۲۲ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۵۲
کد خبر: 85564663
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شیب تند اشتغال در خمین رهاورد سرمایه‌گذاری‌های اصولی

خمین - ایرنا - سرمایه‌گذاری‌های اصولی و به موقع در خمین توانست اقتصاد شکننده و متکی بر کشاورزی این شهرستان در سال‌های اخیر را نجات دهد و اشتغالزایی در این خطه را در مسیر تند قرار دهد.

به گزارش ایرنا ، حمایت همه جانبه از بخش تولید و صنایع بزرگ و اعطای تسهیلات ارزان قیمت، خمین را که روزی در رتبه دوم بیکاری استان مرکزی قرار داشت را به منطقه وارد کننده نیروی کار تبدیل کرده است.

اقتصاد مردم شهرستان خمین در سال‌های قبل از کم آبی متکی به کشاورزی سنتی بود اما کاهش بارندگی‌ها این اقتصاد تهدید و زمینه مهاجرت ساکنان روستا و به ویژه جوانان به شهر را افزایش داد و از سوی دیگر راه‌اندازی دانشگاه‌های متعدد در خمین موجی از دانش آموختگان جویای کار را در شهرستان به راه انداخت تا جایی که خمین در نرخ بیکاری، رتبه دوم استان را پس از اراک به خود اختصاص داد.

جایگزینی صنعت و افزایش واحدهای تولیدی با قرار دادن خمین جزو مناطق کم برخوردار ، معافیت‌های مالیاتی و زمین ارزان راهکار مسئولان برای رونق صنعت در خطه شد.

بهره برداری از مجتمع پتروشیمی خمین، بهره‌برداری از بزرگترین کارخانه تولید پنل خورشیدی کشور در خمین، واحد خودروسازی آرین پارس موتور، با سرمایه گذاری‌های میلیاردی و پرداخت وام‌های اشتغال با سود کم نیروی محرکه اشتغال گشایش‌گر در معضلات اقتصادی و معیشتی در خمین شد.

در شهرستان خمین یک شهرک صنعتی ، ۲ ناحیه صنعتی ، یک قطب صنعتی و تعدادی لکه صنعتی وجود دارد و در مجموع تعداد ۱۲۰ واحد صنعتی فعال با حدود ۱۳ هزار و ۱۰۰ نفر کارگر مشغول فعالیت هستند.

در شرایطی که کشور با بحران برق مواجه است ظرفیت‌های حوزه انرژی‌های نوپدید و تجدیدپذیر فرصت خوبی را برای حل این مشکل و عبور خمین از اقتصاد راکد ایجاد کرد.

شیب تند اشتغال در خمین رهاورد سرمایه‌گذاری‌های اصولی

نخستین خط تولید سلول‌های خورشیدی در دوم دی ماه ۱۴۰۰ با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ مگاوات در ناحیه صنعتی شهید سعیدی شهرستان خمین به بهره برداری رسید.

بزرگترین کارخانه تولید پنل خورشیدی کشور با ظرفیت ۱۸۰۰‌مگاوات ۲۸ خرداد سال جاری در خمین بهره برداری شد.

به گفته مدیرعامل شرکت مانا انرژی پاک، ۲ محصول سلول خورشیدی و پنل خورشیدی در ین شرکت تولید می شود.

«علی پژوهان» افزود: این واحد سالانه ظرفیت تولدی ۳۲ میلیون عدد سلول خورشیدی و یک میلیون و ۵۰۰ هزار پنل خورشیدی را دارد.

وی با اشاره به ایجاد ۳۰۰ فرصت شغلی در این واحد تولیدی گفت: ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در این واحد انجام شده است.

پتروشیمی خمین نیز توانست در دولت سیزدهم تحول چشمگیری در زمینه اشتغال و چرخش مالی این شهرستان ایجاد کند.

به گفته مدیر مجتمع پتروشیمی دی آریا پلیمر خمین این طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی به میزان ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اجرایی شد و اشتغالزایی مستقیم بیش از ۳۵۰ نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم یک هزار و ۲۰۰ نفر را دارد.

«ابراهیم اسکندری» افزود: این پتروشیمی، پلی پروپیلن تولید می‌کند و محصول راهبردی آن ۱۷ درصد مصرف صنایع پایین دست کشور را تامین می‌کند.

وی اظهار کرد: تلاش شده است در راستای کمک به اشتغال جوانان شهرستان خمین ۹۲ درصد نیروهای بومی این شهرستان در این پروژه مشغول به کار شوند.

شیب تند اشتغال در خمین رهاورد سرمایه‌گذاری‌های اصولی

مدیر مجتمع پتروشیمی دی آریا پلیمر خمین گفت: عملیات اجرایی پتروشیمی خمین از سال ۹۶ با اخذ مجوزهای لازم زیست محیطی آغاز شد و نصب تجهیزات با خرید از کشور نروژ کلید خورد.

سومین واحد صنعتی مهم خمین جتمع صنعتی آرین پارس موتور در زمینی به مساحت ۲۹۵ هکتار در شهرستان خمین و در کیلومتر ۵ جاده گلپایگان بنا شده است.

این مجتمع صنعتی دارای یک سالن چند منظوره با مساحت ۱۲ هزار و ۵۰۰مترمربع جهت مونتاژ انواع خودروهای تجاری و یک سالن مونتاژ خودروهای سواری به مساحت ۹ هزار و ۸۰۰ مترمربع است.

در واحد خودروسازی خمین در حال حاضر ۳۷۰ نیرو مشغول فعالیت هستند و اولویت جذب نیرو از همین شهرستان است.

این شرکت از سه سال قبل فعالیت خود را شروع کرده و محصولات «ون ۱۶ صندلی» و «کامیونت» و «لاماری»را در مدار تولید دارد.

به گفته فرماندار خمین در سال ۱۴۰۲ یک‌هزار و ۷۱۲ شغل نیز در این شهرستان ایجاد شد

حمید کمانکش با اشاره به کمبود نیروی تخصصی به‌عنوان یکی از مشکلات اساسی در حوزه کار در شهرستان افزود : پیوند بین دانشگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای با صنایع از موارد مهمی است که برای رفع این مشکل در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

فرماندار خمین یادآور شد: سفر مقام معظم رهبری به شهرستان خمین و قرار دادن این شهرستان در زمره مناطق کم‌تر توسعه یافته و به طبع آن تصویب معافیت‌های مالیاتی برای استقرار صنایع ، تاثیر بسزایی در توسعه و صنعتی شدن شهرستان خمین داشته است.

شیب تند اشتغال در خمین رهاورد سرمایه‌گذاری‌های اصولی

به گفته رییس اداره صنعت، معدن و تجارت خمین ۱۰۳ فرصت شغلی جدید با صدور ۶ فقره پروانه بهره‌برداری امسال در بخش صنعت و معدن این شهرستان ایجاد شده است.

رضا ملکی ادامه داد: ۲ هزار و ۶۱۰ میلیارد و ۵۵۶ میلیون ریال سرمایه‌گذاری از ابتدای امسال تاکنون در خمین انجام شد..

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت خمین اضافه کرد: پنج فقره جواز تاسیس با برآورد سرمایه‌گذاری سه هزار و ۴۳۷ میلیارد و ۲۰ میلیون ریال امسال در این شهرستان صادر شد.

ملکی بیان کرد: بهره‌برداری از این واحدها ۸۶ فرصت شغلی جدید در حوزه صنعت خمین فراهم می‌کند.

تدابیر اندیشیده شده از سوی مسئولان برای پایان بیکاری در خمین با رشد صنایع محقق شد و ادامه این شرایط مطلوب نیازمند تدابیر دیگری در زمینه تامین آب مورد صنایع و دیگر زیرساخت‌ها است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha