«صنایع کوچک» قلب تپنده تولید

سمنان - ایرنا - صنایع کوچک و متوسط قلب تپنده عرصه تولید کشور هستند که حیاتشان نیازمند نگاه ویژه مسوولان است. این موضوع در دیدار اصحاب رسانه و صنعت، معدن و تجارت با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیست و یکم مرداد در تقویم جمهوری اسلامی «روز ملی حمایت از صنایع کوچک» نامگذاری شده است. به این مناسبت مدیران و کارکنان شرکت‌شهرک‌های صنعتی و اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت به همراه اصحاب رسانه با حضور در دفتر امام جمعه سمنان با حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان دیدار کردند.

«صنایع کوچک» بر خلاف آنچه از نامشان برمی‌آید تاثیر مهمی در پیشرفت اقتصاد کشور ایفا می‌کنند و از طرفی درصد بزرگی از صنایع کشور را شامل می‌شود. همین ۲ نکته در تاکید بر اهمیت رشد و حمایت از این صنایع کفایت می‌کند.

سهم ۸۰ درصدی صنایع کوچک از صنایع استان

بر اساس آمارهای ارائه شده، حدود ۲۰ درصد صنایع استان سمنان متوسط به بالا هستند که اشتغال برای بالای ۱۰۰ نفر ایجاد کرده‌اند و بیش از ۸۰ درصد صنایع استان سمنان را صنایع کوچک مستقر در شهرک های صنعتی تشکیل می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه اقتصادی و گرامیداشت بیست و یکم مرداد روز ملی حمایت از صنایع کوچک گفت: نیازسنجی از بازارکار و صنایع و معرفی آن به متخصصان متقاضی راه‌ندازی کارگاه‌های کوچک و متوسط در شکوفایی اقتصادی موثر است و انتظار می‌رود این رویکرد در استان مورد توجه قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی در دیدار با اصحاب رسانه و صنعت در دفتر امام جمعه سمنان افزود: فرآوری مواد معدنی از جمله راهبردهای ثروت‌آفرین است که توجه به مهم نقشی مهم در رونق اقتصادی دارد.

«صنایع کوچک» قلب تپنده تولید

وی با اشاره به مشکلات صنعت در زمینه تامین انرژی، بیان کرد: همفکری برای تصمیم‌گیری زیرساختی و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای رفع مشکلات در تابستان سال آینده از نظرها مغفول نماند.

وی اضافه کرد: ساخت فضای فیزیکی برای اجاره به متقاضیان ایجاد کارگاه‌های کوچک اقدامی ارزشمند در استان سمنان در راستای توسعه صنایع کوچک و حفظ عزت متقاضیان کار و تسهیل‌گری در توسعه اقتصادی است.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه اقتصاد اسلامی است، گفت: واحدهای کوچک صنعتی در اقتصاد اسلامی دیده و حمایت می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان تاکید کرد: مسوولان به بهانه تغییر دولت‌ها و انتظار اعلام انتصابات در وزارتخانه‌ها انجام کارها را به تعویق و نوسان نیندازند.

قطعی‌ برق برای صنعت سمنان خسارت‌بار است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سمنان با گلایه از تصمیم‌گیری‌های ملی در زمینه قطعی برنامه‌ریزی شده برق صنایع این استان برای مدیریت مصرف، گفت: قطعی برق به ضرر صنعت و آسیب‌زاست.

محمدرضا باقری تاکید کرد: مدیریت مصرف برق در زمان اوج بار باید بین همه بخش‌های مصرفی توزیع شود و نباید مدیریت مصرف برق منجر به واردشدن خسارت و آسیب به بخش صنعت شود.

«صنایع کوچک» قلب تپنده تولید

وی اضافه کرد: واحدهای کوچک و متوسط سمنان حدود ۲ روز و نیم طی هفته برق ندارند و این میزان قطعی برق به صنعت این استان ضربه می‌زند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سمنان با داشتن ۲۵ شهرک و ناحیه صنعتی و ۲ منطقه ویژه اقتصادی و فعالیت بیش از ۲ هزار و ۱۰۱ واحد دارای پروانه بهره‌برداری داخل و خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی به عنوان قطب صنعتی شرق کشور محسوب می‌شود که اکنون قطعی برنامه‌ریزی شده برق در نواحی و شهرک‌های صنعتی این استان خسارت‌های زیر را به بدنه تولید وارد کرده است.

روند افزایشی تامین آب برای صنایع سمنان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سمنان گفت: این شرکت از سال ۱۳۶۴ آغاز به کار کرد و تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۴۲۰ لیتر بر ثانیه سهمیه آب در بخش صنعت داشت. با همت بخش‌های مختلف طی ۲ سال گذشته و در دولت سیزدهم ۴۸۰ لیتر بر ثانیه به منابع آبی شرکت شهرک‌های صنعتی استان اضافه شد که با انتقال این آب به صنایع، سهمیه آب صنعت استان سمنان ۲ برابر می‌شود.

وی افزود: تخصیص پساب به عنوان راهکار تامین آب پایدار برای صنایع در شهرهای سمنان، شاهرود و دامغان با عقد قرارداد در دست پیگیری و اجرا است.

وی ادامه داد: ۲ پست برق با پیشرفت فیزیکی مناسب در حال ساخت است و تامین ۱۰۰ مگاوات برق برای صنعت در دست پیگیری است.

به گفته وی، ۷۶ فضای کارگاهی برای اجاره به واحدهای کوچک و متوسط توسط شرکت شهرک‌های صنعتی سمنان در حال ساخت است که ۳۵ واحد به بهره‌برداری رسید و ۳۹ واحد دیگر تا پایان امسال افتتاح می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سمنان گفت: فضاهای کارگاهی برای بهره‌برداری واحدهای دانش‌بنیان، کارگاه‌های صنایع‌دستی از جمله فرش و سرامیک برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار کرد: ۱۴۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض سال گذشته برای حضور شرکت‌های کوچک و متوسط این استان برای شرکت در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی در نظر گرفته شد و امسال افزایش اعتبارات در این بخش در دستور کار است.

وی با اشاره به احیای ۲۴ واحد صنعتی راکد سمنان در سال گذشته، ابراز کرد: امسال هشت واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشت.

باقری بیان کرد: ظرفیت تولید ۱۰۰ واحد صنعتی سمنان در سال گذشته و ۲۱ واحد در ۱۴۰۳ افزایش یافت و ۱۳۴ پرونده مربوط به ۲۱ هکتار زمین راکد شرکت شهرک‌های صنعتی سمنان بازپس‌گیری شد.

«صنایع کوچک» قلب تپنده تولید

ضرورت پرداخت خسارت قطعی برق به صنایع

نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با گلایه از اجرانشدن قوانین موجود در حمایت از صنعتگران، تاکید کرد: ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب‌وکار بر جبران خسارت کارخانه‌ها در اثر قطع برق در تابستان صراحت دارد، اما تاکنون چنین چیزی محقق نشده است.

علی‌اصغر جمعه‌ای با اشاره به کمبود آب، گاز و برق در فصول سال به عنوان دغدغه جدی صنعتکاران، افزود: شرکت کوچک و متوسط عامل پیشرفت کشور هستند و در ایران کمتر به این موضوع توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه دغدغه‌مندی واحدهای کوچک در واحدهای بزرگ اثر می‌گذارد، ادامه داد: یکی از کم‌مهری‌ها به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در زمینه تامین مالی به ویژه سرمایه در گردش است.

وی اضافه کرد: بیش از ۲ هزار واحد صنعتی در سمنان استقرار دارد که بیشتر آنها کوچک و متوسط هستند و تامین زیرساخت انرژی آب، برق، گاز و مخابرات این واحدها وظیفه دستگاه‌های اجرایی است.

وی اشاره به اینکه بخش زیادی از مالیات بر ارزش افزوده از سوی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط پرداخت می شود، پیشنهاد کرد: سهمی از این پرداختی به شرکت‌شهرک‌ها تخصیص یابد.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان ادامه داد: گنجاندن این پیشنهاد در لایحه بودجه ۱۴۰۴ نیازمند پیگیری و مطالبه‌گری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صنایع کوچک و متوسط از جمله موثرترین عوامل در رشد و توسعه نظام‌های اقتصادی و اجتماعی کشور به شمار می‌روند که سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی و ایجاد ارزش افزوده دارند. توجه به صنایع کوچک چنان اهمیتی دارد که شورای فرهنگ عمومی، ۲۱ مرداد را در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز حمایت از صنایع کوچک و متوسط» اعلام کرد.

صنایع کوچک حداقل از چهار جنبه کارآفرینی، نوآوری،‌ پویایی صنعت و ایجاد فرصت های شغلی به اقتصاد جهانی‌ کمک‌ می‌کنند و در سال‌های اخیر توجه به کوچک‌سازی و روند توسعه بنگاه‌های کوچک‌ و متوسط‌ بـه‌طور قابل‌توجهی افزایش‌ یافته است. این بنگاه‌ها دارای مزایای زیادی نسبت به صنایع‌ بزرگ‌ هستند کـه از آن جمله می‌توان از ارزش‌افزوده، نوآوری، اشتغال‌آفرینی و انعطاف‌پذیری بیشتر نسبت به صنایع‌ بزرگ‌ در شرایط غیرعادی مانند شرایط تحریم نام برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha