جایگاه بیست‌ویکم المپیک به نام ایران؛ بار مدالی روی دوش تکواندو و کشتی

تهران- ایرنا- ‌سی‌وسومین دوره بازیهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس که از ۵مرداد ماه بطور رسمی با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز شده بود امروز به کار خود خاتمه داد تا کاروان ورزشی کشورمان با کسب عنوان بیست‌ویکم و صعود ۶ پله‌ای نسبت به دوره قبل به کار خود خاتمه دهد تا بعد از المپیک ۲۰۱۲ لندن بهترین نتیجه تاریخی کشورمان را در بازی‌های المپیک کسب کند.

به گزارش ایرنا، کاروان ورزشی کشورمان که با ۴۰ ورزشکار (۲۹ مرد و ۱۱ زن) در ۱۳ رشته ورزشی کشتی(فرنگی و آزاد)،تکواندو،قایقرانی،تیراندازی،تیراندازی با کمان،سنگ‌نوردی،ژیمناستیک،تنیس روی میز، دوومیدانی، شنا،شمشیربازی، دوچرخه‌سواری و وزنه‌برداری با نام خادم الرضا و با شعار صلح برای کودکان در المپیک پاریس حضور یافته بود در رشته ژیمناستیک و سنگ‌نوردی برای نخستین بار موفق به کسب سهمیه شد و با حضور ۱۱ ورزشکار زن، رکورددار حضور بانوان ایران در المپیک بود.

این حضور برای کاروان ورزشی ایران با کسب ۱۲ مدال بسته شد. در این میان تکواندو با اعزام ۴ نماینده بالاتر از حد تصور ظاهر شد و هر ۴ نماینده کشورمان موفق به کسب مدال شدند که یک طلا، ۲ نقره و یک برنز سهم آنها بود.

در کشتی هم همانطور که پیش‌بینی می‌شد روی سکو رفتیم اما به دلیل بدشانسی و البته اشتباه چند کشتی‌گیر کشورمان رنگ مدال‌ها آنطور که ما دوست داشتیم، طلایی نبود. در کشتی ۲ طلا، ۴ نقره و ۲ برنز از آن ایران شد تا در پایان کاروان ورزشی کشورمان در المپیک پاریس در رده بیست‌ویکم قرار بگیرد.

جایگاه بیست‌ویکم المپیک به نام ایران؛ بار مدالی روی دوش تکواندو و کشتی

اگر مصدومیت حسن یزدانی یا برخی از اتفاقات این دوره از بازی‌ها نبود، بدون شک مدال‌های طلایی بیشتری را کسب می‌کردیم و در رده‌بندی نیز جایگاه به مراتب بهتری را از آن خود می‌کردیم اما فراموش نکنیم آوردگاه المپیک، جای بهترین‌های جهان است و رقابت در این عرصه سخت و طاقت‌فرساست.

در این دوره از بازی‌ها نمایندگانی داشتیم که هر چند به مدال نرسیدند اما فراتر از حد انتظار و تصور ظاهر شدند، مهدی الفتی در ژیمناستیک با حضور در فینال تاریخ‌ساز شد و در پایان با کسب عنوان هفتمی به کار خود پایان داد.

جایگاه بیست‌ویکم المپیک به نام ایران؛ بار مدالی روی دوش تکواندو و کشتی

رضا علیپور سریع‌ترین مرد عمودی ایران و نماینده سنگ‌نوردی کشورمان نیز با درخشش در این بازی‌ها در حد یک ستاره ظاهر شد و در پایان با اختلافی بسیار اندک به مقام چهارمی رضایت داد تا نشان بدهد شایستگی و ظرفیت بالایی دارد و باید بیشتر از این‌ها، روی این نخبگان ورزشی کار و سرمایه‌گذاری کرد.

جایگاه بیست‌ویکم المپیک به نام ایران؛ بار مدالی روی دوش تکواندو و کشتی

البته در تنها رشته تیمی هم خوب بودیم و شاید اگر مشکلات داوری نبود شمشیربازی ایران هم در سابر روی سکو می‌رفت اما تصمیم‌های تیم داوری در بازی پای فینال کافی بود تا شیرازه تیم ایران از هم پاشیده شود و حتی اعتراض‌های رئیس فدراسیون، سرمربی تیم ملی و بازیکنان ما هم ثمر بخش نبود. در رشته‌های دیگر از جمله تیراندازی هم به مدال نزدیک شدیم اما حضور حریفانی قدرتمند از سراسر جهان باعث شد تا دست نمایندگان ایران از رسیدن به مدال دور بماند.

به هر حال پرونده ایران در بازی‌های المپیک پاریس با ایستادن در رده بیست‌ویکم بسته شد تا از الان به فکر المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس باشیم. میدانی که شاید از نظر زمانی دور به نظر برسد اما چشم به هم‌زدنی، می‌گذرد و باید شاهد حضور نمایندگان ایران در این آوردگاه جهانی باشیم.

اسامی مدال‌آوران ایران در المپیک ۲۰۲۴ به‌شرح زیر است:

مدال طلا :
- آرین سلیمی - وزن ۸۰+ کیلوگرم تکواندو
- سعید اسماعیلی - وزن ۶۷ کیلوگرم کشتی فرنگی
- محمدهادی ساروی - وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی فرنگی

مدال نقره:
- مهران برخورداری - وزن ۸۰- کیلوگرم تکواندو
- ناهید کیانی - وزن ۵۷- کیلوگرم تکواندو
- علیرضا مهمدی - وزن ۸۷ کیلوگرم کشتی فرنگی
- حسن یزدانی - وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد
- امیرحسین زارع - وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد
- رحمان عموزاد - وزن ۶۵ کیلوگرم کشتی آزاد

مدال برنز:
- مبینا نعمت‌زاده - وزن ۴۹- کیلوگرم تکواندو
- امین میرزازاده - وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی
- امیرعلی آذرپیرا - وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد

سی‌وچهارمین دوره بازیهای المپیک ۲۰۲۸ در لس‌آنجلس آمریکا از ۲۴ تیر تا ۹ مرداد ماه ۱۴۰۷برگزار می‌شود تا برای سومین بار، میزبانی بازی‌های المپیک را تجربه کند. لس‌آنجلس قبلاً میزبان بازی‌های المپیک تابستانی در سال‌های ۱۹۳۲ و ۱۹۸۴ بوده و با میزبانی المپیک ۲۰۲۸ در کنار شهرهای پاریس و لندن سومین شهری خواهد بود که برای سه بار، میزبان بازی‌های المپیک تابستانی می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha