۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۳۴
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 85564830
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

«گوجی‌بِری» گزینه مناسب برای تغییر الگوی کشت در شاهرود

شاهرود - ایرنا - کاهش میزان بارندگی، تعدیل مجوزهای بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی طی چند سال اخیر و مقاومت بالای«گوجی‌بِری» در برابر سرما و گرما و همچنین خاصیت کم‌آب‌بری این گیاه، موجب شده تا کشاورزان و باغداران شهرستان شاهرود روی به تغییر الگوی کشت بیاورند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گوجی‌بری میوه‌ای قرمز رنگ به اندازه کشمش با طعم شیرین و بومی قاره‌ آسیا است که بیش از ۲ هزار سال پیش تاکنون در جنوب چین تا مناطق سرد و خشک مغولستان کشت می‌شود.

کاشت این محصول از سال ۱۳۹۹ در شاهرود آغاز شد و هم اکنون در ۱۲ هکتار از باغ‌های این شهرستان در شرق استان سمنان کشت می‌شود.

گوجی‌بری محصولی کم‌آب‌بر و اقتصادی است که کشت آن به جای زردآلو، گیلاس و آلبالو مورد توجه کشاورزان و باغداران شاهرود قرار گرفته است.

مقاومت گوجه‌بری در مقابل سرما و گرمای شدید

این گیاه مقاوم به سرمای زیر صفر درجه و همچنین دمای بالای ۴۰ درجه است.

«گوجی‌بِری» گزینه مناسب برای تغییر الگوی کشت در شاهرود

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میوه‌دهی این گیاه از خرداد آغاز می شود و تا پایان مهرماه ادامه دارد، کشاورزان طی هفت تا هشت چین، محصول گوجی‌بری را در این بازه زمانی برداشت می‌کنند.

حمیدآقابیکی با اشاره به ۱۲ هکتار سطح زیر کشت گوجه‌بری در شاهرود، ابراز کرد: کشاورزان از هر پنج هکتار گوجی‌بری یک تن محصول خشک برداشت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کاشت این محصول در منطقه اشتغال مطلوبی ایجاد کرده است، افزود: نیاز آبی‌کم، پایین بودن هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت، قدرت سازگاری با انواع خاک و اقلیم‌ها و همچنین صادرات و ارزآوری برای کشور از مهم‌ترین مزایای این میوه‌ است.

خاصیت ضدسرطانی گوجه‌بری

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود ادامه داد: به عقیده کارشناسان طب سنتی گوجی‌بری به عنوان دارو و غذا استفاده می‌شود و خاصیت ضد سرطانی، کاهش دهنده قند و فشارخون و همچنین مفید برای لاغری است.

شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان دارای ۳۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی و ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ است.

به گزارش ایرنا، ۱۹۸ هزار هکتار از وسعت زمین های استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعالند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha