ظرفیت‌ها و چشم‌اندازهای بخش صنعت در استان اردبیل

اردبیل - ایرنا - وجود معادن غنی، نیروی انسانی توانمند و ماهر، نزدیکی به بازارهای قفقاز و آسیای میانه چشم‌انداز بسیار خوبی برای توسعه صنعت در استان اردبیل فراهم کرده است و انتظار می‌رود با توسعه و تکمیل زیرساخت‌های در دست اجرا در سال‌های پیش رو، بخش صنعت استان شاهد رونق بیش از پیش باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، هرچند اقتصاد استان اردبیل عمدتا با کشاورزی و گردشگری شناخته شده است و اصولا اقتصاد این استان مبتنی بر کشاورزی است در عین حال در سال‌های اخیر در مسیر صنعتی شدن این استان گام خوبی برداشته است و چشم‌انداز امیدوار کننده‌ای در این بخش وجود دارد.

چرا توسعه صنعت برای اردبیل ضروری است

کشاورزی و گردشگری در استان اردبیل به‌واسطه اقلیم سرد به‌ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی استان در ماه‌های سرد و نیمه دوم سال عملا در حالت نیمه‌تعطیل قرار می‌گیرد و ظرفیت‌های انسانی و اشتغال موجود در این استان بین پنج تا ۶ ماه سال بهره‌وری لازم را در این بخش‌ها ندارد.

از سوی دیگر مروری بر وضعیت آب و هوا و به تبع آن کشاورزی استان در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که ریسک فعالیت در بخش کشاورزی بسیار بالاتر رفته است.

طی سال‌های اخیر بلایای طبیعی همچون سرمازدگی زودرس بهاره، سیل، خشکسالی و تگرگ خسارت‌های سنگینی به کشاورزی استان وارد کرده است و با توجه به هزینه‌های بسیار بالای زیرساخت‌های مدرن کشاورزی مواجهه با این شرایط و مدیریت آن بسیار سخت و دشوار است.

بخش گردشگری استان اردبیل هم تقریبا چنین شرایطی دارد. به طوری که معمولا فصل گردشگری در این استان عملا از اردیبهشت ماه آغاز و تا اواسط فصل پاییز رونق دارد و زیرساخت‌های ایجاد شده در این بخش هم در فصل‌های سرد سال عملا نیمه‌تعطیل است و بهره‌وری لازم را ندارد.

اما بخش صنعت استان اردبیل با توجه به فعالیت در محیط عموما سربسته می‌تواند در فصل زمستان هم فعال باشد و به اصطلاح فعالیت در بخش صنعت تمام فصلی است و در ماه‌های سرد سال تعطیل نیست و همین امر می‌تواند زمینه‌ساز رونق اقتصاد استان شود.

ظرفیت‌ها و چشم اندازهای بخش صنعت در استان اردبیل

توسعه زیرساخت‌ها و چشم‌انداز امیدوار کننده صنعت در استان اردبیل

نباید فراموش کرد که استان اردبیل از ظرفیت‌های نسبتا خوبی برخوردار است که می‌تواند زمینه‌ساز رونق تولید و اشتغال و سود بسیار مناسب برای سرمایه‌گذاران باشد. نیروی انسانی ماهر و ارزان، دسترسی سریع و ارزان به بازارهای ۴۰۰ میلیونی آسیای میانه و قفقاز، گمرک بیله‌سوار، منطقه آزاد اردبیل و وجود مواد خام اولیه چه در صنایع تبدیلی کشاورزی و چه در بخش معدن از جمله فرصت‌هایی است که سرمایه‌گذاران باید مدنظر داشته باشند.

طی سال‌های اخیر در حوزه تکمیل زیرساخت‌های استان هم اقدامات خوبی آغاز شده است که سرمایه‌گذاری را در استان اردبیل توجیه‌پذیر می‌کند ، حمل و نقل ریلی زمینه‌ساز انتقال ارزان و امن مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی و از سوی دیگر تولیدات بخش‌های مختلف صنعت و کشاورزی به بازارهای هدف را امکان‌پذیر می‌سازد. در این راستا راه‌آهن اردبیل به عنوان اصلی‌ترین پروژه زیرساختی تقریبا مراحل نهایی را طی می‌کند و انتظار می‌رود با توجه دولت چهاردهم در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

علاوه بر این زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی اردبیل هم در سال‌های اخیر با توسعه و تجهیز فرودگاه اردبیل تقریبا تکمیل شده است به طوری که در سال گذشته تعداد کنسلی پروازهای فرودگاه اردبیل به کمترین حد ممکن طی سال‌های اخیر کاهش یافته است ، ضمن اینکه فرودگاه پارس‌آباد هم می‌تواند با توجه بیشتر مسئولان نقش اساسی در جابجایی بار و کالای تولید شده در چشمه‌های بار در این منطقه داشته باشد.

همچنین در بخش جاده‌ای هم کارگاه‌های تعریض راه‌های اصلی به ویژه در مسیر شمال-جنوب استان و ایجاد شبکه بزرگراهی در قالب قطعات مختلف فعال است و انتظار می‌رود طی یکی ۲ سال آینده خلاءهای موجود در این بخش هم مرتفع شود.

در یکی ۲ سال اخیر در حوزه زیرساخت‌های انرژی هم گام‌های خوبی برداشته شده است به طوری که می‌توان گفت انرژی مورد نیاز گلخانه‌های در دست احداث در شمال استان و واحدهای تولیدی و صنعتی برای یک بازه زمانی بلندمدت تامین خواهد شد.

در حال حاضر تولید برق استان اردبیل تقریبا سه برابر میزان مصرف آن است. از سوی دیگر با تکمیل و بهره‌برداری از خط انتقال دوم گاز اردبیل ظرفیت گاز استان از ۱۱ میلیون متر مکعب فعلی به ۲۵ میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.

همچنین در بخش تامین آب با وجود مشکلات عدیده‌ای که در مرکز استان وجود دارد ، چه در شمال استان در سواحل ارس و چه در جنوب استان مشکلی برای توسعه بخش صنایع آب بر وجود ندارد و می‌توان از ظرفیت‌های موجود در این ۲ منطقه استفاده کرد.

آمارهایی از وضعیت موجود صنعت در استان اردبیل

طبق اظهارات مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل هم‌اکنون ۲۸ هزار نفر در یک هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی در استان شاغل هستند که برخی از این واحدهای تولیدی و صنعتی به صورت چند نوبته در حال فعالیت هستند و محصولات و کالاهای باکیفیت و استاندارد تولید و روانه بازار می‌کنند.

استان اردبیل به لحاظ تولیدات صنعتی و تامین نیاز بخش‌های مختلف در سطح کشور از سایر استان‌ها پیشی گرفته است و بخش صنعت استان اردبیل حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. در حال حاضر ۸۵ درصد از نیاز باتری خودروهای سبک و سنگین کشور در اردبیل تولید می‌شود که ظرفیت افزایش آن با راه‌اندازی خط تولید جدید وجود دارد. از سوی دیگر آرتاویل تایر علاوه بر تامین نیاز استان نزدیک به ۱۵ درصد میزان لاستیک خودروهای سبک و ۲۰ درصد لاستیک خودروهای سنگین کشور را تامین می‌کند.

واحدهای تولیدی و صنعتی این استان همچنین در زمینه تولید محصولات گوناگون سلولزی نیز در مقایسه با سایر نقاط پیشتاز هستند، به طوری که بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نیاز کشور از پارکت گرفته تا اچ‌.دی.ال را تامین می‌کنند.

به گفته مسعود ایرانی ، مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان اردبیل در حال حاضر ۸۰ درصد انواع توپ‌های ورزشی مورد استفاده در کشور در اردبیل تولید می‌شود. توسعه و راه‌اندازی صنایع ورزشی اعم از لواز ورزشی و لباس می‌تواند نقش بسزایی در توسعه اشتغال خانگی در این استان با اقلیم سرد داشته باشد و این امر هم به کسب درآمد خانوارهای این استان و هم رونق اقتصاد استان منجر خواهد شد.

در عین حال استان اردبیل در زمینه صنایع سنگین هم ظرفیت‌های خوبی دارد. استان اردبیل در زمینه فولاد یک میلیون تن آهن اسفنجی مورد نیاز کشور را با واحدهای تولید شمش و ذوب، مقاطع فولادی تامین می‌کند.

واحدهای صنعتی استان اردبیل ظرفیت خوبی در تولید خودروهای سنگین دارند به طوری که کشنده کامیون با عمق ساخت حدود ۸۵ درصد لوازم یدکی، بدنه و قطعات فنی بخش زیادی از خودروهای سنگین مانند کامیون و لودر را تامین می‌کنند. ماه گذشته برای نخستین بار لودر پنج تنی تولید و مونتاژ شد و قرار است با افزایش عمق تولید انجام شود.

استان اردبیل همچنین در حوزه معدن و صنایع معدنی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در این حوزه و تحقق هدف‌های مورد نظر تا سال آینده به برطرف کردن معضل بیکاری در استان کمک کند.

کشف معدن مس در مشگین‌شهر چشم‌انداز بسیار مطلوبی برای این استان ایجاد کرده است که در صورت توجه مسئولان و نگاه راهبردی می‌تواند نقش اساسی در اقتصاد استان و کشور داشته باشد ، علاوه بر این مطالعه‌ها و اکتشاف‌های صورت گرفته در چند سال گذشته به چندین نقطه امیدبخش با ظرفیت قابل‌توجهی رسیده و با جذب سرمایه‌گذاران جدید در این حوزه بستر برای جهش در حوزه معدن هم فراهم خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha