۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۰
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85563578
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

روایت واشنگتن‌پست از پیشروی‌های اوکراین در «کورسک» و چالش جدی روسیه

تهران- ایرنا- روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبی با پرداختن به حمله اوکراین به منطقه «کورسک» در غرب روسیه، آن را بزرگترین چالش کنونی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در خلال جنگ کنونی توصیف کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از این روزنامه پرشمارگان آمریکایی، هجوم نیروهای اوکراینی به غرب روسیه بزرگترین چالش را برای پوتین پس از قیام مزدوران واگنر در سال ۲۰۲۳ رقم زده است.

این روزنامه، حملات اوکراین به غرب روسیه در منطقه کورسک را «خیره‌کننده» توصیف کرد و نوشت: پوتین دیروز جمعه با تشکیل نشست شورای امنیت به این تهاجم واکنش نشان داد و فرماندهان ارتش روسیه به سرعت برای ارسال نیروهای کمکی به مناطق مورد حمله وارد عمل شدند.

روایت واشنگتن‌پست از پیشروی‌های اوکراین در «کورسک» و چالش جدی روسیه

نویسنده این مطلب مدعی است: درحالیکه روسیه به شدت به دنبال خنثی کردن این حمله غافلگیرانه است که اکنون در چهارمین روز خود قرار دارد، پرسش‌هایی در مورد شکست اطلاعاتی و راهبردی مسکو مقابل کی‌یف مطرح شده که براساس برآورد تحلیلگران روس، سبب عبور سربازان اوکراینی از مرز و تصرف چیزی حدود ۱۰۰ مایل مربع (۲۵۸ کیلومتر مربع) از قلمرو کورسک شده است؛ وضعیتی که بزرگترین ضدحمله در خاک روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین بشمار می رود.

به عقیده تحلیلگران روس، حمله به کورسک نیروهای دفاعی روسیه را به شدت غافلگیر و گرفتار کرده است.

یکی از مدیران تجاری روس که خواست نامش فاش نشود در این زمینه به واشنگتن پست گفت: «این ضربه بسیار بزرگی به اعتبار مقامات روسیه، ارتش و پوتین وارد کرده است. زیرا در دو سال و نیم گذشته از جنگ، به جز اراضی اشغالی [در اوکراین] به خاک روسیه کمترین آسیبی وارد نشده بود.

روایت واشنگتن‌پست از پیشروی‌های اوکراین در «کورسک» و چالش جدی روسیه

وی سپس ادامه داد: اکنون مشخص نیست که این حملات چه تعداد تلفات جانی داشته و چه میزان تخریب صورت گرفته است. بی تردید آنها (روسیه) نمی توانند به سرعت جلوی این حمله را بگیرند.

از سوی دیگر، مقامات اوکراینی از حمله روز جمعه روسیه به یک سوپرمارکت در منطقه دونتسک شرقی اوکراین خبر دادند که گفته می شود دست‌کم ۱۴ کشته و ۳۷ زخمی برجای گذاشت.

ولودمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین در پی این حمله هشدار داد که روسیه پاسخ این ترور را می‌گیرد.

روایت واشنگتن‌پست از پیشروی‌های اوکراین در «کورسک» و چالش جدی روسیه

همزمان وبلاگ نویسان نظامی و برخی تحلیلگران روس ابراز نگرانی کردند که چنانچه حمله متقابل نیروهای کمکی روسیه چند روز دیگر به تعویق بیفتد، بازپس گیری قلمرو تصرف شده توسط سربازان اوکراینی زمان زیادی به طول انجامد. به عقیده ناظران، تعویق در حملات متقابل می تواند زمان لازم را برای اوکراینی ها به منظور ایجاد مواضع مستحکم فراهم کند و در مذاکرات صلح آینده، ابزار چانه‌زنی قدرتمندی را در اختیار کی‌یف قرار دهد.

آندری گورولیوف یکی از اعضای برجسته پارلمان روسیه واکنش نادرست به این حمله را محکوم کرد و با انتشار پستی در پیام رسان تلگرام، از دادستان نظامی خواست درباره تصمیمات فرماندهان برای انتقال نیروهای دفاعی از منطقه کورسک قبل از حمله تحقیق کند.

وی همچنین پرسش هایی را در مورد عدم اقدام نیروهای روسیه مطرح کرد و گفت گزارش‌های اطلاعاتی مربوط به نیروهای مسلح اوکراین برای حمله به منطقه، ۴۸ ساعت قبل از شروع حمله ارائه شده بود.

سرگئی مارکوف یک تحلیلگر سیاسی مرتبط با کرملین نیز در خصوص حمله اوکراین به خاک روسیه گفت که شکست های آشکاری وجود دارد.

وی افزود: «این یک ضربه است زیرا بی تردید گزارش‌های اطلاعاتی به دست فرماندهان رسیده، اما اقداماتی انجام نشده است. این یک شکست برای کل سیستم اطلاعاتی است و از آنجایی که پوتین مسئول آن است، پس واضح است که این یک ضربه به پوتین است».

این روزنامه در بخشی دیگر با اشاره به انتشار ویدئوهایی از خودروهای تهاجمی غربی و سلاح‌های اهدایی غرب که اوکراین در حمله به کورسک از ان استفاده کرده، آورده است: یک استاد دانشگاه روسیه در این خصوص هشدار داد که استفاده از تسلیحات آمریکایی در خاک روسیه از عبور از «خط قرمزی دیگر» است و می تواند پیامدهای جدی در پی داشته باشد.

این استاد دانشگاه که نخواست نامش فاش شود، افزود: «این گامی به سوی تنش بیشتر است و البته که خطرات دیگری نیز وجود دارد، زیرا ما نمی‌دانیم روسیه قرار است چه واکنشی نشان دهد. وی در عین حال حمله به کورسک را یک عملیات نسبتا کوچک توصیف کرد که نمی تواند وضعیت نظامی را در میدان جنگ تغییر دهد.

وی در عین حال تاکید کرد: تصرف بی پروایانه از سوی نیروهای اوکراینی بعید است پوتین را تشویق به سازش کند.

واشنگتن پست در ادامه یاداوری کرده است که حمله جسورانه برون مرزی اوکراین به دنبال هفته‌ها درگیری شدید در تابستان رخ می دهد که در آن روسیه دستاوردهای مستمری در شرق اوکراین به دست آورده و بر نیروهای فرسوده و خسته کی‌یف فشار زیادی وارد کرده است.

تحلیلگران بر این باور هستند که حمله به کورسک شاید به منظور منحرف کردن نیروهای روسی از سایر نقاط و ایجاد اهرم فشار در مذاکرات آینده باشد. برخی دیگر از کارشناسان نظامی نیز حمله اوکراین را با توجه به ضعف آن در سایر نقاط کلیدی جبهه جنگ زیر سوال برده و پیش‌بینی کرده اند که ارتش بسیار بزرگتر و مجهزتر روسیه دیر یا زود اوکراینی‌ها را بیرون خواهد کرد.

اما نویسنده این مطلب مدعی است که عملیات اوکراین در خاک روسیه «موفقیت‌آمیز» بوده و پس از بیش از دو سال و نیم از جنگ، همراه با ارزش روحی بالایی برای سربازان و غیرنظامیان اوکراینی دانسته است.

میخایلو پودولیاک مشاور رئیس جمهوری اوکراین نیز روز پنجشنبه هرگونه اقدام نظامی در خاک روسیه را در موقعیت کشورش برای گفت‌وگو با مسکو اثرگذار دانست، اما اشاره ای به عملیات کورسک نکرد.

زلنسکی نیز در سخنرانی‌های شبانه خود بدون اشاره به عملیات کورسک، مدام بر هزینه‌هایی که روسیه بر اوکراین تحمیل کرده تاکید می کند.

مارکوف نیز با اشاره به رویه سران کی‌یف، به واشنگتن پست گفت: اوکراینی‌ها احتمالا می خواهند از اراضی تصرف شده در غرب روسیه به عنوان ابزاری برای چانه زنی در مذاکرات آتی صلح بهره ببرند.

براساس گزارش های اذعایی، سربازان اوکراینی تاکنون بیش از ۲۰ روستای مرزی روسیه و بخشی از حداقل یک شهر کوچک به نام «سادزا» را اشغال کرده‌اند. براساس اعلام مقامات روس، نیروهای اوکراینی همچنین در حال نزدیک شدن به نیروگاه هسته ای کورسک هستند.

تصاویر منتشر شده وزارت دفاع روسیه که در روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد یک ستون نظامی حامل توپخانه و خودروهای زرهی وارد منطقه کورسک، در حدود ۳۳۰ مایلی (۵۳۱ کیلومتر) جنوب مسکو می‌شود. این وزارت خانه همچنین گزارش داد که سامانه‌های موشک پرتاب چندگانه بی ام -۲۱ گراد و قطعات توپخانه برای پشتیبانی به این منطقه فرستاده شده است.

تحلیلگران نظامی روسیه براساس برخی ویدئوهای منتشر شده حدس می زنند که از موشک های آمریکایی هیمارس نیز در این حملات استفاده شده است.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد ویدئوهایی که نشان می‌دهد اوکراین از هیمارس در حمله کورسک استفاده می‌کند و اینکه آیا چنین استفاده‌ای با سیاست واشنگتن مطابقت دارد، یا خیر؟ گفت: «هیچ تغییری در سیاست‌های ما ایجاد نشده است». وی سپس از تماس با دولت اوکراین در این خصوص خبر داد و گفت تا زمان تمیل این گفت و گوها نمی تواند جزئیات بیشتری ارائه دهد.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه حمله اوکراین به زیرساخت‌های غیرنظامی در منطقه کورسک را محکوم کرد و آن را اقدام تحریک‌آمیز بزرگ خواند.

پوتین تصریح کرد که اوکراین در حال گلوله‌باران بی‌رویه ساختمان‌های غیرنظامی، مسکونی و آمبولانس‌ها با انواع سلاح‌ها از جمله موشک است.

منطقه کورسک روز سه‌شنبه ۶ اوت (۱۶ مرداد) هدف حمله گسترده اوکراین قرار گرفت. سامانه پدافند هوایی روسیه ۲۶ هواپیمای بدون سرنشین و چندین راکت را در آسمان این منطقه سرنگون کرد. در این حمله ۵ نفر نیز کشته شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha