۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۴
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85564817
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

باشماق در تب و تاب کربلا+فیلم

۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۴
کد خبر: 85564817
باشماق در تب و تاب کربلا+فیلم

سنندج- ایرنا- ۱۰۹ کیلومتر از سنندج مرکز کردستان تا مریوان، مرزی‌ترین شهر این استان، فاصله است؛ فاصله‌ای که اربعینی‌ها به عشق زیارت کربلا با پای جان، طی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در طول جاده جدید سنندج-مریوان، تا چشم کار می کند جنگل و کوه و رودهای جاری است و هوای خنکی که از میان بلوطها عبور می کند، روح و جسم آدمی را طراوت می‌دهد.

گرمای تابستان، امسال کلافه کننده است ولی با این حال دمای مرز باشماق حدود ۲۰ درجه ای خنک تر از مرزهای دیگر کشور است؛ این هوای خوب، می تواند زائران بیشتری را به سمت خود جذب کند.

سه سال از انتخاب مرز باشماق مریوان به عنوان مرز ترددی زائران اربعین حسینی می گذرد، انتخابی که برکات مادی و معنوی بسیاری را با خود به همراه داشت.

سال گذشته که دومین بار بود این مرز، پذیرای زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می‌شد، حدود ۱۵۰ هزار زائر از مرز باشماق مریوان راهی کربلای معلی و عتبات عالیات شدند، مرزی که در کردستان قرار دارد؛ استانی که غالب ساکنان آن اهل سنت هستند و در میزبانی از زائران اربعین آنقدر سنگ تمام می‌گذارند که زائر برای اربعین بعد و تردد از این مرز لحظه شماری می‌کند.

باشماق در تب و تاب کربلا+فیلم

اربعین محور وحدت

همانطور که اشاره شد اربعین برای کردستان برکات زیادی داشته است؛ این راهپیمایی میلیونی، جدا از تقویت وحدت بین شیعه و سنی، در توسعه زیرساخت های استان هم نقش بسیار موثری داشته است.

امام جمعه سنندج به همین موضوع اشاره کرد و حرکت اربعین و تردد زائران از کردستان و مرز باشماق مریوان را فارغ از برکات اقتصادی برای استان، باعث تقویت وحدت بین مذاهب اسلامی دانست.

ماموستا فایق رستمی تاکید کرد: مردم کردستان همواره مهمان نواز بوده و این مهم موجب استقبال بسیار خوب زائران از مرز باشماق برای عزیمت به کربلای معلی شده است.

وی مردم کردستان را ارادتمند به اهل بیت‌ پیامبر(ص) توصیف کرد و افزود: به زائران اربعین خوشامد می گوییم و از خدمات‌دستگاه‌های خدمت رسان به زائران قدردانی می کنیم.

باشماق در تب و تاب کربلا+فیلم

تردد رایگان از باشماق تا سلیمانیه

چند روز قبل، جانشین ستاد اربعین کردستان خبری خوش برای زائران اربعین در کشور داشت.

مهدی رمضانی گفت: انتقال زائران اربعین از مرز باشماق مریوان به سلیمانیه عراق به مدت یک هفته(از ۲۰ تا ۲۶ مرداد)رایگان است.

وی افزود: براساس برنامه ریزی صورت گرفته، زائران اربعین به صورت رایگان از مرز باشماق به سلیمانیه عراق منتقل می شوند.

جانشین ستاد اربعین کردستان با اشاره به آغاز اعزام زائران اربعین به صورت رسمی از ۱۶ مرداد از مرز باشماق، افزود: ۷۲ موکب در سطح استان برای پذیرایی و اسکان برای زائران اربعین فراهم شده است.

رمضانی اضافه کرد: تا ۲ روز بعد از اربعین، تردد از مرز باشماق مریوان برای ورود زائران ایرانی باز است.

وی پیش بینی کرد بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار زائر از این مرز عبور کنند و افزود: مرز باشماق به لحاظ ترافیک ورودی و خروجی، مسیر آسانی برای تردد زائران اربعین است.

جانشین ستاد اربعین کردستان اختلاف دمای ۲۰ درجه با دیگر مرزها را از مزایای مرز باشماق عنوان کرد و گفت: در سه سال گذشته زائران با انتخاب این مرز برای شرکت در رویداد بزرگ پیاده روی نقش بسزایی در معرفی این استان از نظر سیاحتی و گردشگری شده است.

رمضانی یادآور شد: بیش از چهار میلیون مسافر از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه به کردستان سفر کرده اند.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری چهار هزار و ۳۰ میلیارد ریال از سوی وزارت کشور به کردستان اختصاص یافت، افزود: در ۲سال اخیر وزارت ارتباطات و اطلاعات حدود هزار میلیارد ریال برای تامین زیر ساخت ارتباطات و اینترنت اختصاص داده است.

باشماق در تب و تاب کربلا+فیلم

استقرار بیمارستان ۵۰ تختخوابی در مرز باشماق

اما در حوزه بهداشت و درمان نیز تمهیدات خوبی برای ارائه خدمت به زائران اربعین در مرز باشماق مریوان در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این رابطه گفت: بیمارستان ۵۰ تختخوابی به همت دانشگاه و بیمارستان شهید قاضی با مجموعه‌ای کامل از خدمات درمانی آماده ارائه خدمات به زائران اربعین است.

فریدون عبدالملکی اظهار کرد: این بیمارستان برای ارائه خدمات درمانی به زائران اربعین، در مرز باشماق مریوان مستقر است.

وی افزود: این بیمارستان شامل بخش‌های اورژانس، آزمایشگاه، داروخانه رادیولوژی و بخش‌های تحت‌نظر خانم و آقا با مدیریت استاندارد و کادر درمانی مجهز و مجرب در مرز باشماق است و به‌صورت شبانه‌روزی به زائران ارائه خدمت می‌شود.

عبدالملکی با اشاره به استفاده از تمام ظرفیت های بیمارستان های سطح استان و فعال بودن کامل اورژانس، اضافه کرد: استفاده حداکثری از اتاق عمل و سایر بخش ها، دسترسی زائرین به خدمات آزمایشات و تصویربرداری اورژانسی در همه ساعات شبانه روز و تعامل و هماهنگی بین بیمارستان ها در پذیرش بیماران اعزامی از جمله اقدامات درمانی بیمارستانی در ایام اربعین است.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان کردستان هم گفت: ۱۲۶ نیروی بهداشت محیط در قالب ۲۶ تیم در سطح استان به ویژه در مرز باشماق مریوان بر اماکن تهیه غذا، مواد غذایی و آشامیدنی نظارت می کنند.

برپایی ۲۶ موکب در مریوان و فراهم بودن اسکان برای زائران

فرماندار مریوان هم به امکانات در نظر گرفته شده در مرز باشماق اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۶ موکب برای پذیرایی از زائران اربعین در شهر مریوان و مرز باشماق برپا و امکان اسکان برای آنان فراهم است اما توصیه می کنیم از امکانات داخل شهر استفاده کنند که بهتر است.

اسماعیل احمدی اضافه کرد: از لحاظ اسکان و پارکینگ، در شهر مریوان هیچگونه محدودیتی نداریم و در پایانه باشماق نیز ظرفیت پارک ۲۰ هزار خودرو فراهم شده است.

وی به این هم اشاره کرد در صورتیکه زائران خودروهایشان را داخل شهر مریوان پارک کنند، با اتوبوس، مینی بوس و سواری به مرز باشماق منتقل شده و از این لحاظ مشکلی وجود ندارد.

فرماندار مریوان با اشاره به اینکه ۶ گیت خروجی در مرز باشماق در نظر گرفته شده که در سریعترین زمان ممکن کار خروج زائران از مرز انجام می شود.

به گزارش ایرنا، به نظر می رسد امسال، زیرساخت ها و برنامه ریزی های صورت گرفته برای ارائه خدمات به زائران اربعین، کم نقص تر از سال های قبل باشد و به زائران توصیه می شود با توجه به اختلاف دمای زیاد مریوان با دیگر مرزهای کشور، مرز باشماق را برای عزیمت به کربلای معلی انتخاب کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha