۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۹:۵۸
کد خبر: 85564073
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

راند پایانی بازی تاج و تخت زارع در پاریس

۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۹:۵۸
کد خبر: 85564073
راند پایانی بازی تاج و تخت زارع در پاریس

ساری - ایرنا- سنگین‌وزن آملی تیم ملی کشتی آزاد کشور در المپیک پاریس، امشب برای کسب مدال طلای المپیک و تکمیل ماجراجویی‌هایش که از سال ۲۰۲۱ با کنار زدن غول‌های کشتی آزاد جهان آغاز کرد به مصاف رقیب نامدار گرجی‌ گنو پتریاشویلی می‌رود تا در پنجمین مصافش با او برای چهارمین بار پیروز شود و سلطه خود بر سنگین‌وزن کشتی آزاد جهان را در میدان المپیک هم اثبات کند.

به گزارش ایرنا، دیدار فینال وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد تا ساعاتی دیگر در سالن Champ de Mars Arena پاریس با سرشاخ شدن امیرحسین زارع آزادکار ۲۴ ساله آملی و گنو پتریاشویلی سنگین‌وزن نامدار جهان و المپیک برگزار می‌شود تا صاحب مدال طلای سنگین‌وزن کشتی آزاد المپیک تعیین شود.

سنگین‌وزن جوان و کشتی‌بلد اهل آمل که در ۲۴ سالگی دومین المپیک خود را تجربه می‌کند، برای رسیدن به فینال ابتدا آیال لازاریف از قرقیزستان را ۵ – ۰ شکست داد و سپس با امتیاز عالی ۱۰ – ۰ آمارور دسی کانادایی را از پیش رو برداشت و راهی نیمه‌نهایی شد تا با سنگین‌وزن نامدار و پرآوازه ترکیه طاها آکگل برای صعود به فینال رقابت کند.

زارع در نیمه‌نهایی نیز موفق شد طاها آکگل را ۲ – ۱ شکست دهد و به فینال برسد. او حالا باید در فینال حریفی را شکست دهد که کلکسیونی از مدال‌های رنگارنگ را تصاحب کرده و فقط طلای المپیک را پیش از بازنشستگی‌اش کم دارد. یک نقره و یک برنز المپیک، سه طلا، ۲ نقره و سه برنز قهرمانی جهان و ۲ طلا، پنج نقره و سه برنز بخشی از مدال‌هایی هستند که حریف گرجی زارع تا کنون کسب کرد.

اما با همه این تفاسیر زارع با توجه به آمادگی‌اش شانس زیادی برای کسب سومین طلای کاروان ایران و دومین مدال المپیکی خود دارد. امیرحسین زارع سه سال پیش در ۲۱ سالگی‌اش نخستین حضورش در المپیک را تجربه کرد و توانست با نمایشی خیره‌کننده و کسب مدال برنز المپیک ۲۰۲۰ توکیو نوید ظهور یک سنگین‌وزن شش‌دانگ در کشتی آزاد ایران را بدهد.

زارع از المپیک توکیو تا المپیک پاریس طی سه سال مسیر درخشش را به بهترین شکل طی کرد و از یک چهره ناشناخته در سنگین‌وزن کشتی آزاد جهان به یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در رقابت‌های جهانی و المپیک تبدیل شده است.

راند پایانی بازی تاج و تخت زارع در پاریس

آزادکار آملی که علاوه بر برنز المپیک ۲۰۲۰ توکیو، طلای اسلو ۲۰۲۱، برنز بلگراد ۲۰۲۲ و طلای بلگراد ۲۰۲۳ را نیز در کارنامه دارد، تا کنون چهار بار با سنگین‌وزن مشهور گرجستانی‌ها گنو پتریاشویلی سرشاخ شد که حاصل این تقابل‌ها سه برد برای زارع و یک برد به نام پتریاشویلی بود.

۲۰۱۹؛ لیگ برتر کشتی آزاد ایران

نخستین تقابل این ۲ کشتی‌گیر در لیگ برتر کشتی آزاد ایران رقم خورد. اول آذر ۱۳۹۸ امیرحسین زارع که آن زمان ۱۹ ساله بود و دوبنده تیم بازار بزرگ را به تن می‌کرد، باید به مصاف گئو پتریاشویلی نامدار می‌رفت که در لیگ ایران کشتی‌گیر تیم اترک بود.

در حالی که همه برد پتریاشویلی را مقابل زارع جوان قطعی می‌دانستند نتیجه دیگری رقم خورد. پتریاشویلی ۱۱ – ۲ از زارع پیش افتاده بود و فقط یک امتیاز نیاز داشت تا با امتیاز عالی حریف خود را شکست دهد. اما زارع با بازگشتی منحصربه‌فرد و عجیب توانست ۱۳ امتیاز کسب کند و ۱۵ – ۱۱ حریف پرآوازه خود را شکست دهد.

راند پایانی بازی تاج و تخت زارع در پاریس

پس از آن مسابقه، پتریاشویلی اعلام کرد باز هم به لیگ برتر کشتی ایران می‌آید تا انتقام شکستش را بگیرد. اما این وعده عملی نشد.

۲۰۲۱؛ نیمه‌نهایی المپیک توکیو

مصاف بعدی ۲ کشتی‌گیر ۲ سال بعد در نیمه‌نهایی المپیک ۲۰۲۰ توکیو رقم خورد. تقابلی که طبق وعده پتریاشویلی به سود او تمام شد. امیرحسین زارع که در ۲۱ سالگی نخستین حضورش در المپیک را تجربه می‌کرد، در کشتی نخست الکساندر خوتسیانیفسکی اوکراینی را ۷ – ۰ شکست داد.

دومین کشتی زارع مقابل اگزون شهلا از کوزوو بود که با برد ۱۳ – ۲ مقتدرانه به نیمه‌نهایی رسید و به مصاف پتریاشویلی رفت.

زارع در نیمه‌نهایی ۶ – ۳ کشتی را به پتریاشویلی واگذار کرد و راهی رده‌بندی شد.

راند پایانی بازی تاج و تخت زارع در پاریس

او در رده‌بندی ژیوی دنگ از چین را ۵ – ۰ شکست داد و نخستین مدالش در رده بزرگسالان را از المپیک کسب کرد.

۲۰۲۱؛ قهرمانی جهان

زارع و پتریاشویلی حدود ۲ ماه پس از نیمه‌نهایی المپیک توکیو در مسابقات قهرمانی جهان اسلو ۲۰۲۱ تا فینال پیش رفت و در فینال با پترایشویلی سرشاخ شد.

سنگین‌وزن آملی ابتدا دزیانیس خرامیانکو از بلاروس را ۶ – ۰ شکست داد. در کشتی دوم نیک گویازدوفسکی امریکایی را در همان سه دقیقه نخست ۱۰ – ۰ شکست داد و در نیمه‌نهایی حریف طاها آکگل شد.

سرشاخ شدن طاها آکگل و زارع با برد ۴ – ۰ زارع پایان یافت و سنگین‌وزن آملی فینالیست شد تا دوباره به مصاف پتریاشویلی برود. او توانست در فینال مقتدرانه ۹ – ۲ حریف گرجی را شکست دهد.

راند پایانی بازی تاج و تخت زارع در پاریس

۲۰۲۳؛ قهرمانی جهان

چهارمین رویارویی زارع و پتریاشویلی پارسال در مسابقات قهرمانی جهان اسلو ۲۰۲۳ رقم خورد. زارع ابتدا ۷ – ۲ دزیانیس خرامیانکو را شکست داد و سپس جونووان اسمیت از پورتوریکو را ۱۰ – ۰ مغلوب کرد و راهی یک‌چهارم نهایی شد.

در یک‌چهارم نهایی ۱۱ – ۴ دنیل لیگتی از مجارستان را شکست داد و راهی نیمه‌نهایی شد و باز هم به مصاف طاها آکگل رفت. زارع توانست در نیمه‌نهایی ۴ – ۰ آکگل را شکست دهد و فینالیست شود تا باز هم حریف پتریاشویلی شود.

تقابل چهارم زارع و پتریاشویلی اثبات اقتدار کامل آزادکار آملی بود. زارع توانست پتریاشویلی را در فینال با امتیاز عالی ۱۱ – ۰ شکست دهد و برای دومین بار قهرمان جهان شود تا تاج و تخت خود را پس بگیرد.

راند پایانی بازی تاج و تخت زارع در پاریس

یک گام تا تاجگذاری در المپیک

امیرحسین زارع امشب با تجربه‌ای که در چند سال اخیر کسب کرده و با انرژی جوانی و انگیزه بالایی که دارد به دنبال تحمیل چهارمین شکست بر پتریاشویلی است دومین مدال المپیکی‌اش طلای پاریس باشد.

آزادکار آملی که با تاجگذاری نمادینش در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ پس از کسب مدال طلا خود را پادشاه سنگین‌وزن جهان معرفی کرد، امشب به دنبال تاجگذاری در میدان المپیک است تا اقتدار و سلطه خود بر میادین معتبر کشتی جهان را تکمیل کند.

در صورتی که زارع امشب بتواند پتریاشویلی را شکست دهد و مدال طلا را کسب کند سومین طلای کاروان ایران و دومین طلای مازندرانی‌ها از پاریس ثبت می‌شود. ضمن این‌که ورزش آمل با سه طلا و ۲ برنز المپیک از نظر کیفیت و تعداد مدال‌های المپیکی از جویبار سبقت می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha