ظفرقندی وزیر مدبر و شجاع برای اجرای گفتمان دولت وفاق ملی در حوزه سلامت است

تهران - ایرنا- معاون پیشین سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دکتر ظفرقندی وزیر مدبر و شجاع برای اجرای گفتمان دولت وفاق ملی در حوزه سلامت است و درخواست می‌شود که از گزینه منتخب و معرفی شده دولت به مجلس حمایت تام شود تا با رأی قاطع، زمینه شروع به کار یک وزیر قوی در دولت چهاردهم فراهم شود.

سید موید علویان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا خطاب به دلسوزان نظام سلامت، افزود: بیایید با هم شفاف و بی پرده مروری بر شرایط خود داشته باشیم؛ نظام سلامت موجود در کشور با وجود سال‌ها تلاش‌های موثر و سرآمد بودن در برخی شاخص‌ها و توسعه شبکه بهداشت در سطح روستاها و سطح یک، توسعه نیروی انسانی در سطوح تخصصی که سبب شده تا بیمارانی برای گرفتن خدمات پزشکی به ایران بیایند اما حال خوبی ندارد و از بیماری مزمنی رنج می‌برد که علاج آن تنها در دستان انسان‌های فهیم، دانا، سالم، مدیر و دلسوز و شجاع جامعه است. هم مردم و هم کادر سلامت و هم بیمه‌ها رضایت کافی ندارند.

علویان با بیان اینکه مردم، کادر سلامت و بیمه‌ها از نظام سلامت رضایت کافی ندارند، ادامه داد: علل این وضعیت گوناگون است و به نظر می‌رسد که از عوامل مهم آن دغدغه رئیس جمهور در ناکامی اجرای تکالیف درج شده در اسناد بالادستی، سیاست‌های کلی سلامت و اهداف برنامه‌های توسعه بوده و به مرور زمان بر پیچیدگی مشکلات افزوده است.

وی اضافه کرد: از طرفی باید اذعان داشت کسی عهده‌دار سکان اجرایی کشور در قوه مجریه شده که خود از منادیان و مطالبه گران اصلی در چرایی عدم اجرای قوانین و مقررات است؛ از این رو اعتقاد راسخ دارد تا با انتخاب وزیر شایسته و کارآمد بتواند دولت خویش را نسبت به استیفای حقوق سلامت ملت و تحقق شاخص‌های عدالت متعهد کرده و اهتمام و ممارست لازم را برای پیاده سازی در اجرا داشته باشد.

معاون پیشین سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: بنا ندارم که دولت یا اشخاصی که تا به حال با جان و دل برای خدمت به جامعه خدمت کرده‌اند را زیر سؤال ببرم ولی برونداد و حاصل تلاش‌ها در کارکردهای حوزه سلامت، به چنین روزی انجامیده است.

به گفته وی، امروز باید اذعان کنیم تنها راه نجات نظام سلامت، بازآرایی، روزآمدسازی نظام شبکه موجود، تعمیق فرایندهای ادغام جدی و واقعی آموزش در نظام ارائه خدمات سلامت برای انضباط بخشی به نابسامانی‌های حاکم در بازار سلامت است که با کمال تاسف باید بپذیریم با وجود محدودیت منابع موجود، استراتژی قابل قبول و هدفمند در مدیریت منابع نداریم و باید به تکالیف و تعهدات مورد نیاز پایبند باشیم.

علویان افزود: مصادیقی چون تقویت و استحکام نظام مراقبت فعال، توجه بیشتر به مراقبت‌ها و خدمات پیشگیری، اثربخش‌تر شدن فرایندها و جامعیت بخشیدن به برنامه‌ها، کاهش بروز و شیوع بیماری‌ها در مسیر کنترل و کاهش بار بیماری‌ها با اجرای درست برنامه‌ها، استراتژی‌ها، فعالیت‌ها از طریق مشارکت آگاهانه جامعه در سلامت خویش، یکپارچه‌سازی حوزه تولیت سلامت با محوریت وزارت بهداشت، تلاش برای جلب همکاری بین بخشی در دولت به‌ویژه وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی که فعالیت آنها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر سلامت اثرگذار هستند، اقدام عاجل در برون رفت حوزه سلامت از مشکلات پیش رو است.

به گفته وی، از طرفی اصلاح ساختارهای معیوب و مانع در فرایند تصمیم‌گیری و اجرا برای روان‌سازی روندهای اجرایی، بازتعریف درست و هدفمند از بخش غیردولتی در ساختار نظام شبکه مراقبت‌ها و خدمات جامع و همگانی سلامت، بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم از خدمات پایه سلامت در تحقق شاخص‌های عدالت در سلامت از طریق توسعه شبکه سلامت در تمام کشور همچنین برخورد جدی با موضوع تضاد منافع نیاز به توجه جدی دارد.

معاون پیشین سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: حال که رئیس جمهور خود اعتقاد قلبی و وافری به همه این امور دارد، از همه دلسوزان نظام سلامت و کشور که مشکلات را می‌دانند و حل آنها را آرزوی خود می دانند، توجه داشته باشند که همیشه انسان‌ها نقاط قوت و ضعفی دارند، بنابراین به سوابق مثبت و آثار خدمت دکتر ظفرقندی در مناصب قبلی هم توجه شود.

وی با بیان اینکه باید به رئیس جمهور هم اعتماد کرد و هم احترام گذاشت، تصریح کرد: رئیس جمهور نیازمند حمایت و پشتیبانی مردم و گروه‌های مرجع اجتماعی و صاحب نظران و اندیشمندان برای موفقیت اهداف و برنامه‌های دولت وفاق ملی است.

علویان افزود: حمایت به دلیل دلسوزی برای کشور و به دور از سهم خواهی، حمایت برای داشتن یک نظام سلامت توانمند و پاسخگو، جامع و جامعه نگر، حمایت برای بهبود شاخص‌های دسترسی و بهره‌مندی عادلانه مردم از خدمات پایه سلامت، حمایت برای ساماندهی و اصلاح نظام بیمه موجود به سمت بیمه کارآمد و پویا، حمایت برای حل مشکلات مردم در دریافت خدمات با کیفیت در حوزه سلامت، حمایت برای تامین منابع کافی، پایدار و نشاندار برای پیاده‌سازی تکالیف بر زمین مانده سلامت، حمایت برای اصلاح نظام تعرفه گذاری، اصلاح نظام پرداخت پرداخت و عادلانه کردن آن در علوم پزشکی، حمایت برای ایجاد فرصت‌های کار آفرینی دانش‌آموختگان علوم سلامت و مهار مهاجرت بی رویه نخبگان سلامت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha