«جی‌نف» کرمان اندر خم کوچه‌های بی‌پلاک

۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۳
کد خبر: 85564003
«جی‌نف» کرمان اندر خم کوچه‌های بی‌پلاک
عکس آرشیوی است

کرمان - ایرنا - در زمانه‌ای که بسیاری از روستاها اینک کنار در خانه شهروندان، پلاک پستی نصب شده، اینکه کرمان شهر بدون پلاک مانده با همه معضلاتش، چیز تازه‌ای نیست؛ بسیاری از کوچه‌هایش هم تابلو معرفی ندارد اما نکته مهم و تازه این است که مدیرکل پست استان می‌گوید باوجود آنکه قرار بوده این مشکل حل شود، به‌علت همکاری نکردن برخی سازمان‌ها، پروژه جی‌نف(استانداردسازی آدرس) هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش ایرنا، گفتن اینکه بسیاری از خانه های مردم در مرکز استان کرمان از پلاک مناسب و ثبت در ساختارهای موجود بی بهره اند، حرف خنده داری است اما این خنده تلخ واقعیت دارد؛ خبرگزاری جمهوری اسلامی هم در ادامه انتقادهای قبلی، سال گذشته باز به این موضوع پرداخت اما مدیرکل پست استان که در چندماه اخیر این مسئولیت را گرفته نیز باز همچنان گلایه‌مند است.

در این زمینه بخوانید:

مدیرکل پست استان کرمان با اشاره به نارضایتی های مردمی از مشکلات توزیع مرسوله پستی گفت: هیچ جای شهر کرمان به صورت تقریبی پلاک ندارد و این موضوع باعث نارضایتی مردم از بخش توزیع شده است.

به گزارش ایرنا، سعید مقیمی نژاد روز سه‌شنبه در جریان دیدار با رییس و کارکنان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان کرمان به مناسبت روز خبرنگار (۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی در افغانستان) افزود: پروژه جی نف از چند سال پیش آغاز شده اما متاسفانه به علت همکاری نکردن برخی از سازمان ها به نتیجه نرسیده است .

«جی‌نف» کرمان اندر خم کوچه‌های بی‌پلاک

وی با اشاره به اینکه امروز به تفکیک هر واحد مسکونی نقشه ای وجود دارد تصریح کرد: باید استانداردسازی کدپستی در کرمان نیز به اتمام برسد اما نقص این سامانه نداشتن پلاک شهرداری است لذا اجرای پروژه جی نف را از سال گذشته با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان کلید زدیم.

مدیرکل جدید پست استان کرمان ادامه داد: به عنوان مثال برخی از آدرس ها در بلوار جمهوری اسلامی، کوچه ۲۰، پلاک صفر ثبت شده و در این شرایط پستچی موفق به یافتن آدرس نمی شود؛ درحالی که بروزرسانی کد پستی باید به صورت خیابان کوچه و پلاک شهرداری انجام شود تا هرکسی بتواند به راحتی آدرس را پیدا کند.

وی در ادامه به تفاوت های کدپستی و پلاک شهرداری پرداخت و گفت: کد پستی تسلسل ندارد اما پلاک شهرداری تسلسل دارد و در این حوزه آدرس باید منتهی به پلاک پستی و شهرداری شود.

«جی‌نف» کرمان اندر خم کوچه‌های بی‌پلاک
مقیمی نژاد مدیرکل پست استان کرمان

نصب ۳۰ درصد پلاک های کرمان تا پایان امسال

مقیمی نژاد با بیان اینکه شهرداری و سازمان های همکار تعهد دادند که ۳۰ درصد پروژه نصب پلاک در شهر کرمان امسال انجام شود تاکید کرد: شهرداران در نشستی طی روزهای گذشته در استانداری کرمان موظف شدند که این همکاری را با پست داشته باشند و مقرر شد بخشی از اعتبار این بخش توسط سازمان مدیریت تامین شود.

وی افزود: پس از اجرای پروژه نصب پلاک، ما به روز رسانی اطلاعات کدپستی را انجام می دهیم و کد پستی با نقشه شهرداری منطبق می شود تا نامه رسان ما پس از آن از طریق جی پی اس فعالیت کنند و به راحتی آدرس را پیدا و استانداردسازی آدرس انجام می شود.

۸۵ درصد نارضایتی‌ها از توزیع است

مدیرکل پست استان کرمان با اشاره به اقدامات انجام شده و در دست اقدام این اداره کل گفت: از پوشش نقاط ضعف آغاز کردیم و طی نظرسنجی ها حدود ۸۵ درصد نارضایتی از شرکت پست در حوزه توزیع بوده و بخش بسیار کمی مربوط به بخش مبادله است.

وی با تاکید بر اینکه پست کرمان تعطیلی ندارد و تا ساعت ۲ تمامی باچه های پستی فعال هستند عنوان کرد: پس از ساعت اداری، توزیع گذرنامه انجام می شود.

مقیمی نژاد بیان کرد: تمامی تمرکز ما طی ماه های اخیر در راستای بهبود خدمات پستی استان کرمان بوده لذا در این حوزه تلاش می کنیم و جای کار زیادی وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به ضرورت همراهی رسانه ها برای رفع مشکلات پست کرمان گفت: وضعیت عملکرد پست کرمان و عمده نارضایتی های سال های گذشته مربوط به حوزه توزیع بوده است.

کمبود نیروی انسانی از زمان کرونا

مدیرکل پست استان کرمان با اشاره به اینکه آغاز کرونا مصادف با گسترش خدمات پستی در استان و انجام خدمات نیابتی دستگاه ها عنوان کرد: سال ۹۸ فقط در محدوده زمانی ۶ ماهه حدود ۳۵۰ درصد افزایش مرسوله داشتیم که در کنار آن کاهش نیروی انسانی و چابک سازی برای خصوصی سازی نیز بر این مشکل دامن زد، در واقع هر نیرویی که از بدنه پست جدا میشد، جایگزینی برای وی نمی آمد.

وی با اشاره به مراحل مختلف پستی ازجمله آماده سازی، ارسال و تجزیه مرسوله گفت: سالنی با انبوه کیسه و بسته داشتیم، در حالی که نیرویی برای تجزیه مرسوله ها وجود نداشت و کاهش و کمبود نیرو و بیماری کرونا در این شرایط مشکل ایجاد کرده بود.

مقیمی نژاد ادامه داد: در این راستا پیمانکار توزیع را در ۲ بخش موتوری و خودرویی تعریف کردند اما این افراد به واسطه هزینه های بیمه، اصطلاک خودرو و شرایط جذابی برای کار نداشتند.

وی افزود: نیروهای جدید باوجود اینکه پیمانکاری بودند در ادامه سرکار نیامدند و در سال ۱۴۰۰ پس از کرونا مصیبت های ناشی از نیروهای پیمانکاری داشتیم زیرا ۲ سال این افراد فعالیت کرده بودند و گشت نامه رسانی را به صورت پیمانکاری تحویل گرفته بودند اما نامه های کارخانه ها را تحویل نمی دادند و به دنبال آگهی های استخدامی می رفتند و جذب سایر نهادها و کارخانه ها شدند.

مدیرکل پست کرمان خاطرنشان کرد: این روند بهبود نیافت تا اینکه نارضایتی در ارسال مرسوله های پستی در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ و شلوغی باجه های پستی به اوج خود رسید اما این وضعیت حالا به حالت عادی خود بازگشته و ادارات ما به صورت سابق شلوغ نیستند؛ البته البته شلوغی هایی به واسطه توزیع گذرنامه های اربعین در پست کرمان وجود دارد.

«جی‌نف» کرمان اندر خم کوچه‌های بی‌پلاک
بازدید مدیکل پست استان از ایرنا کرمان

ساماندهی نیروی انسانی

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد دادیم نیروی انسانی را برای رفع این مشکل ساماندهی کنیم یادآور شد: استان کرمان بیشترین تعداد نیروی پیمانکار را دارد و باوجود بیشترین خروجی و ورودی پیمانکاران، مجوزی را برای برون سپاری حوزه امانت دریافت کردیم.

مقیمی نژاد ابراز داشت: پس از برون سپاری خدمات، تعداد ۳۵ پیک موتوری توسط شرکتی واسط بیمه شدند و حقوق آنان ۲ برابر و هزینه های پست کرمان ۱۰۰ درصد افزایش یافت؛ وضعیت در این خصوص رو به بهبود است اما تا وضع مطلوب فاصله زیادی را داریم.

وی با بیان اینکه روی هم رفته ۱۵۰ نفر نامه رسان موتوری و ۵۰ نامه رسان خودرویی در استان کرمان داریم و تعداد این افراد افزایش مناسبی داشته است افزود: پیمانکاران در بخش موتوری تبدیل وضعیت به شرکتی شدند اما در بخش خودرویی ۱۰۰ درصد افزایش نیروی انسانی را شاهد بودیم.

افزایش ۲ برابری ناحیه های پستی کرمان

مدیرکل پست استان کرمان با اشاره به وجود ۲ ناحیه پستی ازجمله شهید سلیمانی و عدالت در گذشته کرمان گفت: ناحیه سوم توزیع را دهه فجر اخیر افتتاح کردیم که در این زمینه یک دفتر پستی بدون استفاده را بازسازی و این ناحیه راه اندازی شد و ناحیه چهارم توزیع شهر کرمان نیز تا یک تا ۲ ماه آینده راه اندازی می شود، این پروژه در آغاز با عنوان ناحیه فعالیت می کند اما به مرور تمامی خدمات پستی را ارائه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: دفاتر پستی استان کرمان را احیا می کنیم و آخرین دفتر پست در راستای ارتقای وضعیت توزیع طی ۲ هفته گذشته در چترود افتتاح شد.

مقیمی نژاد تصریح کرد: همچنین دفتر پستی دانشگاه شهید باهنر و ناحیه پستی ثبت احوال کرمان و دفاتر جازموریان و گنبکی نیز نهایی شده و به زودی افتتاح خواهد شد که افتتاح این دفاتر برای ارتباط مردم بسیار موثر است.

چالش فضای محدود پستی در کرمان

وی افزود: فضای عملیاتی اداره مرکزی پست کرمان بسیار محدود است و خیل بزرگ نارضایتی ها نیز ناشی از این فضای محدود است، پست ساختمان عملیاتی و سوله می خواهد و با یکسری نوار نقاله و سایر تجهیزات بایستی بتوانیم تجزیه و آماده سازی مرسوله های پستی را انجام دهیم اما در این زمینه محدودیت فضا باعث ایجاد اشتباه در روند توزیع می شود.

مدیرکل پست استان کرمان با اشاره به اینکه اکنون برای توزیع گذرنامه، اسفند و مهرماه نیز با انبوه مرسوله روبرو هستیم گفت: برخی مرسوله ها به علت کمبود فضا روی خط دیگر می رود و به اشتباه ارسال می شود و در این زمینه انبار ما مقصر نیست؛ کمبود فضا آنقدر زیاد است که امور تشخیص با اشکال مواجه می شود.

وی ادامه داد: هماهنگ کردیم زمینی را به ما اختصاص دهند که اگر این اتفاق نیفتد، زمینی در مجارت اداره کل پست داریم که استفاده از آن را پیشنهاد دادیم و استانداری کرمان نیز موافقت کرده و حالا در حال انجام امور اجرایی برای اضافه کردن این بخش به مجموعه پست هستیم.

مقیمی نژاد تاکید کرد: استفاده از یک زمین در ورودی شهر کرمان برای تسهیل ورودی و خروجی کامیون ها و همچنین نزدیکی به راه آهن مورد نیاز است.

سورتینگ هوشمند با همکاری شرکت های دانش بنیان

وی اضافه کرد: همچنین بایستی با همکاری ۲ شرکت دانش بنیان، سورتینگ هوشمند را راه اندازی کنیم زیرا تجزیه چشمی باعث ایجاد اشتباه می شود.

مدیرکل پست استان کرمان گفت: شرکت پست از اعتبارات استانی محروم است اما ما باید از کمک های استانی استفاده کنیم و در این زمینه می توان از ظرفیت زمین و سوله استان استفاده کرد، یکی از این ظرفیت ها مولدسازی است که می توانیم از ظرفیت فروش برخی املاک مازاد نیازهای خود را تامین کنیم.

وی افزود: تعدادی نیروی انسانی داریم که در هر ساعت می توانند ۱۴ هزار مرسوله را تجزیه(صادره و وارده) کند و در صورتی که از این نیرو در بخش های دیگر همچون توزیع، پاسخگویی و دفاتر جدید استفاده شود، اتفاقات خوبی می افتد و بایستی با حمایت های استانی بتوانیم این موضوع را به نتیجه برسانیم.

همچنین مدیرکل پست استان کرمان در این آیین از خدمات خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان قدردانی کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha