نگاهی به عملکرد قایقرانی ایران در المپیک؛ حاشیه‌هایی که پررنگ‌تر از متن بود

تهران- ایرنا- نمایندگان قایقرانی ایران در حالی نتوانستند عملکرد قابل دفاعی در المپیک داشته باشند که حاشیه‌های ایجاد شده برای این رشته در پاریس بیش از هر نکته دیگری به چشم آمد.

به گزارش ایرنا، قایقرانی ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، پنج نماینده داشت. تیم ملی روئینگ ایران با ترکیب مهسا جاور، زینب نوروزی و فاطمه مجلل و تیم آب‌های آرام ایران با ترکیب علی آقامیرزایی و نبی رضایی در این بازی‌ها شرکت کردند.

مجلل و صعود به یک چهارم از شانس مجدد

فاطمه مجلل نخستین نماینده ایران در قایقرانی بود که در مسابقات روئینگ تک نفره بازی‌های المپیک پاریس به آب زد و با قرار گرفتن در رده چهارم به شانس مجدد رفت و در رقابت با حریفان در جایگاه اول قرار گرفت و راهی یک چهارم نهایی شد اما در این مرحله ششم شد و از صعود به نیمه نهایی بازماند. او در رقابت نیمه‌نهایی C و D روئینگ تک‌نفره سنگین‌وزن بانوان به آب زد و با قرار گرفتن در رده ششم به فینال D راه یافت و در نهایت در رده بیست و یکم قرار گرفت. فاطمه مجلل نیز برای نخستین بار بود که تجربه حضور در بازی‌های المپیک را کسب کرد اما توانست به یک چهارم نهایی صعود کند. او هنوز در ابتدای راه است و می‌تواند شانس خود را برای بهبود رکوردهایش و راهیابی به مراحل بالاتر در المپیک بعدی امتحان کند.

او پس از عملکرد نه‌چندان مناسبش در پاریس به انتقاداتی که از او در فضای مجازی می‌شد، اینگونه پاسخ داد: مگه این چهار سال زندگی ورزشی من مثل دختر آمریکایی بود که انتظار داشتید پا به پای آن بروم؟

نگاهی به عملکرد قایقرانی ایران در المپیک؛ حاشیه‌هایی که پررنگ‌تر از متن بود

جاور و حاشیه‌سازی در المپیک

تیم دونفره روئینگ سبک وزن ایران با ترکیب مهسا جاور و زینب نوروزی دومین نمایندگان کشورمان بودند که به آب زدند و به مقام چهارم بسنده کرده و ضمن ناکامی در صعود به مرحله نیمه نهایی، به فینال C رفتند. در نهایت آنها در فینال C هم چهارم شدند و در رده‌بندی کلی در جایگاه شانزدهم قرار گرفتند!

هرچند تیم روئینگ دونفره ایران برای نخستین بار در بازی‌های المپیک سهمیه گرفت و زینب نوروزی که برای حضور در المپیک توکیو شانس خود را از دست داده بود، برای اولین بار تجربه حضور در المپیک را به دست آورد، اما جاور برای دومین بار بود که در این بازی‌های مهم شرکت می‌کرد. او در روئینگ تک نفره سبک وزن در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو در رده بیست و هشتم قرار گرفته بود.

پس از پایان رقابت‌ها، علیرضا سهرابیان رئیس فدراسیون قایقرانی در توجیه عملکرد نامناسب ملی‌پوشان این رشته، گفت: پاروهای تیم چین در اواسط مسابقه در رفت و هیچ‌کسی فکر نمی‌کرد این اتفاق برای تیمی که مدعی کسب مدال در المپیک است، رخ دهد. به همین دلیل، تمرکز بچه‌های ما مقداری به هم ریخت و فشار روی آنها زیاد شد! (بی‌تردید یکی از عجیب‌ترین بهانه تراشی‌های برای کمرنگ کردن ناکامی)

استفاده از چنین بهانه‌هایی توجیه خوبی برای شکست ملی‌پوشان روئینگ نیست و باید بپذیریم که آنها با وجود تمرینات سختی که در روسیه داشتند، نتوانستند خود را به مرحله بعد برسانند و این موضوع نشان می‌دهد که هنوز ضعف‌های زیادی در روئینگ ایران داریم. همچنین پیش از حضور تیم دونفره روئینگ در شانس مجدد، مهسا جاور گفت: برای حضور در جدول شانس مجدد برنامه خاصی داریم، اما در این مرحله همیشه شانس اهمیت زیادی دارد.

باید دید منظور جاور چه برنامه خاصی بود که در نهایت به آخر شدن تیم روئینگ حتی در شانس مجدد منتهی شد! ورزشکاری که با برنامه خاص در بازی‌های المپیک شرکت کرد و در نهایت درگیر حاشیه‌های زیادی در فضای مجازی شد. او با انتشار فیلمی در صفحه شخصی‌اش به انتقادات از لباس کاروان ایران در افتتاحیه المپیک پاریس واکنش نشان داد و در بخشی از پیام تصویری خود که در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت، انتقادات از لباس کاروان ایران را نوعی «بی‌فرهنگی» دانست و با ابراز تاسف از انتقادات مطرح شده گفت: چرا باید اینقدر بی‌فرهنگی بین‌مان راحت رواج پیدا کند و تا این حد مسخره کردن و توهین کردن به بقیه برای‌ ما خنده‌دار باشد!

واکنش او که نتوانست به همراه زینب نوروزی عملکرد قابل دفاعی داشته باشد با واکنش‌های تندی همراه شد و بسیاری از او بابت حرف‌هایی که بر زبان آورد انتقاد کردند و در نهایت مجبور شد با انتشار ویدئو دیگری در فضای مجازی از مردم عذرخواهی کند و بگوید که لباس افتتاحیه در شان آنها نبوده است!

بهتر نیست یک ورزشکار به جای فعالیت بیش از اندازه در فضای مجازی و حاشیه‌سازی تمام تمرکز خود را معطوف مسابقاتی که سالهاست برای آن زحمت کشیده، کند تا در رتبه‌های نازل جدول قرار نگیرد؟ در آوردگاه المپیک چه چیزی مهم تر از تمرکز بر روی یک هدف و رسیدن به موفقیت است؟

نگاهی به عملکرد قایقرانی ایران در المپیک؛ حاشیه‌هایی که پررنگ‌تر از متن بود

آقامیرزایی و همان همیشگی

در بخش آب‌های آرام نیز علی آقامیرزایی در دور مقدماتی کایاک تک‌نفره ۱۰۰۰ متر در جایگاه ششم قرار گرفت و به یک‌چهارم نهایی راه پیدا کرد. او در این مرحله در جایگاه سوم قرار گرفت و نتوانست به مرحله بعد صعود کند. آقامیرزایی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم به یک چهارم نهایی صعود کرد اما در رده چهارم ایستاد. آقامیرزایی پس از پایان مسابقات خود گفت: همه حریفانم در مقدماتی قهرمان جهان و المپیک بودند.

طبیعی است که وقتی ملی‌پوشی به سهمیه المپیک می‌رسد با قهرمانان قدر جهان و المپیک مسابقه خواهد داد و اگر قرار باشد در المپیک که آوردگاه دشوار و بزرگی است، گروه مرگ یا قهرمانان المپیکی و جهانی نباشد، ورزشکاران به راحتی می‌توانند به مدال برسند و دیگر نمی‌توان نام آن میدان را المپیک گذاشت. ملی‌پوشان باید به جای به‌کار بردن این عبارات تلاش خود را بیشتر کنند تا بتوانند با نشان دادن قابلیت خود از سد قهرمانان جهان و المپیک عبور و تاریخ سازی کنند.

نبی‌رضایی و نخستین تجربه حضور

محمدنبی رضایی در دور مقدماتی کانوی تک‌نفره ۱۰۰۰ متر در جایگاه چهارم قرار گرفت و به یک‌چهارم نهایی راه پیدا کرد. نبی رضایی برای نخستین بار بود که در المپیک حضور می‌یافت. او در این مرحله در جایگاه چهارم قرار گرفت و نتوانست به مرحله بعد صعود کند. هرچند نبی‌رضایی هم نخستین تجربه حضورش در المپیک بود.

با ارزیابی عملکرد پاروزنان ایران باید گفت هرچند این رشته نسبت به ادوار گذشته نمایندگان بیشتری داشت اما هیچکدام نتوانستند عملکرد خوبی از خود نشان دهند. به ویژه در بخش روئینگ زنان دو نماینده ایران در دور مقدماتی عملکرد خوبی نداشته و در شانس مجدد یا فینال بی یا سی نیز در انتهای رده‌بندی ایستادند. تنها مجلل توانست در روئینگ تک نفره آن هم از شانس مجدد به یک چهارم صعود کند و در نهایت حذف شود. همچنین نبی رضایی و آقا میرزایی هم مدتی در اردوی مشترک با تیم ملی ایتالیا در این کشور تمرین می‌کردند اما باز هم نتوانستند از یک چهارم نهایی بالاتر بروند.

با این حال، علی آقامیرزایی با وجود حضور چین قهرمان بازیهای آسیایی با ثبت رکورد ۳:۳۳:۷۸ دقیقه رکورد شخصی خود را کاهش داد. نبی رضایی هم با رکورد ۳:۵۲:۴۱ دقیقه توانست بالاتر از عنوان داران جهانی و المپیک در جدول بازی‌ها بایستد.

گرچه شرایط تمرین برای پاروزنان در دریاچه آزادی مهیا نبود و آنها مجبور بودند تا مدتی در شرایط سخت تمرین کنند و این موضوع بر کسی پوشیده نیست، اما برخی از آنها در این مدت همواره در اردوی روسیه و برخی دیگر در ایتالیا بودند و فدراسیون قایقرانی شرایط خوبی را برای آنها مهیا کرد اما پاروزنان نتوانستند انتظار جامعه ورزش را برآورده سازند. مهمترین تجربه برای آنان از آوردگاه پاریس این بود که کمتر وارد فضای مجازی شده و به جای بهانه‌جویی‌های که دیگر جایی در ورزش روز دنیا ندارد، به فکر پذیرفتن ضعف‌ها بوده و تلاش خود را بیشتر کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha