۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۰
کد خبر: 85564749
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فیلیپین اقدام‌های نیروی هوایی چین را غیرموجه خواند

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری فیلیپین اقدام‌های نیروی هوایی پکن در دریای جنوبی چین که هر دو کشور ادعای حاکمیت بر بخش‌هایی از آن را دارند، «غیرموجه، غیرقانونی و بی‌پروایانه» خواند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، فردیناند مارکوس جونیور روز یکشنبه در بیانیه‌ای که توسط دفتر ارتباطات ریاست جمهوری این کشور در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، اعلام کرد: ما به سختی شروع به آرام کردن آب‌ها کرده‌ایم و این نگران کننده است که در حریم هوایی ما می‌تواند بی‌ثباتی وجود داشته باشد.

مانیل و پکن روز شنبه یکدیگر را به ایجاد اختلال در عملیات ارتش‌های خود متهم کردند. این اولین بار از زمان روی کار آمدن مارکوس در سال ۲۰۲۲ است که فیلیپین از اقدامات خطرناک هواپیماهای چینی شکایت می کند. درحالیکه پیشتر انتقادهایی از نیروی دریایی یا کشتی‌های گارد ساحلی چین انجام داده بود.

ارتش فیلیپین روز شنبه «اقدامات خطرناک و تحریک آمیز» را که دو هواپیمای چینی در اطراف منطقه در روز پنجشنبه انجام دادند، محکوم کرد. فیلیپین مدعی است که این دو هواپیما شراره‌ منحرف کننده به سمت یک هواپیمای فیلیپینی که در حال گشت زنی معمول بوده، پرتاب کردند.

فرماندهی منطقه عملیاتی جنوبی ارتش چین در واکنش به این موضوع که فیلیپین برنامه آموزشی پکن را مختل کرده، مانیل را به «نفوذ غیرقانونی» به حریم هوایی خود متهم کرد.

مارکوس روز یکشنبه از چین خواست که هم در دریاها و هم در آسمان مسئولانه عمل کند.

پکن بر تقریبا تمام دریای جنوبی چین که مجرای بیش از سه تریلیون دلار تجارت سالانه با کشتی است، ادعای مالکیت دارد. برخی از مناطق این آبراه مهم و راهبردی مورد ادعای فیلیپین، ویتنام، اندونزی، مالزی و برونئی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha