غرفه‌های توزیع غذای خیابانی چراغ مشاغل خرد زاهدان را روشن کرد

زاهدان- ایرنا- چندماهی است که خیابان‌های پیامبر اعظم، شورا و بولوار جانبازان(پارک لاله) زاهدان به جمع راسته های غذافروشی پیوسته و با غذاهای متنوع از مشتریان خود پذیرایی می‌کند که با این اقدام سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری فرصتی برای زیست شبانه مردم و جلوگیری از بی‌رنگ‌ و رو شدن فضاهای شهری ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا، تا چندی پیش روز به روز به آمار دکه‌های عرضه مواد غذایی در زاهدان افزوده می‌شد و به گفته سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری زاهدان همه این افراد بدون مجوز مشغول به کار بودند که این سازمان برنامه استقرار صاحبان این مشاغل را در خیابان‌های پیامبر اعظم، شورا و بولوار جانبازان(پارک لاله) عملیاتی کرد تا علاوه بر ایجاد سرزندگی و پویایی در فضای شهری، کمک بزرگی به جلوگیری از بی‌رنگ‌ شدن فضاهای شهری زاهدان شده باشد.

از آن‌جایی که غرفه‌های توزیع غذا در خیابانی جزو مشاغل خرد محسوب می‌شوند و تجارت غذای خیابانی، یک فعالیت درآمدزای مهم به شمار می‌رود، این امکان برای تازه‌واردان در این فرصت شغلی وجود دارد که بتوانند تنها با مبلغ اندکی غرفه‌های خود را ایجاد کنند و حتی در درازمدت سودهای خوبی به دست آورند، ضمن اینکه خیابان، غذا و زیست شبانه با توجه به سبک زندگی در عصر فعلی که پدر خانواده به دلیل چند شغله بودن زمان کمتری را می‌تواند در کنار خانواده بگذراند، فرصت دورهمی و تفریح خانوادگی و دوری از فضای کار و اضطراب های اجتماعی را برای خانواده مهیا می‌کند.

این سبک تغذیه‌ای توانسته توجه همه اقشار جامعه از هر طبقه اجتماعی را به خود جلب کند؛ به طوری که اگر گذرتان به خیابان‌های غذا افتاده باشد، می‌بینید شمار زیادی از مردم با فرهنگ‌ها و طبقات مختلف اجتماعی آن شهر دور هم جمع هستند و از هم‌صحبتی و هم‌سفره شدنشان لذت برده و تبادل فرهنگ می‌کنند؛ در واقع تجربه تهیه غذا از غرفه های خیابانی یا در راسته غذافروشی به دلیل هم صحبتی با سایر شهروندان که در حال تهیه غذا هستند بسیار شیرین است.

فود استریت‌ها چراغ اشتغال‌های خرد را در زاهدان روشن کرد

مشتری‌هایمان ثابت هستند

محمد شه‌بخش یکی از غرفه‌داران خیابان پیامبر اعظم و شورا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از جوانان و دانشجویان و کارمندان ادارات اطراف و رانندگان تاکسی مشتریانم هستند اما چندین نفر از مغازه داران اطراف جزو مشتریان پر و پا قرص هستند که چون شبها تا دیر وقت در این محل مشغول کار هستند، کباب‌های ما را برای شام خود انتخاب می‌کنند.

وی یکی از دلایل استقبال مردم از غرفه های خیابانی را قیمت و مقرون به صرفه بودن آن نسبت اغذیه فروشی های سطح شهر زاهدان بیان کرد و افزود: با مبلغ اندکی کار خود را در این محل شروع کرده ام و خوشبختانه تا امروز درآمد خوبی نصیبم شده است.

او ادامه داد: همه اعضای خانواده برای کسب درآمد از این طریق به هم کمک می‌کنیم در واقع خواهرانم مواد افزودنی لازم برای مزه دار کردن کباب را از شب قبل آماده می‌کنند تا برای پخت آماده شود.

شه‌بخش بیان کرد: خانواده ما هم برخی از شبها به این مکان می‌آیند و از فضای عالی این محیط هم استفاده می‌کنند؛ جای خالی اینگونه فضاها در شهر احساس می‌شد که این اقدام سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری برای بسیاری از جوان‌ها نیز ایجاد اشتغال کرده است.

خیابان‌های روشن امنیت شهری را به دنبال دارد

یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حضور پررنگ فعالیت غرفه‌های عرضه غذا به دلیل شور و هیجانی که در شهر راه انداخته‌اند و جمعیتی که دور خود جمع می‌کنند، در حفظ امنیت محدوده آن خیابان تاثیر دارد.

احمد طباطبایی افزود: حضور در رستوران‌ها، کافه‌ها و دیگر اغذیه فروشی‌ها جایی است که اعضای خانواده می‌توانند از مشغله‌های روزمره دور شوند و فضایی برای گفت‌وگو، خنده و شادی مشترک ایجاد کنند؛ خوشبختانه راه اندازی غرفه های توزیع غذای خیابانی به دلیل نزدیکی به منزلمان سبب شده حداقل ماهی ۲ تا سه بار بتوانم با خانواده ام به این محل بیایم و به دور از هر گونه دغدغه ای ساعتی کنار آن‌ها باشم.

وی خاطرنشان کرد: این منطقه در گذشته زمینی غیرقابل استفاده با نمای بسیار بدی بود، از طرفی هم در مجاورت بلوار پرتردد پیامبراعظم(ص) هم قرار داشت که خوشبختانه به همت شهرداری امروز تبدیل به فضای بسیار خوبی برای خوردن غذا و تفریح مردم شده است.

این شهروند زاهدانی با اشاره به اینکه غرفه های خیابانی توزیع غذا در شهر زاهدان به دلیل شرایط آب‌وهوایی در شب فعالیت خود را شروع می‌کنند ادامه داد: برخلاف گذشته که مردم زاهدان پس از کار خیلی زود به منازل خود برمی‌گشتند اکنون زیست شبانه به بخشی از سبک زندگی آن‌ها تبدیل شده است.

فود استریت‌ها چراغ اشتغال‌های خرد را در زاهدان روشن کرد

ساماندهی توزیع غذا با چرخ دستی

سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از ایجاد غرفه های توزیع غذا در خیابان ها و معابر زاهدان را در راستای ساماندهی وضعیت توزیع غذا به وسیله چرخ دستی‌ها در محیط شهری بیان کرد و افزود: این سازمان با دیدگاه زیباسازی نمای شب گام برداشته و در راستای ایجاد محیط‌های تفریحی تلاش می‌کند.

حمید روشندل هرمزی گفت: جدول گذاری، ایجاد پارکینگ و ساخت مسیر کندرو در خیابان طبق طرح تفصیلی شهرسازی به متراژ یک‌هزار مترمربع و ساخت ۱۵ واحد ۱۲ متری غرفه برای صنف غذا را از اقدامات انجام شده برای پروژه توزیع غذای حاضری در سطح شهر زاهدان است.

وی تصریح کرد: پروژه ساخت فود استریت(غرفه های توزیع غذا در خیابان) در زیباشهر تقاطع خیابان پیامبر اعظم(ص) و شورا توسط شرکت های تحت نظارت پارک علم و فناوری زاهدان در حاشیه خیابان و زمینی به مساحت یک‌هزار و ۶۰۰ مترمربع تعبیه شده و تعداد غرفه صنف غذا ۲۰ واحد و اعتبار پیش بینی شده ۶۰ میلیارد ریال بوده است.

به گفته سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری زاهدان، از این پروژه‌ها در خیابان‌های پیامبر اعظم، شورا و بلوار جانبازان(پارک لاله) با رویکرد کنترل آسیب و زنده کردن شب‌های زاهدان و همچنین کارآفرینی استفاده می شود که اشتغال ۳۰۰ جوان را هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم تامین کرده است.

وی با بیان اینکه ایجاد این دو محل توزیع غذای خیابانی در زاهدان یک پدیده نو و جدید در شهر محسوب می شود، گفت: اظهارات برخی از منتقدان ناعادلانه و عجولانه است چون با گذشت ۶ ماه از شروع فعالیت غرفه ها در خیابان پیامبر اعظم - شورا و یک هفته از آغاز فعالیت این غرفه ها در خیابان جانبازان، بخش عمده‌ای از نواقص و نکات در این مجموعه‌ها برطرف شده است.

هرمزی ادامه داد: در حال حاضر تقریبا نواقص تمامی غرفه ها تحت نظارت کامل و دقیق کارشناس بهداشت محیط مستقر در این خیابان قرار دارد و طبق استانداردهای وزارت بهداشت اداره می شود.

وی افزود: با توجه به طبخ غذا در مقابل دیدگان مردم و همچنین استفاده از محصولات گوشتی دارای استاندارد، می توان گفت غذای موجود در این غرفه ها از سلامت کامل برخوردار بوده و تداوم استقبال مردم نشان از این کیفیت دارد.

سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری زاهدان تصریح کرد: ایجاد این شبکه های توزیع غذا در هر شهر و منطقه‌، بازتابی از فرهنگ بومی آن منطقه محسوب می‌شود، بنابراین راه‌اندازی این بازارچه علاوه بر جنبه اجتماعی، جنبه فرهنگی هم دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه غذاهای خیابانی یا همان «فود استریت» معمولا نسبت به غذاهای مشابه در رستوران‌ها ارزان‌تر است بنابراین این‌گونه غذاها در هر شهر دوستداران و طرفداران خاص خودش را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha