سومین شهرک انرژی خورشیدی کشور در خوسف راه‌اندازی می‌شود

بیرجند - ایرنا - فرماندار خوسف گفت: از نظر سپتا، خوسف بهترین نقطه سرمایه‌گذاری برای انرژی خورشیدی در کشور است و با توجه به همین مزیت، سومین شهرک انرژی خورشیدی کشور در این شهرستان ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید علی حسینی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: شهرک انرژی خورشیدی برای اولین بار در استان خراسان جنویی در این شهرستان ایجاد می‌شود تا شاهد حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در شهرستان باشیم.

وی با اشاره به اعلام آمادگی سرمایه‌گذار برای تولید حداقل ۱۵۰ مگاوات برق در این شهرک اظهار کرد: تاکنون زمین احداث نیروگاه ۵۰ مگاواتی اختصاص پیدا کرده و ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد اعتبار نیز صرف این پروژه خواهد شد.

فرماندار خوسف پیک مصرف برق این شهرستان را ۱۷ مگاوات اعلام کرد و افزود: از آنجایی‌که مجموعه‌های صنعتی و اقتصادی باید تا ۳۰ درصد برق مورد نیاز خود را از انرژی خورشیدی یا نیروگاه اختصاصی تامین کنند احداث این شهرک برای این واحدها بسیار مهم است.

وی ادامه داد: با به ثمر رسیدن سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه سرمایه گذاران به واسطه تامین برق مشکلی نخواهد داشت و در کنار آن پساب فاضلاب بیرجند که قرار است با حدود ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به این شهرستان منتقل شود چالش کمبود آب صنایع و معادن خوسف نیز رفع خواهد شد.

حسینی بیان کرد: تا سال گذشته تنها یک پست برق در شهرستان داشتیم که اکنون ۲ پست در حال احداث است و با راه‌اندازی پست ۱۳۲ نزدیک روستای بصیران به زودی تمامی‌ معادن از نعمت برق برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه قرار است خوسف به شهرستان گلخانه ای خراسان جنوبی تبدیل شود یادآور شد: این شهرستان دارای ۲۰۰ حلقه چاه آب کشاورزی است از طرفی از زیرساخت‌های لازم برای ایجاد گلخانه بهره‌مند است که به همین منظور قراردادی با مشاور طرح منعقد شده و به‌زودی عملیات احداث سازه‌ها گلخانه‌ای در سه نقطه پایلوات روستای اکبراباد، سرچاه عماری و روستای اصغریه آغاز می‌شود.

فرماندار خوسف افزود: با اجرای طرح شهرک گلخانه‌ای تا ۷۰ درصد مصرف آب کاهش خواهد یافت و کشاورزان می‌توانند آب اضافی را در بازار محلی به فروش برساند که حتی به جرات می‌توان گفت اثرگذاری آن خیلی بیشتر از طرح انتقال آب از دریا به خراسان جنوبی است.

وی بیان کرد: بیشترین سرمایه گذاری خارجی انجام شده در خراسان جنوبی نیز مربوط به شهرستان خوسف است، بعلاوه سال گذشته این شهرستان توانست سه برابر تعهد اشتغال را نسبت به جمعیت‌اش محقق کند.

حسینی تاکید کرد: اگر به همین منوال توسعه و سرمایه‌گذاری شهرستان ادامه یابد و برنامه‌های تدوین شده محقق شود به طور حتم خوسف مهمترین منطقه در تولید ناخالص داخلی خراسان جنوبی مطرح خواهد بود.‌

وی با اشاره فراهم شدن زیرساخت‌های شهرک شهید رحمانی خوسف به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی خراسان جنوبی عنوان کرد: اتمام پروژه‌های نیمه تمامی چون بیمارستان، استخر و شروع پروژه فاضلاب این شهر از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم در خوسف است.

فرماندار خوسف یادآور شد: عملیات اجرایی فاضلاب شهر خوسف با همه محدودیت‌های قانونی و اعتباری سال گذشته آغاز شد و به عنوان چهارمین شهرستان اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه پروژه نهضت ملی مسکن این شهرستان به واسطه نبود متقاضی ۲ سال دیرتر آغاز شد افزود: با این وجود خوسف اولین شهر کشور در زمینه پذیرش سرریز جمعیت شهرهای بزرگ و نخستین شهر در زمینه واگذاری سند جوانی جمعیت است که، پرداخت تسهیلات سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال پنج درصد برای مسکن روستایی نیز به متقاضیان پرداخت می‌شود.

حسینی با اشاره به این که خوسف رتبه نخست کشور را در حوزه سالمندی دارد گفت: طرح سالمندی این شهرستان مطرح و به سازمان بهزیستی کشور ابلاغ شده و قرار است با سازمان‌های بین المللی چون یونیسف این طرح اجرایی شود.

وی افزود: پویش «دانایی» یکی از اقدامات و طرح‌های ویژه خوسف است که امسال روستای سیوجان به صورت پایلوت اجرا شد و در ۲۰ نقطه روستایی دیگر نیز برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

فرماندار خوسف در ادامه تصریح کرد: دو مقوله آموزش و رسانه بزرگترین اثرگذاری را در توسعه هر منطقه‌ای دارد از طرفی رسانه یکی از عوامل مهم تغییر و تحول یا اصلاح و تغییر در هر حوزه‌ای است.

وی بیان کرد: مسئولیت‌ها افراد را محافظه‌کار می‌کند در حالیکه شفافیت برای هرکس بهترین اتفاق است، رسانه‌هایی که حق‌ستان مردم و مسئولان هستند حق‌ستان خودشان نبوده‌اند.

حسینی تصریح کرد: به هیچ عنوان از واژه محرومیت برای شهرستان خوسف استفاده نکرده‌ایم، نه اینکه محرومیت نداشته باشد بلکه بخاطر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیاد آن که برای این شهرستان تعریف کرده‌ایم فقط و فقط فرصت است.

وی تاکید کرد: وظیفه نخست ما رفع محرومیت‌هاست که با پیگیری و مطالبه‌گری به دنبال رفع آن هستیم اما سعی کرده‌ایم ظرفیت‌ها و فرصت‌های شهرستان را در رسانه‌ها مطرح کنیم و تا حدودی در این زمینه موفق عمل کرده و شاهد نتایج مثبت آن نیز هستیم.

فرماندار خوسف با اشاره به عقب ماندگی تاریخی خوسف که نتیجه دیر شهرستان شدن و نزدیکی به مرکز خراسان جنوبی است گفت: در کمتر از یکسال و نیم گذشته سرمایه‌گذاری‌های در حوزه معدن خوسف انجام شده که معادل همه عمر این شهرستان است.

وی افزود: ظرفیت‌هایی از جمله معادن، انرژی‌های خورشیدی و گردشگری اخیرا مورد توجه ویژه سرمایه‌گذاران قرار گرفته و در ۱۴ ماه گذشته در حوزه معادن بیش از تمام دوران شهرستان خوسف تعهد سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.

وی از شهرستان خوسف به عنوان قطب صنعتی و معدنی آینده استان یاد کرد و اظهار کرد: با فراهم شدن زیرساخت‌ها مورد نیاز از جمله آب، توانمندی‌های معدنی، نزدیکی به مرکز استان، بهره‌مندی از شاخص امن ترین نقطه خراسان جنوبی و سایر، بدون شک این شهرستان به قطب صنعتی و معدنی استان تبدیل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha