چاپ‌سپاری ۹۰ درصد کتاب‌های درسی/معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

تهران -ایرنا- بسته اخبار اجتماعی ایرنا در بیست ویکم مرداد به افزایش خطر غرق‌شدگی در رودخانه‌ها و استخرهای کشاورزی،بایدها و نبایدهای بهداشتی پیاده‌روی اربعین،دستگیری کلاهبرداران ۱۴ میلیارد تومانی،افزایش کمک هزینه شهریه دانشجویی زنان سرپرست خانوار،چاپ‌سپاری ۹۰ درصد کتاب‌های درسی، رابطه دیابت با طول عمر و معرفی وزرای پیشنهادی وزارت دادگستری، آموزش و پرورش و بهداشت دولت چهاردهم پرداخته است.

در بسته خبری پیش رو مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را باهم مرور می‌کنیم ،امروز سرویس جامعه خبرگزاری ایرنا با اخبار مختلفی از حوزه اجتماعی ایران همراه بود که گزیده این اخبار را می‌توانید در ادامه بخوانید.

آموزش راه‌های گریز از قانون قابل پیگرد است/۱۷ آبان آزمون وکالت برگزار می‌شود 

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) گفت: آموزش‌های مجازی وکلا و ارائه راهکار قانونی برای دفاع به شهروندان مطلوب است اما آموزش راه‌های گریز از قانون و فرار قانونی اغواگری محسوب می‌شود و قابل پیگرد است.

جعفر کوشا در نشست خبری ضمن تبریک و گرامیداشت روز خبرنگار، آزادی و استقلال را وجه اشتراک وکلا و خبرنگاران دانست و افزود: می‌توان در این نقاط اشتراک با انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری تعریف کرد.

وی اعلام آمادگی کرد: خبرنگاران هر نوع حمایت حقوقی که لازم داشته باشند می‌توانند به اتحادیه اسکودا مراجعه کنند و با توجه به ۲۹ نمایندگی کانون‌های وکلای دادگستری در سراسر کشور این امکان وجود دارد تا چتر حمایتی از خبرنگاران ایجاد شود.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

نتایج نهایی شرکت‌کنندگان در آزمون‌های پایه یازدهم خرداد ماه ۱۴۰۳ اعلام شد

مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نتایج نهایی شرکت‌کنندگان در آزمون‌های پایه یازدهم خرداد ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

به گزارش آموزش و پرورش، نتایج نهایی شرکت کنندگان در آزمون های پایه یازدهم خرداد ماه ۱۴۰۳، از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.

دانش آموزان پایه یازدهم می توانند کارنامه تحصیلی خود را در نشانی اینترنتی my.medu.ir، ملاحظه و درصورت نیاز برای شرکت در آزمون های درس یا دروسی که در خرداد ماه موفق به اخذ نمره قبولی نشده اند به مدرسه مراجعه و برای آزمون نوبت تابستان ۱۴۰۳ ثبت نام کنند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

جمع‌آوری و درمان معتادان متجاهر ۶۰ درصد افزایش داشته‌است 

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: در دولت سیزدهم جمع‌آوری و درمان معتادان متجاهر ۶۰ درصد افزایش داشته است که اقدامی ارزشمند محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد عباسی در پایان جلسه شورای اجتماعی کشور در جمع خبرنگاران و در تشریح مصوبات جلسه امروز شورای اجتماعی کشور گفت: این جلسه که با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و سایر اعضا تشکیل شد، آخرین جلسه شورا در دولت سیزدهم قلمداد می‌شود.

وی افزود: جلسات این شورا ظرف سه سال گذشته در تمام ماه‌ها برگزار شد و موضوعات مختلف در حوزه آسیب‌های اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تصویب پروتکل‌های کنوانسیون تهران به کجا رسیده‌اند؟

کنوانسیون منطقه‌ای«حفاظت از محیط‌زیست دریای خزر» موسوم به «کنوانسیون تهران» در ۲۱ مرداد ۱۳۸۵ میان پنج کشور حاشیه خزر تصویب شد؛ این کنوانسیون پروتکل‌های متعددی دارد که برخی به تصویب کشورهای اطراف رسیده‌اند و تعدادی هنوز در کش و قوس تصویب هستند، اما هدف تمام آنها حفاظت از محیط‌زیست این پهنه آبی است، حال ببینیم وضعیت تصویب آنها چگونه است؟

دریای خزر پهنه آبی بسته ای در شمال کشور است که مانند نگینی بر انگشتری می درخشد، این اکوسیستم ارزشمند علاوه بر زیبایی بخشی از نوار شمالی کشور و جذب هزاران گردشگر، دارای ذخایر نفتی فراوانی و تنوع زیستی زیادی است و مامن هزاران پرنده آبزی و کنار آبزی و انواع گونه های ماهیان است.

دریای خزر محل زیست ۵۷۵ نوع گیاه و هزار و ۳۳۲ گونه جانوری است، علاوه بر این خزر محل زیست و رشد مرغوب‌ترین ماهی های جهان به ویژه ماهیان خاویاری است، ۹۰ درصد صید ماهیان خاویاری جهان مختص به این دریا است، در دریای خزر یکی از پستانداران آبزی کمیاب دنیا نیز زندگی می کند که فک خزری نامیده می شود که البته در چند سال اخیر عوامل مختلفی حیات این گونه را در معرض تهدید قرار داده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

چاپ‌سپاری ۹۰ درصد کتاب‌های درسی/معرفی برخی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

افزایش کمک هزینه شهریه دانشجویی زنان سرپرست خانوار

معاون توانمندسازی مرکز کارآفرینی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به افزایش کمک هزینه شهریه دانشجویی زنان سرپرست خانوار گفت: برای نخستین بار خانواده‌های نیازمند و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش در دهک‌های یک تا چهار درآمدی ۱۰۰ درصد شهریه دانشجویی را دریافت خواهند کرد.

به گزارش از سازمان بهزیستی کشور، آرزو ذکایی فر معاون توانمند سازی مرکز کارآفرینی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: ساختار سازمان بهزیستی در راستای چابک سازی، روزآمدی و سازمانی نسل نو بعد از ۱۲ سال اقدام به تغییر ساختار سازمانی خود کرد که با توجه به اینکه یکی از مهمترین ماموریت های سازمانی علاوه بر ابعاد حمایتی موضوع توانمندسازی جامعه هدف خود است، بر همین اساس در ساختار جدید معاونت توانمندسازی پیش بینی شده که فعالیت ها و برنامه های این معاونت در قالب اداره رفاه اجتماعی، اداره استعدادیابی و توسعه مهارت ها انجام می شود .

وی اظهار داشت: یکی از گروه های ذیل این معاونت گروه رفاه اجتماعی است که در حوزه رفاه اجتماعی موضوعاتی مانند معیشت، تلاش در راستای ارتقای شاخص های رفاه اجتماعی ، ارتقاء کیفیت زندگی و کمک های حمایتی به منظور توانمندسازی جامعه هدف انجام می گیرد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

چاپ‌سپاری ۹۰ درصد کتاب‌های درسی/معرفی برخی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

رحیمی؛ سکاندار پیشنهادی وزارت دادگستری دولت چهاردهم

«امین‌ حسین رحیمی» وزیر دادگستری دولت سیزدهم بار دیگر به عنوان وزیر دادگستری دولت چهاردهم؛ دولت وفاق ملی برای دریافت رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

امین حسین رحیمی متولد سال ۱۳۴۷ ملایر و دانش آموخته دکتری در رشته فقه و حقوق جزا، قاضی دادگستری با بیش از ۳۵ سال خدمت در مشاغل مختلف قضایی است. معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، نماینده مردم ملایر در مجلس هشتم، مشاور رئیس قوه قضاییه، دادستان دیوان محاسبات کشور، رئیس کل دیوان محاسبات کشور، معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور و مشاور عالی رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز امور هماهنگی مجلس از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی است.

رحیمی در میان اعضای کابینه دولت سیزدهم بالاترین میزان رأی اعتماد را کسب کرده بود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم با ۲۷۷ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع، امین‌حسین رحیمی را به عنوان وزیر دادگستری انتخاب کرده بودند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

چاپ‌سپاری ۹۰ درصد کتاب‌های درسی/معرفی برخی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

ظفرقندی؛ نامزد وزارت بهداشت پزشکیان کیست؟

محمدرضا ظفرقندی زاده ۱۳۳۷ در تهران که از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت بهداشت و آموزش پزشکی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، یک پزشک و سیاستمدار است که از ۳ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در اوج همه‌گیری کووید ۱۹ رئیس سازمان نظام پزشکی ایران بود.

ظفرقندی فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است. وی در حال حاضر دبیر کلی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران را بر عهده دارد.

ظفرقندی در شهر تهران متولد و بزرگ شده محله سرچشمه است. دوران ابتدایی تا دبیرستان را در مدرسه علوی به آموختن پرداخت و در سال تحصیلی ۱۳۵۴-۱۳۵۵ فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به دبیرستان مفید رفت تا به امر معلمی بپردازد. وی همزمان با معلمی در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول و ادامه تحصیل داد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

چاپ‌سپاری ۹۰ درصد کتاب‌های درسی/معرفی برخی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را بهتر بشناسید

علیرضا کاظمی از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.وی (متولد ۱۳۴۴ مشهد) قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بود.

کاظمی تحصیلکرده حوزه و دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان یکی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی ایران است که بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

چاپ‌سپاری ۹۰ درصد کتاب‌های درسی/معرفی برخی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

چاپ‌سپاری ۹۰ درصد کتاب‌های درسی/ تغییرات محتوایی چند کتاب اجرای آزمایشی می‌شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از تغییرات محتوایی چند کتاب درسی به صورت آزمایشی خبر داد و گفت: چاپ‌سپاری ۹۰ درصد کتب درسی انجام شده است.

حجت‌الاسلام علی لطیفی در جمع خبرنگاران درباره توزیع کتاب‌های درسی اظهار کرد: امسال وزارتخانه زمانبندی پروژه مهر را جلوتر انداخته است، بنابراین سیر پیشرفت ثبت سفارش کتب درسی تا کنون از سال گذشته پیشی گرفته است.

وی با بیان اینکه نسبت به توزیع کتاب برای پایه‌ ورودی دهم نگرانی داریم، افزود: مشکلی از نظر توزیع کتاب برای پایه اول ابتدایی وجود ندارد و پایه دهم هم باید ثبت‌نام‌ها در مدارس زودتر انجام شود تا مشکلی پیش نیاید.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

چاپ‌سپاری ۹۰ درصد کتاب‌های درسی/معرفی برخی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

ابتلا به دیابت چقدر طول عمر را کم می‌کند؟

ابتلا به دیابت می‌تواند زمینه ساز بروز سایر بیماری‌ها باشد؛ به طوری‌ که بر اساس یافته‌های پژوهشگران، مبتلایان به دیابت که حداقل دچار پنج عارضه طولانی مدت چندگانه هستند، به طور میانگین پنج سال با این عوارض دست و پنجه نرم می‌کنند و ۶ سال کمتر نسبت به دیابتی‌های بدون عارضه زنده هستند.

نزدیک به ۵۳۰ میلیون بزرگسال در جهان به دیابت مبتلا هستند و این افراد در معرض خطر بیماری‌های متعددی قرار دارند و همین امر موجب کاهش امید به زندگی خواهد شد.

دیابت، به ویژه دیابت نوع ۲ در حال تبدیل شدن به یکی از چالش برانگیزترین مشکلات سلامت قرن بیست و یکم است. محققان تخمین می‌زنند حدود ۵۲۹ میلیون نفر در جهان با دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند و ۹۰ تا ۹۵ درصد این افراد به دیابت نوع ۲مبتلا هستند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

چاپ‌سپاری ۹۰ درصد کتاب‌های درسی/معرفی برخی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

تاکید سردار رادان بر نقش رسانه‌ها در مدیریت اجتماعی و ارتباط با مردم

فرمانده کل انتظامی کشور به نقش رسانه‌ها در مدیریت اجتماعی و ارتباط با مردم تاکید کرد و گفت: پلیس امروز می‌داند و آگاه است که با قلم رسانه و خبرنگاران جامعه را به سمت امنیت و ذهن مردم را به سوی آرامش هدایت کند.

سردار احمدرضا رادان در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که در فرماندهی کل فراجا برگزار شد، اظهار داشت: خبرنگاران انسان‌هایی باهوش، مسئول و توانمند و فهیم هستند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران خطاها و کاستی‌ها را به سرعت شناخته و درک می‌کنند، افزود: خبرنگاران با شجاعت خود را به تمامی دریاهای متلاطم زده و می‌توانند شرایط جامعه و مردم کشور را بهتر درک کنند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

چاپ‌سپاری ۹۰ درصد کتاب‌های درسی/معرفی برخی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

هفت هزار وسیله سرمایشی بین خانواده های نیازمند توزیع می‌شود

مدیرعامل بنیاد برکت گفت: امسال برای سومین سال در قالب پویش نسیم برکت هفت هزار وسیله سرمایشی با مشارکت ۲ هزار گروه جهادی به سراسر کشور ارسال و بین خانواده‌های نیازمند و واجد شرایط توزیع می‌شود.

سید امیر حسین مدنی با بیان اینکه اجرای طرح نسیم برکت برای سومین سال متوالی در سراسر کشور آغاز شده است، افزود: اجرای این طرح با همکاری گروه جهادی در قالب پویش نسیم تهیه و ارسال وسایل سرمایشی به مناطق محروم کشور در حال اجرا است که توسط گروه های جهادی بین خانواده های نیازمند و واجد شرایط توزیع می شود.

وی ادامه داد: امسال با مشارکت ۲ هزار گروه های جهادی و مجموعه گروه های مردمی حدود ۷ هزار وسیله سرمایشی از جمله کولر آبی و پنکه کولر گازی به انبارهای استان ها ارسال شده و به مرور پس از بررسی های صورت گرفته توسط گروه های جهادی به افراد واجد شرایط ارائه می شود.

مدیرعامل بنیاد برکت تصریح کرد: این طرح هم اکنون در سراسر کشور با مشارکت گروه های جهادی در حال اجرا است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

چاپ‌سپاری ۹۰ درصد کتاب‌های درسی/معرفی برخی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

ترور شهید هنیه مصداق «قتل خودسرانه» و «اعدام فراقضایی» است

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در نامه‌ای به کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل، استفاده از ظرفیت نهادها و ترتیبات حقوق بشری بین المللی برای توقف ماشین کشتار و ترور رژیم صهیونیستی و مقابله با بی‌کیفرمانی عاملان و مباشران ترور شهید اسماعیل هنیه را خواستار شد و گفت: ترور شهید هنیه یک سوء مصداق روشن «قتل خودسرانه» و «اعدام فراقضایی» است.

کاظم غریب‌آبادی در نامه‌ای به «ولکر تورک» کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، ضمن محکومیت ترور شهید اسماعیل هنیه، نوشت: همانطور که مطلع هستید، رژیم صهیونیستی به عنوان بخشی از پروژه جنایت علیه بشریت و نسل‌ زدایی علیه مردم مظلوم فلسطین طی یک جنایت تروریستی در سحرگاه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳، اسماعیل هنیه رهبر سیاسی جنبش مقاومت حماس را که بنا به دعوت رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران، دکتر پزشکیان به تهران سفر کرده بود ترور کرد.

غریب‌آبادی تصریح کرد: این جنایت که منجر به شهادت این مجاهد نستوه و محافظ شخصی وی شد، موجی از غم و اندوه را در میان مردم ایران و فلسطین، ملت‌های منطقه و مسلمان و دیگر آزادگان و مدافعان حقوق بشر ایجاد کرد و اعتراض و محکومیت شدید بسیاری از دولت ها، مقامات سیاسی و بین المللی و فعالان حقوق بشری را نیز در پی داشت.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

چاپ‌سپاری ۹۰ درصد کتاب‌های درسی/معرفی برخی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

دستگیری کلاهبرداران ۱۴ میلیارد تومانی که خانه‌های خالی مردم را اجاره می‌دادند

دادستان عمومی و انقلاب تهران از دستگیری ۶ متهم که با انتشار آگهی در سایت دیوار، خانه‌های خالی مردم را اجاره می‌دادند، خبر داد.

علی صالحی درباره جزئیات این پرونده اظهار داشت: حسب گزارش‌های دریافتی و نظر به حساسیت موضوع، در رابطه با شکایت ۶ نفر از شکات، پرونده‌ای در شعبه اول بازپرسی دادسرای ناحیه دو تهران تشکیل شدو متهمان با عنوان اتهامی کلاهبرداری باندی از طریق انتقال منافع املاک متعلق به غیر به مبلغ ۱۴ میلیارد تومان و جعل اسناد دولتی و استفاده از اسناد مجعول تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند.

وی افزود: متهمان اصلی پرونده یادشده ۶ نفر آقا و خانم هستند که با رصد و شناسایی املاک متعلق به غیر در منطقه یک و دو تهران، اقدام به درج آگهی در سایت دیوار و رهن و اجاره املاک غیر به مشتریان کردند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

چاپ‌سپاری ۹۰ درصد کتاب‌های درسی/معرفی برخی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

بایدها و نبایدهای بهداشتی پیاده‌روی اربعین/ گرمازده نشوید

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیاده‌روی در ساعات خنک، استفاده از چتر، کلاه و عینک و همچنین نوشیدن مداوم آب و پوشیدن لباس‌های خنک و نخی را از جمله مواردی دانست که زائران در سفر اربعین حسینی(ع) جهت پیشگیری از گرمازدگی باید به آنها عمل کنند.

نفیسه حسینی یکتا در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا با اشاره به نزدیکی ایام پیاده روی اربعین و اینکه بیشترین دغدغه ما گرمازدگی زائران است؛ اظهارداشت: برای جلوگیری از گرمازدگی به هیچ عنوان بین ساعت ۱۱ تا ۳ بعداز ظهر که گرما به اوج خود می‌رسد، پیاده‌روی نکنید. سعی کنید در این ساعات بیشتر به استراحت مشغول باشید و از غروب تا پاسی از شب به پیاده‌روی ادامه دهید. لباس‌های خنک و نخی بپوشید و از کلاه و عینک استفاده کنید.

وی افزود: در صورت بروز علائم گرمازدگی شامل گیجی، عدم تعادل، سردرد، تهوع و بالا بودن دمای بدن، خود را به محل سایه و خنک برسانید. خوردن نوشیدنی‌هایی مانند شربت سکنجبین و خاکشیر، شربت آب لیمو، شربت آلبالو، شربت بید مشک، گلاب، تخم‌شربتی و تخم خرفه می‌توانند به جلوگیری از گرمازدگی کمک کند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

چاپ‌سپاری ۹۰ درصد کتاب‌های درسی/معرفی برخی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

بیش از نیمی از غرق‌شدگی‌ها در رودخانه‌ها و استخرهای کشاورزی رخ می‌دهد

رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی گفت: بیش از نیمی از غرق‌شدگی‌ها در رودخانه‌ها و استخرهای کشاورزی رخ می‌دهد و این موارد بیشتر در فصل تابستان و ماه مرداد اتفاق می‌افتد.

علی ضیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره آمار غرق شدگی‌ها در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: در این مدت ۲۸۳ نفر غرق شدند که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ تفاوت چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه بیشتر موارد غرق شدگی حادثه است، نداشتن مهارت شنا و فقدان شناخت جریانات آبی را از جمله دلایل این اتفاق دانست.

رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی در تعریف غرق شدگی گفت: غرق شدگی عمدتاً به معنای غوطه‌وری در مایع که در اغلب موارد آب است، اتفاق می‌افتد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

چاپ‌سپاری ۹۰ درصد کتاب‌های درسی/معرفی برخی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

اگر قصد دنبال کردن اخبار گروه جامعه ایرنا به صورت کامل در حوزه‌هایی مانند محیط زیست، زنان و خانواده، رفاه و تأمین اجتماعی، حقوقی و قضایی، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، هلال احمر، اورژانس، انتظامی و حوادث، بهزیستی، مسائل و آسیب‌ها و مدیریت بحران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم هر روز سری به این سایت‌ https://www.irna.ir/service/society بزنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha