۲۵ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۲
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85564803
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چرخ دوچرخه سواری در کردستان خوب نمی‌چرخد

۲۵ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۲
کد خبر: 85564803
چرخ دوچرخه سواری در کردستان خوب نمی‌چرخد

سنندج- ایرنا- دوچرخه سواری از جمله ورزش‌های پرطرفدار در کردستان است اما بالا بودن قیمت دوچرخه و نبود پیست مناسب برای فعالیت به صورت حرفه‌ای، توسعه این ورزش را در استان کُند کرده است.

به گزارش ایرنا، دوچرخه سواری ورزشی مفرح بوده و علاقمندان زیادی در کشور و کردستان دارد اما به دلیل بالا بودن قیمت دوچرخه و ناتوانی از خرید آن، افراد کمی می توانند به صورت حرفه ای در این رشته ورزشی فعالیت داشته باشند.

در استان کردستان به دلیل شرایط مالی خانواده ها، شرایط برای حضور علاقمندان به صورت حرفه ای دشوارتر است و می طلبد بخش خصوصی در زمینه حمایت مالی جدی ورود کند که البته چنین چیزی تا حالا اتفاق نیفتاده است.

برای آشنایی بهتر با وضعیت ورزش دوچرخه سواری در کردستان و مشکلات و چالش های موجود، با " بهمن احمدی" سرپرست هیات دوچرخه سواری استان، گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می آید.

ایرنا: از وضعیت ورزش دوچرخه سواری استان و مسابقات و مدال های کسب شده در سال گذشته بگویید.

احمدی: دوچرخه سواری استان در سال ۱۴۰۲ یکی از رشته های پرمدال در کشور بود و در بخش استعدادیابی صاحب چهار مدال در بخش آقایان و بانوان شدیم.

در میان سایر رشته ها بیشترین مدال را داشتیم و در مسابقات قهرمانی کشور در اراک مقام دوم و مسابقات قهرمانی کشور در بخش کوهستان، مقام نایب قهرمانی را بدست آوردیم.

امسال در بخش بانوان خانم درسا رحمانی و پرنیا وکیلی به همراه مربی(خانم اسرین مجیدی) به تیم ملی دعوت شده اند که هر ۲ از مدال آوران بخش مستعدین هستند.

در سال ۱۴۰۲ از طرف فدراسیون در کشور در بیمه ورزشی رتبه ۱۴ را کسب کردیم و در پیشرفت این رشته ورزشی، رتبه پنجمی لحاظ شده است و امیدواریم درسال ۱۴۰۳ ارتقا بیشتری داشته باشیم.

ایرنا: با چه مشکلاتی در بحث زیرساخت و امکانات مواجه هستید؟

احمدی: با توجه به اینکه رشته دوچرخه سواری یکی از ورزش‌های پرهزینه بوده و وضعیت اقتصادی خانواده ها در استان هم چندان مناسب نیست، ورزشکاران برای خرید دوچرخه با مشکل مواجه هستند.

برای خرید یک دستگاه دوچرخه ۳۰۰ میلیون تومان نیاز است و ورزشکاران توان مالی ندارند؛ این در حالیست که امسال در مسابقات دوچرخه سواری کوهستان، در تقسیم بندی وزارت ورزش و جوانان، کردستان با استان های گیلان، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و زنجان هم گروه است که تیم های بسیار قدرتمندی هستند و امیدواریم دستگاه های مختلف یا بخش خصوصی در زمینه خرید دوچرخه به هیات کمک کنند تا در این رقابت ها بتوانیم بدرخشیم.

با توجه به موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن استان، بیشترین فعالیت ما در بخش کوهستان بوده و عدم وجود پیست و جاده دوبانده، از چالش های موجود است.

ایرنا: حمایت بخش خصوصی و اداره کل ورزش و جوانان یا سایر دستگاه ها چگونه بوده؟

احمدی: از لحاظ مالی تنها از طرف اداره کل ورزش و جوانان حمایت شده ایم و جا دارد از همه مسئولان اداره کل ورزش و جوانان تشکر کنیم؛ البته کل اعتبارات از طرف اداره کل صرف اعزام ورزشکاران به مسابقات می شود.

در بحث جذب اسپانسر موفق نبوده ایم و با وجود اینکه دارای استعدادهای خوبی در استان هستیم، متاسفانه روز به روز با این وضعیت مالی، از لحاظ پیشرفت کمرنگ تر می شویم.

باید به این اشاره کنم که عمر جذب حامیان مالی در این استان به یک یا ۲ سال ختم می شود و فرهنگ تیم داری از طرف بخش خصوصی دوام ندارد و اغلب مدیران بخش خصوصی بدون اطلاعات قبلی و در جهت تبلیغات کالای خود اقدام می کنند.

متاسفانه تعدادی از افراد سودجو با سواستفاده، بخش خصوصی طرف قرارداد را فراری می دهند که لازم است حامیان مالی با اطلاعات کارگاهی بیشتر در رشته های مختلف سرمایه گذاری کنند.

ایرنا: چه اقداماتی برای ارتقای ورزش دوچرخه سواری در کردستان در دست اجرا دارید؟

احمدی: لازم است به این اشاره کنم که دوران ریاست هیات بنده به اتمام رسیده و سرپرست هستم. با این وجود با توجه به مشکلات متعدد در دوچرخه سواری از لحاظ مالی و نبود دوچرخه و حضور قشر متوسط جامعه در این رشته، به دنبال رفع این مشکلات هستم.

تلاش می کنم با همت شهرداری پیست دوچرخه سواری بی ام ایکس را احداث کنیم که می تواند در درآمدزایی موثر باشد و دیگر نیازی به کمک‌ مالی نداشته باشیم.

اگر بنده باز هم به عنوان رئیس هیات انتخاب شدم حتما این‌ موضوع را پیگیری و به پایان می رسانم. از همه مسئولین هیات های شهرستانی که واقعا تلاش کردند و ثمره زحمات آنها در پنج سال متمادی مدال آوری و قهرمانی بوده، تشکر می کنم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha