۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۷
کد خبر: 85564587
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات لایروبی تنها رودخانه دائمی استان سمنان آغاز شد

سمنان - ایرنا - مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از آغاز عملیات لایروبی در حبله‌رود خبر داد و گفت: این عملیات به طول یک و هفت دهم کیلومتر در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرتضی صفایی روز یکشنبه با بیان اینکه اجرای عملیات لایروبی رودخانه حبله رود به طول یک و هفت دهم کیلومتر در حال انجام است، به رسانه‌ها ابراز کرد: عملیات لایروبی حبله‌رود با هدف افزایش ظرفیت آب‌گذری رودخانه و در ادامه عملیات انجام شده سال گذشته به طول ۱.۵ کیلومتر در حال انجام است.

وی حبله رود را مهم‌ترین رودخانه‌ استان سمنان نام برد و افزود: این رود یکی از رودخانه‌های اصلی و با اهمیت بسیار بالا در فلات مرکزی کشور است و همه ساله سیلاب‌هایی با دبی و بار رسوبی قابل ملاحظه در آن رخ می‌دهد.

این مسوول با اشاره به افزایش تواتر وقوع سیلاب‌های با دوره بازگشت‌های بالا در حبله رود طی سال‌های گذشته بیان کرد: افزایش ظرفیت آب‌گذری در شاخه اصلی این رودخانه در محدوده اراضی کشاورزی و باغ‌های بنه‌کوه شهرستان گرمسار، طرح لایروبی و بازگشایی شامل آزادسازی تصرفات این رودخانه در بازه‌ای به طول سه و ۲ دهم کیلومتر در قالب اجرای این طرح هدف‌گذاری شد.

۹ هکتار اراضی رودخانه‌ای حبله‌رود آزادسازی شد

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: این طرح از سال گذشته و با تامین اعتبار از محل طرح ملی مهندسی رودخانه آغاز شد و گام اول آن در سال گذشته در بازه‌ای به طول حدود ۱.۵ کیلومتر و با حدود ۹۰ هزار مترمکعب خاکبرداری به اتمام رسید و طی آن ۹ و ۲ دهم هکتار از اراضی رودخانه‌ای نیز رفع تصرف و آزادسازی شد.

عملیات لایروبی تنها رودخانه دائمی استان سمنان آغاز شد

وی با بیان اینکه امسال گام دوم این طرح نیز دوباره از محل طرح ملی مهندسی رودخانه تامین اعتبار شد، اضافه کرد: در عملیات لایروبی حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و باهدف آزادسازی پنج هکتار دیگر از اراضی تصرفی رودخانه درحال اجرا است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از پیشرفت ۷۰ درصدی این طرح خبر داد و عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان عملیات اجرایی، درمجموع در حدود ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی و بازگشایی رودخانه حبله‌رود در این محدوده هزینه شود.

اهمیت حبله‌رود برای استان سمنان

به گزارش ایرنا، «حبله‌رود» رودی به طول ۲۴۰ کیلومتر در حوضه آبریز کویر مرکزی است که از ارتفاع حدود ۲ هزار و ۸۰۰ متری دامنه رشته‌کوه‌های البرز و شاه‌محمدقله و هما در شمال شرقی فیروزکوه، از رشته‌کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و به نام رود «گور سفید» با مسیر عمومی شمالی ـ جنوبی، از دامنه شمالی کوه مارآب عبور می‌کند. سپس به سمت غرب تغییر مسیر داده و نخست با رودخانه «ساواشی» مخلوط می‌شود و «فیروزکوه» نام می‌گیرد.

حبله‌رود تنها رودخانه‌ای دائمی استان سمنان است که کشت و زرع گرمسار را آبیاری می‌کند.

چندین ریزابه به نام‌های گورسفید، ساواشی، نمرود، آب دره درده، دلی‌چای، شاه بلاغی، آب کبوتر دره، آب دره شور به حبله‌رود می‌ریزند. حبله‌رود خود ریزابه رودخانه گلو است و گستردگی حوضه آبریز آن سه هزار و ۲۰۰ کیلومترمربع است.

شهرستان‌های گرمسار و آرادان در غرب استان سمنان واقع شدند که شغل اغلب مردم این منطقه کشاورزی و دام‌پروری است و به همین سبب گرمسار و آرادان به قطب کشاورزی استان سمنان شهرت یافته است.

سال‌های طولانی است که مردم این منطقه درباره حقابه واقعی و قانونی خود از سد نمرود و رودخانه دائمی حبله رود مطالباتی دارند و معتقدند در مورد این منابع آبی، بالادستی‌ها در منطقه فیروزکوه این حقابه را درنظر نمی‌گیرند و حق شهروندان غرب استان از این منابع آبی که در طول تاریخ وجود داشته، به جاآورده نمی‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha