ماجرای خانه به دوشی ساکنان روستای "له خرگوشی "مارگون/خطر رانش در کمین روستا

یاسوج- ایرنا- براساس آمار معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ۲۴ روستای استان در معرض رانش و ریزش قرار دارند ، یکی از روستاهایی که در سیلاب های سال ۱۴۰۱ دچار رانش شد "له خرگوشی" در شهرستان مارگون بود. پیگیری مردم این منطقه از مدیریت بحران استانداری برای تعیین تکلیف وضعیت روستا به جایی نرسید و هنوز با ترس و دلهره در خانه های خود زندگی می کنند.

به گزارش ایرنا، ساکنان روستای له خرگوشی در شهرستان مارگون سال هاست دلهره ریزش و رانش زمین زیر پای خود در روستا را دارند اگر چه در دولت های قبل تصمیم هایی برای نجات جان این روستائیان از خطر رانش گرفته شد اما هیچ یک از این مصوبات اجرایی نشده اند.

به گفته ساکنان ،بخشی از محوطه روستا رانش پیدا کرده و منازل روستائیان بیشتر به خانه وحشت مبدل شده است و هر لحظه بیم زلزله و یا باد و بارانی را دارند تا خانه ها بر سر آنان آوار شود.هنوز تکلیف روستائیان درباره ماندن و یا رفتن از روستا مشخص نیست و اینکه خانه هایشان توان مقاوم سازی دارد و یا باید از روستا عزیمت کنند.

یکی از اهالی روستای له‌خرگوشی مارگون گفت: جان‌ همه ما در خطر است، روستای ما دچار ریزش و رانش شده و زنان و کودکان ما با هر باد و بارانی دلهره ریزش خانه بر سرشان را دارند.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰ سال است که پیگیر موضوع رانش زمین در روستا هستیم اما راه به جایی نبرده ایم، سال ۱۴۰۱ از ستاد بحران کشور و بنیاد مسکن به روستای له‌خرگوشی آمدند و مشکلات را بررسی کردند و به قول‌هایی دادند عمل نکردند.

پیگیری خبرنگار ایرنا نشان می دهد با اینکه چند سال از درخواست مردم این روستا برای تعیین تکلیف وضعیت روستا می گذرد، کار کارشناسی و علمی مبنی بر جابه جایی و یا ماندن مردم در روستا توسط مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد و سایر دستگاه های ذیربط انجام نشده است.

البته طبق اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد ،منازل مسکونی این روستا در دهه قبل یک بار مقاوم سازی شده بود اما این کار کارساز نبوده و دوباره تخریب شدند.

بنیاد مسکن در کنار مردم روستای له خرگوشی مارگون

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد به مشکل رانش منازل روستای له خرگوشی مارگون اشاره کرد و گفت: رسیدگی به این موضوع، انجام مطالعات اولیه و اعتبارات بهسازی و ساخت این منازل روستایی برعهده مدیریت بحران استانداری است.

زبیر موسوی بیان کرد: قرار است بحث اعتبارات آن از حوزه مدیریت بحران استان تامین و مطالعات اولیه برای این طرح انجام شود.

وی عنوان کرد: هم اینک هشت میلیارد ریال برای مطالعات وضعیت روستای له خرگوشی مارگون اختصاص یافته است‌ و برای مشخص شدن وضعیت اهالی این روستا از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم.

موسوی افزود: موضوع تخصیص اعتبار به طرح ها باید در شورای برنامه ریزی شهرستان ها مصوب شود و بنیاد مسکن اعتبار مستقیم از خود ندارد که به روستاها تخصیص بدهد. اعتبارات این نهاد، واقعا محدود است.

ماجرای خانه به دوشی ساکنان روستای "له خرگوشی "مارگون/خطر رانش در کمین روستا

آغاز مطالعه پایدارسازی روستای له خرگوشی در برابر خطر رانش

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مطالعه پایدار سازی روستای له خرگوشی در برابر خطر رانش و یا زمین لغزش آغاز شده است و تا اعلام نتایج این مطالعه کاری نمی توان انجام داد.

علی رضا نیکروز افزود: چنانچه شرایط اسکان را داشته باشند مقاوم سازی صورت می گیرد در غیر این صورت تصمیماتی برای جابه جایی اهالی روستا گرفته خواهد شد.

وی تاکید کرد: در سالهای گذشته مقاوم سازی منازل مسکونی روستای له خرگوشی مارگون انجام گرفته بود اما گویا جواب نداده و کارساز نبوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: سال گذشته تیمی از تهران آمد و وضعیت روستا را بررسی کردد و باید کار علمی و کارشناسی صورت گیرد و تا این کار انجام نشود نمی توان تصمیم درستی گرفت.

ماجرای خانه به دوشی ساکنان روستای "له خرگوشی "مارگون/خطر رانش در کمین روستا

سرانجام روستای له خرگوشی چه می شود

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم بیان کرد: یکی از روستاهایی که دراثر بارندگی سال گذشته در حوزه مارگون رانش کرد روستای له خرگوشی بود.پیگیری هایی برای تثبیت روستا و عدم رانش انجام شد.

علی محمد روستا ادامه داد: در حال حاضر مردم روستا مشکل دارند و اعتباری آمده است و اعتباری حداقلی به مردم داده شده تا کارشان را شروع کنند. حتی تفاهم نامه ای با مردم روستا و مدیرکل بنیاد مسکن منعقد شد و پروژه تثبیت جایگاه روستا به زودی اجرا می شود. در حالی که مردم روستا مدعی اند هیچ اعتباری در اختیار انان گذاشته نشده است.

ماجرای خانه به دوشی ساکنان روستای "له خرگوشی "مارگون/خطر رانش در کمین روستا

ماجرای خانه به دوشی ساکنان روستای "له خرگوشی "مارگون/خطر رانش در کمین روستا

۶۲ درصد مسکن های روستایی کهگیلویه و بویراحمد مقاوم سازی شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷۵ هزار واحد مسکونی روستایی در این استان وجود دارد که ۶۲ درصد آن ها مقاوم سازی شده است‌.

زبیر موسوی اظهار کرد: ۶۲ درصد کل منازل روستایی استان، مقاوم سازی شده این در حالی است که میانگین کشوری در زمینه مقاوم سازی ۵۷ درصد است و این استان پنج درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: سال جاری تسهیلات ویژه مسکن روستایی پرداخت شده است و تاکنون درخواست تسهیلات پنج هزار متقاضی که معرفی شده اند، پذیرفته شده و عقد قرارداد صورت گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: هفت هزار سهمیه استان در زمینه تسهیلات روستایی بوده که این پنج هزار نفر منجر به عقد قرارداد شده و جزو استان های برتر در کشور بوده ایم.

موسوی عنوان کرد: ۲۵۰ مهندس عضو سازمان نظام مهندسی بر ساخت مسکن های روستایی در استان نظارت می کنند.

وی ادامه داد: به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هم از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت شده است و استان در زمینه بازسازی مسکن های روستایی جزو استان های برتر است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در حوزه عمران روستایی هم کارهای خوبی در طرح هادی روستایی و تملک زمین انجام شده به گونه ای که در اوایل سال ۱۴۰۲ تاکنون اجرای طرح هادی ۱۶۷ روستا انجام گرفته است‌.میزان ۷۱ هکتار زمین در ۵۴ روستا تملک کرده ایم و ۶۲۰ قطعه زمین واگذار شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته یک میلیون متر مکعب آسفالت انجام داده شد و جزو نهادهایی هستیم در زمینه جذب قیر اول شدیم.

موسوی ادامه داد: ۲۶ هزار و ۱۲۲ نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند و از این تعداد هشت هزار و ۴۶۱ متقاضی تایید شده اند. سه هزار و ۵۲ نفر افتتاح حساب داشته اند و به ۲ هزار و ۷۹۴ نفر زمین داده شده و تخصیص پروژه شده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در کل استان ۴۱۶‌واحد بنیاد ساخت داریم که ۲۸۸ مورد واگذار شده است و مابقی هم ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد معادل بیش از ۳۱۴ هزار نفر در روستاهای این استان زندگی می‌کنند و از این رو برنامه ریزی در حوزه روستایی تأثیر بسزایی در بخش زیادی از جمعیت این استان دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha