طرح اوکراین برای بی‌ثباتی در روسیه/ مسکو: حمله به نیروگاه زاپروژیا «تروریسم هسته‌ای» است

تهران - ایرنا - روزنامه "گاردین" در تازه‌ترین تحلیل خود در ارتباط با جنگ اوکراین به نقل از یک مقام اوکراینی نوشت: دولت کی‌یف با حمله به منطقه کورسک قصد داشته تا در روسیه ایجاد بی‌ثباتی کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، گاردین نوشت: در پی حمله اخیر به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، برج خنک کننده این نیروگاه بر اثر آتش سوزی نیز آسیب دیده است و سازمان انرژی اتمی روس اتم حمله به این نیروگاه هسته‌ای را یک عملیات تروریستی هسته‌ای خوانده است.

منابع خبری در اوکراین اعلام کردند که درپی این عملیات؛ هزاران سرباز به منطقه کورسک اعزام شده اند، زیرا مسکو و کی یف یکدیگر را به حمله و ایجاد آتش سوزی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا متهم می کنند.

گزارش ها حاکی از آن است که آتش سوزی در این نیروگاه کنترل شده و تشعشعات در سطح عادی هستند.

در همین حال یک مقام امنیتی اوکراینی که نامش فاش نشده در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه تصریح کرد که هدف از این حملات ایجاد بی ثباتی در روسیه و بیرون راندن ارتش این کشور در سریع ترین زمان ممکن بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها خواستار خویشتن‌داری طرفین شده است و اعلام کرد که این گونه اقدامات نظامی بی‌مورد می‌تواند منجر به یک حادثه هسته‌ای بزرگ در نیروگاه شود.

مقامات امنیتی روسیه نیز هفته گذشته اعلام کردند که صدها سرباز اوکراینی حملات غافلگیرانه ای را آغاز کرده اند.اما مقامات اوکراینی ادعا دارند که تعداد سربازان به مراتب بیشتر از آمار اعلام شده توسط مسکو است و دست کم هزار سرباز اوکراینی در این حملات حضور داشتند.

ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین دیروز(یکشنبه) علام کرد که روسیه در سه ماه گذشته بیش از ۲ هزار حمله فرامرزی انجام داده و چنین حملاتی نیازمند پاسخ از سمت اوکراین است.

روزنامه انگلیسی گاردین به نقل از یوگنی بالیتسکی، یک مقام ارشد نظامی روسیه مستقر در جنوب اوکراین افزود: نیروهای کی یف با گلوله باران شهر مجاور "انرودار"، که مانند نیروگاه، بلافاصله پس از فوریه ۲۰۲۲ به تصرف روسیه درآمد، باعث آتش سوزی شدند.

گمانه زنی ها حاکی از آن است که اوکراین ممکن است درصدد تلاش برای تصرف یک نیروگاه هسته ای روسیه را در کورچاتوف در نزدیکی کورسک باشد ،اما به خاطر فاصله ۳۰ مایلی تا خط مقدم جنگی این امر زمان بر خواهد بود.

به گزارش ایرنا، مقام‌های نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که اوکراین عصر یکشنبه (۷ آوریل / ۱۹ فروردین) در دومین حمله پهپادی به نیروگاه اتمی زاپروژیا، گنبد واحد ششم نیروگاه اتمی را هدف قرار داده است.

شرکت روس اتم روسیه در بیانیه‌ای با محکومیت شدید حملات دنباله‌دار پهپادی اوکراین به نیروگاه اتمی زاپروژیا، از رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته بود تا به سرعت به این وضعیت واکنش نشان دهند.

زاپروژیا بزرگترین نیروگاه در سطح جهان است و دارای ۶ راکتور هسته‌ای است که هر کدام یک گیگا بایت برق تولید می‌کند. این نیروگاه قدمت ۴۰ ساله دارد و از زمان شوروی سابق در اواسط دهه ۱۹۸۰ راه اندازی شده است.

روسیه در مارس ۲۰۲۲ کنترل این نیروگاه حساس را بر عهده گرفت و از آن پس همواره در معرض خطر حملات اوکراین بوده است.

کی‌یف از حملات پهپادی، موشکی و توپخانه علیه این نیروگاه استفاده و بارها تلاش کرده است تا کنترل این نیروگاه را بار دیگر به دست آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha