پایان رکود ۱۲ ساله طرح‌ کانون پرورش فکری مادوان

یاسوج- ایرنا- کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی موثر بدون شک یک شاخص مهم برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی به شمار می‌روند، ۱۲ سال پیش قرار بود در مادوان که یکی از مهاجرپذیرترین مناطق این استان است یک مرکز فرهنگی هنری ساخته شود هنوز این طرح نیمه کاره است اما قرار است هفته دولت امسال این طرح افتتاح شود.

به گزارش ایرنا، کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، یک شرکت کاملا دولتی فرهنگی و هنری است که برای پُرکردن کمبودهای محصولات فرهنگی برای کودکان و نوجوانان در دی‌ ماه ۱۳۴۴ فعالیت خود را در ایران آغاز کرد.

در واقع کانون بر اساس اهداف و ماموریت های شورای انقلاب اسلامی برای تولید، عرضه خدمات و محصولات فرهنگی به کودکان و نوجوانان تاسیس شده که اکنون از عمر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نزدیک به نیم قرن می گذرد.

یکی از رسالت های این کانون محرومیت زدایی فرهنگی و توجه ویژه به کودکان و نوجوانان در حاشیه شهرها و مناطق آسیب پذیر است و فعالیت در مناطق محروم از ضرورت های کاری کانون است.

طرح کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر مادوان در زمینی به مساحت ۷۰۰ متر مربع با زیربنای ۳۰۰ متر در حال اجراست و حدود ۱۲ سال از زمان کلنگ زنی آن می گذرد. از آنجا که مادوان در فاصله پنج کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و یکی از مهاجرپذیرترین مناطق این استان است ضرورت ساخت یک مرکز فرهنگی، هنری در آن دوچندان می شود.

شهر مادوان به دلیل کمتر توسعه یافتگی نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد است.مادوان در سال ۸۶ به شهر تبدیل شد و سیل مهاجرت به این شهر در سایه نبود زیرساخت های لازم سبب بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی شده است.

با ساخت و راه اندازی مرکز فرهنگی و هنری مادوان می توان با انجام فعالیت های فرهنگی و هنری و ارائه آموزش های لازم به کودکان و نوجوانان این شهر از گسترش بسیاری از مشکلات و آسیب ‌های اجتماعی در آن جلوگیری کرد.

ساخت یک سالن سینما در یک طبقه و یک کانون زبان در طبقه دوم در این مرکز پیش بینی شده است.

عملیات اجرایی این طرح فرهنگی آموزشی از سال ۱۳۹۱ آغاز شده است. اعتبار مورد نیاز برای ساخت مرکز فرهنگی، هنری مادوان افزون بر سه میلیارد ریال تعیین شده بود و قرار بود نیمه سال ۱۳۹۴ به بهره برداری برسد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به توسعه زیرساخت‌های کانون در سطح استان، اظهار کرد: این پروژه سال ۹۱ شروع شد؛ اما هنوز به اتمام نرسیده است.

سلیمان شهبازی تاکید کرد: این طرح با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی راکد مانده بود اما این طرح نیمه تمام با تلاش شبانه روزی ۱۰۰ درصد تکمیل شده و هفته دولت امسال بعد از ۱۲ سال انتظار افتتاح خواهد شد.

شهبازی بیان کرد: این مرکز در راستای سیاست نهضت تعمیر و تجهیز مراکز در استان تجهیز شده است البته مابقی مراکز هم متناسب با نیازمندی‌ها تجهیزات به آن ها اضافه خواهد شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: مرکز هنری و فرهنگی مارگون هم بعد از پنج سال تعطیلی دوباره به چرخه بازگشت و آخرین گام برای بهره برداری از آن برداشته شد. زیرساخت لازم در این مرکز ایجاد و به وسایل بازی مجهز شد و هفته دولت افتتاح می‌شود.

این کانون در استان کهگیلویه و بویراحمد هفت هزار عضو فعال دارد و روز به روز استقبال خانواده ها برای عضویت خانواده هایشان بیشتر می شود به گونه ای که در تابستان امسال ۲ هزار عضو جدید افزوده شده است.

به گزارش ایرنا، هم اکنون ۲۱ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این استان فعالیت دارد که در این کانون ها آموزش هایی مانند مهارت های زندگی، قصه گویی، امانت کتاب، معرفی کتاب، شعرسرایی، داستان نویسی، نوشتن خلاق، خوشنویسی، نمایشنامه نویسی و سفالگری ارائه می شود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیش از ۵۰ سال سابقه در زمینه شناسایی و پرورش استعدادها و ایجاد بستر لازم برای اُنس با کتاب در خدمت قشر کودک و نوجوان گروه سنی شش تا ۱۶ سال در کهگیلویه و بویراحمد است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت،هشت شهرستان و۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه ،۲۱ مرکز فرهنگ و هنری دارد که شامل ۱۱ مرکز فرهنگی هنری ثابت، هفت کتابخانه سیار روستایی و ۲ کتابخانه پستی است.

مادوان شهری در بخش مرکزی شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد است که بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر بیش از ۱۸ هزار نفر با چهار هزار خانوار بوده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha