پرداخت ۲۴۰ میلیارد ریال وام به کشاورزان دامغانی با چشم‌انداز افزایش تولید پسته

شاهرود - ایرنا - مدیرجهاد کشاورزی دامغان از پرداخت ۲۴۰ میلیارد ریال وام در حوزه مکانیزاسیون، و آب و خاک به کشاورزان و باغداران این شهرستان خبر داد و گفت: افزایش تولید پسته در افق ۱۴۰۴ از راهبردهای جهادکشاورزی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی‌اصغر امامیون روز دوشنبه به رسانه‌ها اظهار کرد: ۷۰ میلیارد ریال وام مکانیزاسیون با هدایت و راهنمایی بهره‌برداران توسط کارشناسان برای تهیه روتیواتور(دستگاه شخم زمین)، سمپاش‌های اتومایزر و معمولی پرداخت شد.

وی با اشاره به پرداخت ۱۷۰ میلیارد ریال وام در حوزه آب و خاک در سال ۱۴۰۲، ابراز کرد: این وام‌ها در بخش‌های آبیاری تحت فشار و کم فشار، انتقال آب تعاونی‌های تولیدی بخش کشاورزی، انتقال آب استخر ذخیره کشاورزی، تسطیح اساسی، جاده بین مزارع، مرمت و بازسازی قنات‌ها و کانال شبکه زیرسد شهرستان واگذار شد.

این مسوول به فعالیت پنج هزار و ۵۰۰ باغدار پسته در شهرستان دامغان اشاره کرد و گفت: حدود ۲ هزار و ۹۰۰ تن کودهای شیمیایی اوره، فسفات و پتاسیم در مراکز شرکت خدمات حمایتی و سازمان تعاون روستایی مستقر در مناطق مختلف بین پسته‌کاران توزیع شد.

افزایش تولید پسته در افق ۱۴۰۴

وی با بیان اینکه افزایش تولید محصول پسته تا سال ۱۴۰۴ در اولویت برنامه‌های جهاد کشاورزی دامغان است، ابراز کرد: این مدیریت در راستای افزایش کیفی و کمی پسته، برگزاری کارگروه تخصصی ارتقای این محصول استان سمنان و تدوین برنامه جامع توسعه با انتخاب باغ‌های‌ پیشران(پایلوت) و همچنین انجام آزمایش‌های آب را در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: بررسی وضعیت تغذیه، بیماری‌ها، آفت‌ها و سایر عوامل موثر در عملکرد محصول با اطلاع‌رسانی و اعطای انواع وام نگهداری باغ‌ها و همچنین توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و حمایت‌های ترویجی در دستور کار است.

مدیر جهاد کشاورزی دامغان تصریح کرد: تولید محصول سالم و عاری از باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی از رویکردهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی است که در راستای تولید محصول سالم به جد پیگیری می‌شود.

به گزارش ایرنا، در شهرستان دامغان در استان سمنان به عنوان یکی از قطب‌های مهم پسته کشور، ۱۲۴ ترمینال فرآوری پسته در مناطق مختلف دارد و سالانه بیش از ۵۰ درصد محصول را فرآوری و برای عرضه در بازارهای داخلی و خارجی، آماده می‌کند.

۳۵ درصد اشتغال دامغان در حوزه کشاورزی است که پنج هزار باغدار و کشاورز در این بخش مشغول فعالیت هستند.

پسته رونق اصلی کشاورزی در شهرستان دامغان در استان سمنان است به طوری که جشنواره ملی پسته ایران هر ساله در دامغان برگزار می شود.

مشاوره در دوره های حساس بارآوری، نظارت دقیق‌تر بر سموم، استفاده از کشاورزان و کارشناسان باتجربه، استفاده از مشاوره علمی برای کشاورزان، کمک به بهره وری بیشتر آب به ویژه با استفاده از تسهیلات به منظور تجهیز باغ های پسته به سامانه های نوین آبیاری، استفاده از ارقام مقاوم در برابر سرمای زودرس و آفات ویژه پسته، از راهبردهای مهم کمک به افزایش این محصول در دامغان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha