۲۲ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۵
کد خبر: 85565287
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

غفلت شهرداری‌های مازندران در جذب سرمایه‌گذار

۲۲ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۵
کد خبر: 85565287
غفلت شهرداری‌های مازندران در جذب سرمایه‌گذار

ساری - ایرنا - شهرداری های مازندران که حدود ۶۰ درصد از درآمد آنها صرف هزینه های جاری می شود، با غفلت در جذب سرمایه گذار برای اجرای طرح های کلان شهری سبب شد که شهرهای مازندران با توجه به حضور میلیونی گردشگران داخلی و خارجی از عقب ماندگی مزمن در بخش توسعه شهری رنج ببرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صاحبنظران بر این باورند با توجه به شرایط درآمدی و مشکلات پیش روی شهرداری های مازندران، یکی از اساسی ترین راهکار برای برون رفت از این مشکلات و کسب درآمد پایدار جذب سرمایه گذار توانمند است.

هزینه های جاری شهرداری ها این استان که حدود ۶۰ درصد از درآمد آنها را می بلعد از جمله ضرورت های جذب سرمایه گذار بیش از گذشته برای این شهرها است.

به عنوان نمونه در جذب سرمایه گذار حل گره کور پسماند در شهرهای مختلف این استان است که این روزها وارد مرحله عجیب خود شد و برخی از شهرهای مرکزی مازندران زباله ها را با طی مسافت طولانی به استان همجوار در گلستان منتقل می کنند. از قضا این اقدام هزینه های زیادی روی دست شهرداری ها می گذارد.

همچنین ترافیک پرحجم درون شهری که به یک معضل کلاف کننده برای شهروندان تبدیل شد بخشی از چالش های مدیریت شهری است که با ورود سرمایه گذار توانمند قابل گره گشایی است.

توسعه سرانه فضای سبز و ساخت پارک های استاندارد با تجهیزات روز برای همه سنین یکی از خواسته های اساسی شهروندان است که در برخی از شهرهای مازندران به یک مطالبه جدی تبدیل شد.

ایجاد و توسعه قطار شهری از مولفه های اصلی برای دست یابی به شهر مدرن و هوشمند است و مازندران با توجه به ظرفیت های خوب گردشگری، از جمله استان های عقب مانده کشور در این بخش است.

صاحبنظران بر این باورند جذب سرمایه گذار سبب افزایش درآمد شهرداری های این استان از یک تا پنج برابر خواهد شد که این امر تحولی بزرگ در توسعه مدیریت شهری ایجاد خواهد کرد.

در همین راستا برخی از فعالان زیست محیطی در این حوزه دغدغه های جدی دارند که جذب سرمایه گذار نباید بهانه ای برای نابودی اراضی طبیعی و جنگلی شود.

غفلت شهرداری‌های مازندران در جذب سرمایه‌گذار

اقدام غیر قانونی تعدادی محدود از سرمایه گذارانی که اجرای طرح های آنها سبب قطع تعدادی از درختان هیرکانی در شهرهای مختلف مازندران گردید سبب شد که فعلان محیط زیست اجرای طرح های سرمایه گذاران را زیر زره بین داشته باشند.

از طرف دیگر شهرداری های مازندران با جذب نیروی انسانی در بخش های مختلف شهرداری خرج سنگینی را بر دوش خود گذاشتند تا جایی که هزینه های جاری و پرداخت حقوق کارمندان بخش قابل توجهی از بوجه کل شهرداری ها را می بلعد.

در بین شهرداری های مازندرن فقط شهرداری سرخرود به خاطر بلند مرتبه سازی و افزایش درآمد ۸۰ درصد از بودجه این شهرداری صرف طرح های عمرانی و زیرساختی می شود و ۲۰ درصد از درآمد شهرداری این شهر برای هزینه های جاری خرج می شود.

کارشناسان با در نظر گرفتن همه این موارد جذب سرمایه گذار را برای شهرداری های مازندران یک نیاز فوری می دانند که با صدور فراخوان های مختلف باید این محرومیت جبران شود.

حامی سرمایه گذار هستیم

یکی از فعالان محیط زیست در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بدون تردید اگر شهرداری های مازندران سرمایه گذاران توانمندی را جذب کنند فعالان زیست محیطی حامی آنها خواهند بود.

علی محمودی اظهار کرد: سرمایه گذارن باید به درجه ای از آگاهی برسند که با توجه به گرمایش زمین حفظ درختان موجود و افزایش تعداد این درختان یکی از دغدغه های جدی در اجرای طرح های آنها باشد.

وی با بیان این که در یک سال گذشته درختان زیادی به بهانه حمایت از سرمایه گذار قطع شد و این امر تحت هیچ شرایطی پذیرفتنی نیست، اظهار کرد: گرمای بی سابقه تابستان امسال به همگان ثابت کرد که دغدغه های فعلان محیط زیست در خصوص حفظ درختان درست بود.

محمودی ادامه داد: تفکیک زباله از مبدا اولین دغدغه شهرداری های مازندران در جذب سرمایه گذار باشد چراکه چالش پسماند در این استان به یک بحران تبدیل شد.

غفلت شهرداری‌های مازندران در جذب سرمایه‌گذار

این فعال زیست محیطی با اشاره به این که بسته شدن سایت زباله انجیلسی سبب شد زباله های چند شهر مازندران به استان دیگر منتقل شوند، گفت: هنوز در این شهرهای که با پرداخت هزینه های زیاد زباله ها را به استان دیگر حمل می کنند تفکیک زباله به شکل گسترده انجام نمی شود.

وی با بیان این مطلب که در دنیای امروز زباله ها را به طلای کثیف می شناسند و حتی سرمایه گذاران واردات زباله را در دستور کار دارند، گفت: این طلای کثیف برای شهرهای مازندران به یک مصیبت بزرگ تبدیل شد.

محمودی ادامه داد: ترافیک کلافه کننده در چند شهر بزرگ مازندران حتی در روزهای که مسافر حضور ندارد به یک چالش بزرگ تبدیل شد که با جذب سرمایه گذار می توان این گره های کور را باز کرد.

عقب ماندگی مزمن

در این پیوند استاندار مازندران اظهار کرد: شهرهای مازندران به خاطر کوتاهی در برون سپاری طرح ها و جذب سرمایه گذار داری اهلیت، نتوانستند به پیشرفته های خوبی دست یابند.

وی بیان داشت: در چند سال اخیر شهرهای همانند شیراز، قم و برخی دیگر از شهرها در مناطق مختلف کشور توانستند به توسعه پایدار دست یابند و اعتماد مردم را جلب کنند.

استاندار مازندران با بیان این مطلب که استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بسیاری از مشکلات پیش روی این استان را برطرف می کرد، اظهار گرد: در مازندران در بخش های مختلف فراخوان های برای جذب سرمایه گذار صادر شد که این امر گام موثری برای توسعه استان محسوب می شود.

غفلت شهرداری‌های مازندران در جذب سرمایه‌گذار

نوری با بیان این‌که شهرداری‌ها نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌های استان دارند، گفت: اجرای طرح‌های شاخص و مهم از جمله اولویت‌هایی است که از سوی شهرداران استان باید مورد توجه باشد

وی افزود: یکی از طرح‌های بزرگی که زمینه توسعه استان را فراهم می‌کند راه اندازی قطار شهری است که در مازندران مورد غفلت قرار گرفت.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: کشور ما در زمینه بهره‌مندی از ظرفیت قطار شهری برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از کشورهای برتر دنیا محسوب می‌شود، اما مازندران از این زیرساخت محروم ماند.

این مقام مسوول تصریح کرد: یکی از چالش‌های پیش روی شهرداری‌های مازندران نبود طرح‌های مهم و اثربخش شهری است. متخصصان و کارشناسان ممتازی در مازندران و استان‌های همجوار حضور دارند که باید از دانش آن‌ها در این زمینه بهره‌مند شد.

استان مازندران براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ دارای سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، ۲۲ شهرستان و ۶۳ شهر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha