رانش زمین سبب تخریب حدود سه هکتار از جنگل های  نور مازندران شد

نوشهر - ایرنا - حدود سه هکتار از عرصه های جنگلی هیرکانی حوالی چمستان نور بنا به گفته بخشدار این منطقه دچار رانش شد که افزون بر جابه جایی درختان و ریزش واریزه های کوهی همچنین سبب اتصالی و قطعی خط انتقال برق ۴۰۰ کیلو ولت منطقه غرب به شرق استان مازندران شد.

قنبرعلی داداشپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این حادثه روز گذشته رخ داد که در پی آن به منظور پیشگیری از خطرات گسترش آتش سوزی جنگل به علت اتصالی برق، آب گرفتگی سکونتگاه محدوده رودخانه " تنگه واز " ناشی از مسدود شدن این رودخانه ناشی از مسدودن شدن آن بر اثر واریزه های کوهی مسوولان و کارشناسان ادارات و دستگاه های مرتبط پای کار آمده اند.

وی اظهار کرد : افزون بر آن از مرکز استان تقاضای انتقال یک دستگاه بیل زنجیره ای به منظور پاکسازی رودخانه در این منطقه شده که هم اینک مشغول فعالیت هستند.

این خط انتقال برق از حسن کیف کلاردشت به ناریوران بابل متصل می شود.

رانش زمین پدیده‌ای طبیعی که سالهاست خسارت های فراوانی به زیرساخت های غرب مازندران وارد می کند و رفع این معضل جدی نیازمند تهیه و تدوین علمی مناطق رانشی، برنامه ریزی اصولی و حمایت نهادهای اجرایی است.

به گزارش ایرنا، رانش زمین (Landslide) یا زمین لغزش به حرکت لایه‌های رسوبی غیر متراکم و متراکمی بر روی سطح شیبدار که ناپایدار شدند گفته می شود و علت های متفاوتی چون زمین لرزه یا راه سازی سبب پیدایش این رخداد می شود.

رانش زمین سبب تخریب حدود سه هکتار از جنگل های  نور مازندران شد

به اعتقاد کارشناسان، عامل حرکت توده رسوبی، تغییرات آب های زیرزمینی، به هم خوردن یا تغییرات شیب زمین، نیروی جاذبه، زلزله، جاده سازی، باران یا فشار منفذی سیالات، سبک سازی پایین دست توده و سایر موارد سبب رانش یا لغزش زمین می شود و حرکت نزولی در رانش زمین امکان دارد بسیار کند رخ دهد تنها در چند میلی متری در سال یا با سرعت رخ دهد و متاسفانه براثر این پدیده آثار مصیب باری برجای می گذارد.

براساس گزارش های مستند، رانش یا لغزش زمین در بسیاری از مناطق غربی مازندران بوقوع پیوسته و متاسفانه این بلای طبیعی افزون بر آسیب رسانی به زیرساخت ها از جمله راه های ارتباطی و دردسرهای فراوان در حوزه تردد وسائط نقلیه و همچنین ارایه خدمات زیرساختی به مردم در نقاط روستایی و شهری هم دچار چالش کرده است.

منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نور مسوولیت حفاظت، احیا و بهره برداری حدود ۲۳۵ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی را برعهده دارد.

بخش ۴۲ هزار نفری چمستان با ۸۵ روستا در ۱۵ کیلومتری شهر نور واقع است.

شهرستان نور با برخورداری از پنج نقطه شهری و بیش از ۱۰۰ نقطه روستایی و جمعیتی دست کم ۱۲۵ هزار نفر در غرب استان مازندران قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha