۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۱
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85565730
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پیاده‌روی اربعین، پدیده‌ای فراتر از یک زیارت

۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۱
کد خبر: 85565730
پیاده‌روی اربعین، پدیده‌ای فراتر از یک زیارت

همدان-ایرنا- پیاده‌روی اربعین فراتر از یک زیارت مذهبی، فرصتی برای سنجش عمق ایمان و خلوص نیت انسان‌هاست، در این مسیر پر فراز و نشیب میزان عشق، اخلاص و ایمان زائران سنجیده می شود.

به گزارش ایرنا، زمان عاشقی برای ارباب بی کفن که فرا می‌رسد، کوچک و بزرگ، مرد و زن، شهری و روستایی همه پای کار عزای امام حسین (ع) هستند تا بتوانند قدمی در این راه بردارند.

یکی از جلوه‌های زیبای اخلاص در پیاده‌روی اربعین، کمک بی منت و بدون چشم داشت به زائران دیگر است، زائران با کمال میل، به یکدیگر غذا و آب می‌دهند، به همدیگر کمک می‌کنند که این رفتارها، نمادی از ایثار و فداکاری خالصانه و بدون هیچ توقعی است که ریشه در اخلاص دارد.

همچنین در طول این مسیر زائران با خواندن زیارت‌ها و ادعیه، به یاد خداوند می‌افتند و به او نزدیک‌تر می‌شوند، این عبادت‌ها، زمانی که با اخلاص همراه باشد، تأثیر بسیار بیشتری بر دل و جان انسان می‌گذارد.

اخلاص، ایمان، علاقه و عشق به شهدای کربلا هر مشکل و سختی را برای راهپیمایی زایران حسینی آسان کرده است زیرا کبوتر دل آنها را در مسیر راهپیمایی معنوی اربعین به اوج پرواز در می آورد و در این مسیر عراقی ها نیز برای راهپیمایی کنندگان اربعین سنگ تمام می گذارند.

این همایش چند میلیونی باشکوه امروزه به نماد پرشکوه وحدت، قدرت مسلمانان جهان و اتحاد میان مسلمانان تبدیل شده و در برابر مستکبران جهان امروز، عرض اندام مسلمانان در قامت جهانی به شمار می‌رود.

پیاده‌روی اربعین، پدیده‌ای فراتر از یک زیارت

اربعین یک تربیت جمعی حول محور ولایت و امامت است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان، اربعین را فراتر از یک زیارت و کاروان دانست و گفت: به فرموده امام حسن عسگری(ع) زیارت اربعین یکی از پنج نشانه مومن است و هر چه ما جلوتر می‌رویم و به آثار تمدنی اربعین و ظرفیت‌های آن بیشتر پی می بریم‌.

حجت الاسلام رضا غلامی روشن با اشاره به اینکه امام حسین(ع) خون را در راه اسلام اهدا کرد تا انسان را از حیرت آخر زمان نجات بدهد و تربیت کند،افزود: در واقع آنچه که در اربعین اتفاق می‌افتد یک تربیت جمعی حول محور امامت و ولایت است که اتفاق کم نظیری به شمار می رود و ما نمونه‌هایی مانند اربعین را نداریم و این اتفاقی که می‌افتد یک حرکت آخر زمانی و دست جمعی حساب می شود که به برکت خون ابا عبد الله حسین است و آن آتشی و گرمی محبت اهل بیت سردی ندارد و روز به روز به تازگی و گرمی آن افزوده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اربعین یک چرخه و حرمت خیر است که باید گسترش پیدا کند،اظهار کرد: از سال گذشته محله‌های اربعینی در کشور راه اندازی شد که بیش از پنج هزار محله اربعینی در کشور در طرح دخیل بودند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه امسال نیز محله‌های اربعینی را داریم که همه مردم و محلات در این طرح نقش آفرینی می‌کنند گفت: در واقع محلاتی که خودشان در مسیر موکب ها فعال هستند می‌توانند خدمات دهی را به زائران داشته باشند و محلاتی که در مسیر نیستند می‌توانند پشتیبانی دیگر محلات و موکب ها را داشته باشند.

پیاده‌روی اربعین، پدیده‌ای فراتر از یک زیارت

گفتمان حمایت از غزه در پیاده روی اربعین باید جدی گرفته شود

حجت الاسلام غلامی روشن با بیان اینکه طرح محلات اربعینی هم افزایی و وحدت را برای گفتمان اربعین رونق می‌بخشد،افزود: در استان همدان نیز این برنامه را داریم و امسال هم با همکاری و عزم جدی سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان کمیته فرهنگی و آموزش ستاد اربعین با عزم جدی نقش خادمی خود را در خدمت رسانی به زائرین اربعین و برگزاری برنامه‌های فرهنگی این ایام به خوبی ایفا کنیم.

وی با بیان اینکه کمتر کسی است که به جریان تمدنی اربعین پی نبرده باشد،تصریح کرد: در ماه رمضان پویش ملی زندگی با آیه‌ها را داشتیم و به خاطر اینکه در جریان تمدنی آخر زمانی قرآن محور کار ماست و بیشتر از هر زمان دیگری باید با قرآن انس بگیریم آیه پویش در ایام اربعین حسینی نیز در اولویت برنامه های قرآنی مواکب به صورت ویژه دنبال خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان بیان کرد: آیه‌ای که برای اربعین انتخاب شد آیه کریمه «تعاونوا علی البر والتقوی» که اساس ارتباط بین مومنان است بوده که عمل به این آیه کریمه رمز موفقیت ما است و دشمن ضد این را می‌خواهد.

حجت الاسلام غلامی روشن با بیان اینکه اربعین حول محور خیر است و چرخه خیر اساس کار است؛افزود: در این چرخه خیبر یک عده زائر و یک عده خادم هستند که و باید از ظرفیت خادمی برای خدمت به زائرین بهره گرفت.

وی اربعین را یک احرام و عهد حسینی برشمرد و تصریح کرد: باید و نبایدهای آن مهم است و بخش‌های مختلف دارد و یک بخشی از باید و نبایدهای اربعین باید و نبایدهای فرهنگی است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی همدان یادآور شد: همدان به خاطر موقعیت جغرافیایی در مسیر زائران اربعین قرار گرفته و یک استان ویژه است، توفیق داریم که میزبان زائران حدود ۱۶ استان که بالغ بر نیمی از استان های کشور است باشیم.

حجت الاسلام غلامی روشن با بیان اینکه باید آمادگی بهتری برای خدمت رسانی به زائران را داشته باشیم افزود: باید مراقب شیطنت‌های دشمن باشیم و با هم افزایی و همفکری بیشتر در مقابل جبهه باطل بایستیم.

حجت الاسلام غلامی روشن با اشاره به اینکه امروز مسئله غزه مسئله روز جهان است افزود: در اجتماع اربعین باید گفتمان غزه را جدی گرفت و این اجتماع باید محور و بیانگر مظلومیت غزه باشد.

وی افزود: این عرصه تمدنی خون می‌خواهد و این خون‌ها است که اسلام را زنده نگه داشته است، شهادت اسماعیل هنیه داغ سنگینی بود و قطعا خون شهدا ماندگار است و در جبهه حق و باطل باید از ترویج این سرمایه‌ها را به صورت گفتمانی داشته باشیم.

پیاده‌روی اربعین، پدیده‌ای فراتر از یک زیارت

همدان آماده پذیرایی از زائران اربعین

با توجه به قرارگیری همدان در مسیر عبور بسیاری از زائران اربعین حسینی(ع) تمهیدات ویژه ای به منظور استقبال و پذیرایی از زوار حسینی در این استان و مسیرهای ارتباطی آن اندیشیده شده است.

فرماندار همدان نیز گفت: مردم همدان همچون سال‌های گذشته آماده تکریم و پذیرایی زائران اربعین با موکب ها و تمهیدات مختلف سفر هستند.

مسلم مخفی اظهار کرد: این شهرستان همچون سال‌های گذشته به همت مردم آماده تکریم و پذیرایی زائران اربعین حسینی است.

وی با تاکید بر رعایت اصول ایمنی، بهداشتی و ترافیکی در ایام اربعین،افزود: حرکت عظیم اربعین حسینی دارای ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است.

فرماندار همدان با اشاره به اتحاد و همدلی شیعیان در مراسم اربعین حسینی(ع) ادامه داد: ابعاد اثرگذاری این مراسم از دایره تشیع و مسلمانان فراتر رفته و خنثی‌کننده سیاه‌نمایی‌های دشمنان است به همین دلیل نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مخفی اضافه کرد: حرکت اربعین یک اقدام اثرگذار تبیینی در راستای قیام عاشورا و رسوایی ظالمان در همیشه تاریخ و زمینه‌ساز ظهور است.

وی با تاکید بر توجه به تامین مایحتاج موکب‌های پذیرایی یادآور شد: یکی از مسائل مهم و مورد توجه تامین وسایل ایاب و ذهاب زائران به ویژه در مسیر بازگشت است.

پیاده‌روی اربعین، پدیده‌ای فراتر از یک زیارت

برپایی ۱۰ چادر در مجتمع‌های خدماتی رفاهی همدان برای خدمات دهی به زائران اربعین

باتوجه به ازدحام زوار اربعین و توقف آنها در مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی، از این فرصت به منظور ارایه خدمات به آنان استفاده شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل راهداری‌و حمل‌و نقل جاده‌ای استان همدان نیز از برپایی ۱۰ چادر در مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی استان برای زائران اربعین خبر داد و گفت: این اقدام به منظور رفاه حال زائران اربعین حسینی برای اقامه نماز انجام شده است.

امیرمسعود معین راد با بیان اینکه در سال های گذشته با توجه به تعداد زیاد زائران، مجتمع‌های خدماتی رفاهی،ظرفیت کافی برای زائران نداشت،افزود: این چادرها موقتی و به وسعت ۸۰ مترمربع، گنجایش ۱۰۰ نمازگزار را دارد.

وی با اشاره به اینکه در کنار این چادرها همچنین وضوخانه موقت سیار ایجاد شده است،اظهار کرد: این چادرها در مسیر حرکت زائران از مجتمع‌های خدماتی رفاهی قبل از اربعین ایجاد شده و سپس جمع‌آوری و در مسیر برگشت زائران قرار خواهد گرفت.

این مسوول در ادامه با اشاره به آمادگی ۴۳ مجتمع خدماتی رفاهی استان همدان برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی خبر داد و افزود: ایجاد فضای مناسب و رعایت الزامات بهداشتی ۲ مقوله مهم در خدمات‌دهی به زائران حسینی است.

معین‌راد تاکید کرد: در بازدیدهای مستمر نظافت داخل نمازخانه‌ها و تجهیز آن‌ها به لوازم مورد نیاز و باز بودن مستمر آن‌ها در تمام ساعات شبانه‌روز، نظافت مستمر سرویس‌های بهداشتی، وضعیت رستوران، آشپزخانه، پارکینگ، ورودی و خروجی مجتمع‌ها مورد نظارت و بررسی قرار گرفته است.

این مسوول گفت: در چهار ماهه نخست امسال ۸۰ بازدید از مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی استان انجام شده که با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین تعداد بازرسی ها افزایش می‌یابد.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای استان همدان با تاکید براینکه در این بازدیدها با موارد تخلف برخورد خواهد شد،افزود: مسافران و رانندگان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف و رعایت نشدن نکات بهداشتی از سوی مجتمع‌های خدماتی رفاهی موارد را از طریق سامانه‌های پیامکی ۳۰۰۰۱۴۱ و ۳۰۰۰۷۰۷۰ اعلام کنند.

پیاده‌روی اربعین، پدیده‌ای فراتر از یک زیارت

فعالیت سه موکب وقفی در همدان در ایام اربعین حسینی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان نیز از برپایی سه موکب وقفی در سطح استان برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی خبر داد.

حجت الاسلام‌والمسلیمن رضا زین‌العابدینی اظهار کرد: این مواکب شامل موکب فاطمه الزهرا(س) در شهرستان ملایر، موکب امامزاده بی‌بی گرجی در همدان و موکب موقوفه «بکایی» در گردنه اسدآباد هستند.

وی با اعلام حمایت مالی از دیگر موکب‌ها افزود: در حال حاضر فعالیت این سه موکب آغاز شده و تا حدود یک هفته پس از اربعین حسینی ادامه دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از طبخ و توزیع روزانه سه هزار پرس غذای گرم به طور میانگین در این سه موکب خبر داد و افزود: با توجه به اینکه استان همدان برای زائرین اربعین یک گذرگاه است، زائران بیشترین در پی رفت نیازهای آنی خود در موکب‌ها هستند اما بسته به امکانات هر موکب، خدمات متنوعی به زائران ارائه می‌شود.

پیاده‌روی اربعین، پدیده‌ای فراتر از یک زیارت

آغاز طرح نظارتی ویژه ایام اربعین در همدان

به منظور رفاه حال زائران و همچنین شهروندان و پیشگیری از تخلفات صنفی نظیر گران فروشی، طرح نظارتی ویژه اربعین در همدان این روزها کلید خورده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان از آغاز طرح نظارتی ویژه ایام اربعین حسینی در این استان با توجه به فرا رسیدن ایام اربعین و قرار گرفتن همدان در مسیر تردد زائران کربلا در غرب کشور خبر داد.

مرضیه یونسی افزود: در اجرای این طرح با راه اندازی تیم های گشت مشترک با هماهنگی سایر دستگاه های نظارتی از اصناف، مجتمع های رفاهی بین راهی، جایگاه های سوخت، رستوران ها، هتل ها و مهمان پذیرها بازرسی های میدانی انجام می شود.

وی ادامه داد: در این طرح برخورد قاطع با تخلفات به ویژه گرانفروشی کالاهای اساسی از قبیل برنج، حبوبات، روغن، گوشت، قند، شکر و غیره مورد رصد تعزیرات حکومتی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان گفت: همچنین در راستای افزایش تقاضا برای برپایی هیات های مذهبی و استراحتگاه های بین راهی، ادای نذورات و خیرات در ایام اربعین سید سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) همچون سال های گذشته طرح نظارتی ویژه ایام اربعین از تاریخ ۲۲ مرداد ماه الی ۱۶ شهریور در سراسر کشور برگزار می شود.

یونسی اظهار کرد: در این طرح که با هدف کنترل هدفمند بازار و رویکرد پیشگیری از وقوع تخلفات، حمایت از حقوق مصرف کنندگان و رسیدگی‌ها خارج از نوبت و با سرعت بیشتری در این ایام انجام می شود.

وی تاکید کرد: گزارشات مردمی باید خارج از تشریفات و در اسرع وقت انجام شود و همچنین در مواردی که اصرار و تکرار تخلف باشد، برخوردها جدی‌تر و قاطع‌تر خواهد بود.

پیاده‌روی اربعین، پدیده‌ای فراتر از یک زیارت

بیش از ۴۴ هزار زائر همدانی در سامانه سماح نام نویسی کردند

اما به جز عاشقانی که در این مسیر میهمان استان همدان هستند، همدانی های زیادی نیز مشتاق زیارت کربلا در ایام اربعین هستند.

مدیر حج و زیارت استان همدان در این خصوص گفت: بیش از ۴۴ هزار زائر همدانی در سامانه سماح نام نویسی کردند تا بتوانند از خدمات پزشکی و درمانی در عراق بهره‌مند شوند.

حمیدرضا واحدنژاد افزود: افرادی که قصد تشرف برای شرکت در آیین بزرگ اربعین حسینی را دارند باید در سامانه سماح نام‌نویسی کنند و با انتخاب بسته بیمه‌ای مورد نظر و پرداخت حق بیمه، خود را تحت پوشش خدمات بیمه قرار دهند.

وی با تاکید بر نام‌نویسی زائران در سامانه سماح، اظهار کرد: سه نوع بیمه با نرخ‌های ۸۰، ۹۰ و ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است که به هنگام بروز هرگونه حادثه، زائران می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

واحدنژاد تصریح کرد: از زائران حسینی درخواست می‌کنیم نام‌نویسی در سامانه سماح را به روزهای پایانی موکول نکنند و هرچه زودتر نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه متقاضیانی که در سامانه سماح www.samah.haj.ir نام‌نویسی کرده‌اند می‌توانند از سفر هوایی مستقیم همدان - نجف بهره‌مند شوند، تاکید کرد: این افراد می‌توانند بلیت پرواز رفت و برگشت خود را با مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال از فرودگاه همدان تهیه کنند و چنانچه برای دریافت بلیت رفت و برگشت مبلغی بالاتر از این درخواست شد به فرودگاه‌های استان برای پیگیری اطلاع دهند.

مدیر حج و زیارت استان همدان گفت: زائرانی که گذرنامه‌های آنها کمتر از ۶ ماه تاریخ دارد مشکلی برای تردد ندارند و کسانی که گذرنامه معتبر ندارند درخواست خود را برای صدور گذرنامه زیارتی از سکوی پلیس من ثبت کنند تا در مدت زمان کوتاهی برای آن‌ها گذرنامه صادر شود.

وی تاکید کرد: کارگزاران سازمان حج و زیارت در مسیر مرزهای خروجی عراق و شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا مستقر شده‌اند و خدماتی به افراد گمشده ارائه می‌دهند.

پیاده‌روی اربعین، پدیده‌ای فراتر از یک زیارت

زائران اربعین این هشدار را جدی بگیرند

در مسیر اربعین ممکن است زائران در دام افراد سودجو و کلاهبردار قرار بگیرند بنابراین توجه به نکات انتظامی و توصیه های پلیس از سوی آنان ضروری است.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان همدان گفت: کلاهبرداران سایبری با بهره گیری از شیوه های مختلف از جمله کمک به بیماران و نیازمندان، سفر ارزان قیمت و قسطی و لوازم ارزان مسافرت اقدام به کلاهبرداری از زائران اربعین حسینی می کنند.

سرهنگ محمدباقر زارعی ظهار کرد: افراد سودجو با نزدیک شدن به اربعین حسینی با سوءاستفاده از عواطف و احساسات مذهبی مردم و به بهانه جمع‌آوری کمک‌های مالی برای نیازمندان اقدام به کلاهبرداری می‌کنند بنابراین زائران باید با هوشیاری مراقب کلاهبرداران سایبری باشند.

وی تاکید کرد: شهروندان برای کمک به افراد بی بضاعت یا بیماران نیازمند از طریق سایت موسسات معتبر اقدام کنند و به پیام‌ کانال ها در شبکه های اجتماعی اطمینان نکنند.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی همدان از دیگر شیوه های کلاهبرداری سایبری از زائران را تبلیغات دروغین در فضای مجازی مبنی بر فروش لوازم ارزان قیمت سفر، سفرهای ارزان قیمت و اقساطی به عتبات عالیات دانست.

سرهنگ زارعی گفت: زائران اربعین حسینی به هیچ وجه اطلاعات محرمانه خود را در طول راهپیمایی در گوشی های خود ذخیره نکنند و رم و حافظه‌های جانبی تلفن همراه را با خودشان نیاورند چرا که در صورت مفقود شدن به راحتی امکان سرقت اطلاعات و محتویات داخل آن وجود دارد.

وی همچنین از زائران خواست که در طول سفر از بازکردن پیام‌ها، ایمیل‌ها و لینک‌های ناشناسی که برایشان ارسال می‌شود خودداری کنند و این پیام‌ها را از تلفن همراهشان پاک کنند.

پیاده‌روی اربعین، پدیده‌ای فراتر از یک زیارت

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی همدان افزود: زائران به تبلیغات و لینک‌های ناشناسی که در شبکه‌های اجتماعی برایشان ارسال می‌شود، توجه نکنند و فریب این موارد را نخورند.

سرهنگ زارعی بیان کرد: زائرین اربعین حسینی با مراجعه به سامانه 'سماح' برای پیاده روی اربعین نام نویسی کنند و از مراجعه به صفحه ها و پروفایل هایی که به شیوه های مختلف به ویژه از طرق شبکه های اجتماعی معرفی می‌ شود، بپرهیزند.

وی اظهار کرد: شهروندان در صورت مواجهه با موارد مشکوک، می‌توانند موضوع را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ یا سایت پلیس‌ فتا به آدرس www.fata.gov.ir بخش گزارش‌های مردمی در میان بگذارند.

به گزارش ایرنا، بر اساس سالنامه رسمی کشور چهارم شهریور برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۵ هجری شمسی اربعین حسینی (ع) است.

پایانه‌های مرزی مهران، خسروی، شلمچه، چذابه، تمرچین و باشماق، ۶ گذرگاه تردد زائران اربعین حسینی در ایام اربعین امسال هستند.