ترس از پیروزی ترامپ یا وسوسه حضور در کابینه هریس؛ سفیر آمریکا در توکیو پستش را ترک می‌کند

تهران- ایرنا-  «رام امانوئل» (Rahm Emanuel) سفیر آمریکا در توکیو قصد دارد تا پیش از مشخص شدن نتایج انتخابات 2024 ریاست جمهوری آمریکا که ممکن است به پیروزی دونالد ترامپ و احتمال حذف وی از این سمت منتهی شود، پست خود را ترک کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، خبرگزاری «کیودو» با انتشار این خبر افزود: منابع دولتی روز گذشته (جمعه به وقت محلی) گفتند که سفیر آمریکا در ژاپن به اطرافیانش از قصد خود برای ترک سمتش در ماه نوامبر خبر داده است.

این گزارش می افزاید: به گفته منابع آمریکایی، امانوئل که نقش فعالی در تعمیق روابط بین واشنگتن – توکیو داشته و موضع ضد چین دارد، قصد دارد تا قبل و یا بعد از ۲۸ نوامبر ۲۰۲۴ (۸ آذر ۱۴۰۳) سمت خود را در ژاپن ترک کند به این امید که در صورت پیروزی کامالا هریس در انتخابات پیش رو، وی بخشی از دولت دموکرات ها باشد.

بنابراین گزارش، تارنمای آمریکایی آکسیوس به تازگی گزارش داد که سفیر آمریکا در ژاپن احتمالا نامزد سمت «مشاور امنیت ملی» هریس باشد.

کیودو افزود: چنانچه دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه برنده انتخابات در پنجم نوامبر شود، وی بدون شک فرد دیگری را جایگزین امانوئل خواهد کرد.

منابع آمریکایی گفتند وی علاقه ای به ماندن در این سمت تا آنکه جایگزینی برای وی مشخص و فرستاده شود ندارد و به دنبال یافتن جایگاهی در دولت (احتمالی) هریس است.

امانوئل از ژانویه ۲۰۲۲ پس از یک وقفه طولانی در این سمت جانشین ویلیام هاگرتی که در جولای ۲۰۱۹ برای احراز کرسی سنا از این سمت استعفا داده بود، سفیر آمریکا در ژاپن شد.

وی بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ میلادی رئیس کارکنان کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما بود.

امانوئل همچنین بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ شهردار شیکاگو و در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ نیز عضو مجلس نمایندگان آمریکا بود.

وی طی روزهای اخیر به علت دعوت نکردن سفیر رژیم صهیونیستی در مراسم هفتاد و نهمین سالگرد بمباران اتمی ناگاساکی از سوی شهردار این شهر، به شدت از وی انتقاد و تهدید کرد که در صورت دعوت نشدن رژیم صهیونیستی نه تنها وی بلکه کشورهای کانادا، استرالیا و انگلیس نیز در این مراسم در سطح بالا حضور نیافته و مقامات رده پائین سفارت آمریکا در آن حاضر خواهند شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha