برگزاری جایزه‌ای در حوزه موسیقی ایرانی/ از نام استاد خالقی استفاده نمادین نمی‌کنیم

تهران- ایرنا- دبیر اجرایی دومین جایزه ملی آهنگسازی استاد روح الله خالقی گفت: این جایزه به صورت مستقل در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار می‌شود و استقلال هنرمندان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان آهنگسازی مورد توجه جایزه است.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، نشست خبری دومین دوره جایزه آهنگسازی استاد روح الله خالقی یکشنبه-۲۱ مردادماه- با حضور محمدرضا عزیزی دبیر اجرایی، آروین صداقت کیش نماینده هیات داوران و بهنام ترابی دبیر هنری این جایزه در دانشگاه مهر البرز برگزار شد.

دبیر اجرایی دومین جایزه استاد روح الله خالقی در این نشست اظهارداشت: سال گذشته، نخستین دوره این جایزه را در بخش جنبی «کنفرانس ملی مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنرهای کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما» و در سطح دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کردیم.

محمدرضا عزیزی گفت: امسال این جایزه را به صورت مستقل و با نگاه به شخصیت آهنگساز تاثیرگذار دوران معاصر کشورمان، استاد روح الله خالقی برگزار می‌کنیم. او در حوزه موسیقی، جریان‌ساز و تاثیرگذار بود و شکل‌گیری ارکستر موسیقی ملی را مدیون استاد خالقی هستیم.

وی افزود: با توجه به نگاهی که استاد خالقی در حوزه آهنگسازی داشت، سعی کردیم یک جایزه را با رویکرد صرفا آهنگسازی در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی به صورت مستقل برگزار کنیم. در این جایزه استقلال هنرمندان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان آهنگسازی در موسیقی ایرانی مورد توجه است.

دبیر اجرایی دومین جایزه استاد روح الله خالقی بیان کرد: به صورت معمول، جایزه آهنگسازی که با نام یک آهنگساز در هر کشوری برگزار می‌شود، نام او نمادین است اما در این جایزه ما به صورت نمادین از نام استاد خالقی استفاده نکردیم.

عزیزی اظهارداشت: این جایزه در مقایسه با سال گذشته گسترده‌تر است، در سطح ملی برگزار می‌شود و صرفا دانشگاهی نیست و نهادهایی همچون انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، انجمن موسیقی ایران و فرهنگستان هنر از این جایزه حمایت می‌کنند.

وی گفت: امسال بخش پژوهشی نیز به این جایزه اضافه شده است و آثار برگزیده در این بخش با حمایت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر خواهد شد. همچنین در بخش جوایز علاوه بر اهدای تندیس، دیپلم افتخار، آثار برگزیده توسط ارکستر جوانان و نوجوانان در شرایط مناسب اجرا خواهند شد.

عزیزی با انتقاد از حمایت نکردن خانه موسیقی ایران از دومین جایزه استاد روح الله خالقی افزود: این نهاد به عنوان تنها نهاد صنفی حوزه موسیقی حمایتی از برگزاری جایزه نکرده است و چندین بار مکاتباتی با خانه موسیقی انجام شد اما پاسخی دریافت نکردیم.

دبیر اجرایی دومین جایزه استاد روح الله خالقی درباره بودجه این جایزه بیان کرد: بخشی از بودجه از طریق «کنفرانس ملی مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنرهای کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما» تامین می‌شود و بخش دیگر مربوط به انتشار کتاب آثار پژوهشی توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تامین می‌شود.

چگونگی برگزاری بخش پژوهشی جایزه استاد خالقی

آروین صداقت کیش نماینده هیات داوران دومین جایزه استاد روح الله خالقی نیز در این نشست با بیان توضیحاتی درباره بخش پژوهشی این جایزه گفت: سال گذشته به عنوان سخنران در جایزه استاد خالقی حضور داشتم که پس از پایان جایزه، مذاکراتی صورت گرفت که هیات داوران تشکیل و بخش جدیدی به جایزه اضافه شود. طی مذاکراتی و مشورت انجمن آثار و مفاخر مقرر شد که این انجمن به عنوان نهاد همکار، در زمینه مقالات و آثار برگزیده جایزه همکاری کنند.

وی افزود: در بخش پژوهش این جایزه، روح الله خالقی به عنوان یک شخصیت، پدیده و میراث تاریخی مورد توجه قرار می‌گیرد، آثار طی روندی توسط داوران مورد بررسی قرار می‌گیرند و آثار برگزیده منتشر می‌شوند، فراخوانی با دقت نظر تدوین و محورهایی برای بخش پژوهش تعیین شده است.

صداقت کیش بیان کرد: تمام عنوان‌های در رابطه با شخصیت و آثار استاد خالقی به عنوان یک آهنگساز تاثیرگذار است و با قراردادن بخش پژوهش در این جایزه تلاش کردیم که توجه پژوهشگران را به این حوزه، استاد خالقی، دوره تاریخی وی و سرآمدان این دوره ترغیب کنیم. امیدواریم این جایزه کمک کند تا درگاه جدیدی برای موسیقی کلاسیک ایرانی باز شود.

نماینده هیات داوران دومین جایزه استاد روح الله خالقی درباره بخش رقابتی این جایزه گفت: براساس فراخوان، در بخش آهنگسازی استاد خالقی، تعریف جامعی از افرادی که مجاز به شرکت هستند و افرادی که مجاز نیستند ارائه دهیم، این به آن معنا نیست که سایر سبک‌های موسیقایی و فعالیت آهنگسازان بد است، در این دوره محدوده‌ای را برای ارسال آثار و انتخاب آنها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: استاد خالقی، وزیری و صبا هم فکرانش، دوره‌های او یک سبک در موسیقی رواج دادند که تا حدود سه دهه، ۲۰ تا ۵۰ موسیقی ایران به همان صورت پیش رفت، امروز روش‌ها و سبک‌های آهنگسازی که جریان دارد، مطابق با آن سبک و سیاق آنها نیست و اگر هم اثری می‌سازند به جریان اصلی موسیقی تبدیل نمی‌شود.

صداقت کیش بیان کرد: براین اساس ما چالشی داشتیم که نام استاد خالقی بر این جایزه بود، هیات داوران ضمن اینکه به این فکر کرد که شیوه آهنگسازی استاد خالقی مدنظر باشد، در نهایت به این نتیجه رسید که از نظر سبکی رجحانی قائل نشود و مطلق مساله آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی مدنظر قرار بگیرد، خالقی را به عنوان اولین شخصیت و آهنگساز محور قرار داده و به کلیت آهنگسازی توجه می‌کنیم.

نماینده هیات داوران دومین جایزه استاد روح الله خالقی اظهارداشت: محدوده زمانی پنج تا ۱۰ دقیقه برای آثار تعریف شده که داوران آنها را براساس معیارهای تعیین شده بررسی خواهند کرد و برگزیدگان معرفی می‌شوند، در حوزه انتشار آثار برگزیدگان، کپی رایت و حمایت از حقوق مادی و معنوی انتشار آثار رعایت می‌شود، آثار شرکت‌کنندگان چاپ و به نام آنها در کتابخانه ملی ثبت می‌شود.

صداقت کیش گفت: سیامک جهانگیری، کیوان فرزین، آروین صداقت کیش، کارن کیهانی و پویا سرایی داوران بخش اصلی و آهنگسازی جایزه استاد خالقی هستند. تا ۲۴ شهریور مهلت ارسال آثار تعیین شده و طبق زمانبندی اختتامیه آبان ماه خواهد بود و اجرای آثار برگزیده برای زمان مناسبی برنامه‌ریزی خواهد شد.

اسامی داوران بخش پژوهش

بهنام ترابی دبیر هنری دومین جایزه استاد خالقی نیز در این نشست با اشاره به اضافه شدن بخش پژوهش در این دوره از جایزه گفت: امیدواریم بتوانیم پژوهش‌های ارزشمندی را در این حوزه دریافت کنیم. مطالعات مرتبط با نگرش، اندیشه، جستارهای میان رشته‌ای و مرتبط با زندگینامه استاد خالقی، مقالات درباره تحلیل آثار او، استنتاجی بر سبک آهنگسازی، یادداشت‌های علمی، واکاوی شیوه‌های آهنگسازی او و تاثیرش بر آهنگسازان بعد از خود و تحلیل و بررسی آثار این آهنگساز از محورهای این جایزه است.

وی افزود: فرهنگستان هنر، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، انجمن موسیقی ایران، انجمن موسیقی و شهرداری کرمان، موسسه هفت قلمرو هنر و گروه توسعه هنرهای معاصر ملل از حامیان دومین جایزه استاد خالقی هستند.

ترابی بیان کرد: احمد صدری، سیدحسین میثمی، بابک خضرایی، فواد توحیدی، شهاب جعفری، پیروز ارجمند، آروین صداقت کیش، میرعلیرضا میرعلی نقی، پویا سرایی، سجاد پورقناد، محمدعلی مرآتی داوران بخش پژوهشی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha