۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85566060
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

شوق زیارت اربعین و ضرورت مدیریت سفر و حفظ سلامتی

۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۵
کد خبر: 85566060
شوق زیارت اربعین و ضرورت مدیریت سفر و حفظ سلامتی

زنجان - ایرنا - هرساله با فرارسیدن اربعین حسینی، میلیون‌ها مشتاق زیارت سیدالشهدا آهنگ سفر می‌کنند تا گرد و غبار این مسیر را سرمه چشمان خود سازند و به ندای "هل من ناصر ینصرنی" اباعبدالله که در گوش زمان پیچیده، پاسخ دهند،اما آنچه در این روزها اهمیت مضاعفی دارد ضرورت مدیریت سفر و رعایت نکات بهداشتی برای حفظ سلامتی زائران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم پیاده‌روی اربعین، گردهمایی مذهبی است که توسط مسلمانان شیعه و به‌صورت پیاده‌روی از مسیرهای منتهی به کربلا برای زیارت اباعبدالله الحسین(ع) در چهلمین روز شهادت این امام همام و یاران باوفایش انجام می شود.

این پیاده روی به عنوان بزرگترین اجتماع دینی و قدرتمندترین نماد اتحاد و انسجام شیعیان در جهان محسوب می شود که در آن اقشار مختلف مردم،‌ پیر و جوان،‌ زن و مرد، خردسالان و کهنسالان خود را از اقصی نقاط کشور به مسیر راهپیمایی می رسانند و اغلب زائران ایرانی، مسیر نجف تا کربلا را برای شرکت در این همایش معنوی انتخاب می کنند.

طی مسافت طولانی مسیر پیاده روی اربعین در هوای گرم و با ازدجام جمعیت در آن، نیازمند مراقبت های بهداشتی است.گرمای شدید هوا و مسافت طولانی مسیر پیاده روی که در مسیر نجف تا کربلا حدود ۸۰ کیلومتر و در مسیر بصره تا کربلا حدود ۵۲۰ کیلومتر است طی این مسیر را با سختی ها و دشواری هایی همراه می کند که رعایت نکات لازم از سوی متولیان امر تاکید می شود.

هر چند در طول این مسیر زیارتی، غذا، نوشیدنی، امکانات بهداشتی و رفاهی، اسکان و سایر خدمات در موکب ها ارایه می شود اما همه اینها به تنهایی کافی نیست و رعایت مواردی از سوی زوار مورد تاکید است.

زائران برای حفظ سلامت خود در این سفر باید اصولی را رعایت کنند تا با مشکل مواجه نشوند به خصوص اینکه محدودیت ناوگان حمل و نقل نیز ایجاب می کند تا این سفر از سوی زائران مدیریت شود و سفر آنها تنها به روز اربعین موکول نشود.

مشتاقان سفر اربعین از داخل کشور هرسال نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری می یابد و طبق پیش بینی ها امسال به حدود سه میلیون نفر خواهد رسید که پذیرش این حجم از زوار در عراق نیازمند برنامه ریزی و مدیریت منسجم است.

شوق زیارت اربعین و ضرورت مدیریت سفر و حفظ سلامتی

از استان زنجان نیز تاکنون حدود ۲۰ هزار نفر برای پیاده روی اربعین در سامانه سماح ثبت نام کرده اند و بر همین اساس مسوولان و متولیان امر با همراهی نیروهای مردمی درتلاشند حداکثر امکانات لازم را برای رفاه حال زوار فراهم کنند درحالیکه مجموع زائران اربعین استان در سال گذشته به ۴۵ هزار نفر رسید بر همین اساس امسال نیز با نزدیک شدن به روز اربعین آمار زائران رشد چشمگیری خواهد یافت.

ثبت نام نهایی ۱۸ و ۷۷۰ نفر برای سفر اربعین از زنجان

رئیس حج و زیارت استان زنجان گفت: تاکنون ۱۹ هزار و ۳۳ نفر برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین از این استان در سامانه ثبت نام کرده و متقاضی اعزام شده‌اند که از مجموع ثبت نامی ها در این سامانه ۱۸ هزار و ۷۷۰ نفر با واریز وجه، ثبت نام خود را نهایی کرده اند و این روند همچنان ادامه دارد.

مرز مهران مورد اقبال بیشتر زایران اربعین از استان زنجان و در اولویت برنامه ریزان این سفر معنوی است.رحیم شکری گروه های اعزامی به کربلای معلا از این استان را ۱۲ هزار و ۱۱۳ گروه بیان کرد و اظهار داشت: مرز مهران در اولویت برنامه ریزان این گروه ها برای خروج زائران است.

شکری با تاکید بر اینکه علاقه مندان به شرکت در مراسم پیاده روی اربعین در سامانه سماح ثبت نام کنند، خاطرنشان کرد: برخورداری از خدمات بهتر، پوشش بیمه و ارز اربعین از مزیت های ثبت نام در این سامانه برای اعزام است.

وی تصریح کرد: از زائران اربعین برای ثبت نام در سامانه سماح هزینه ای دریافت نمی شود و تنها پرداخت هزینه بیمه که در سه سطح تعریف شده بر عهده زائران است.

برپایی ۳۵ موکب زنجان در مسیر پیاده روی اربعین حسینی

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان زنجان گفت: این استان در ایام پیاده روی بزرگ اربعین ۳۵ موکب اغلب در شهره های نجف، کربلا، سامرا و مرزهای مهران و مسیر همدان و بیجار دایر می کند.

ذبیح الله بابایی اظهار داشت: از این تعداد ۱۲ موکب در نجف، هشت موکب در کربلا، هفت مورد در مسیر نجف به کربلا، ۲ مورد در سامرا و پایانه مرزی مهران و ۲ مورد نیز در مرز خسروی برپا خواهد شد.

وی تعداد موکب های عراق را ۲۸ مورد اعلام کرد و افزود: ۱۲ موکب در نجف، هشت موکب در کربلا، هفت موکب در مسیر نجف به کربلا، یک موکب در سامرا، یک موکب در پایانه مرزی مهران و ۲ موکب نیز در مرز خسروی برپا خواهد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات زنجان با بیان اینکه ۲ موکب نیز داخل استان در نظر گرفته شده است، افزود: یک موکب در خروجی شهر زرین آباد ایجرود و یک موکب هم در خروجی بزینه رود خدابنده به زائران خدمت رسانی خواهند کرد.

وی در مورد اقلام مورد نیاز و در اختیار موکب های اربعین، عنوان کرد: تأسیسات زیربنایی، چادر، وسایل آشپزخانه، آب و مواد اولیه برای تهیه غذا، همراه موکب ها خواهد بود.

رییس بازسازی عتبات عالیات زنجان با تاکید بر اینکه در برپایی موکب ها از اعتبارات دولتی استفاده نمی شود، تصریح کرد: حمایتهایی از طرف مسئولان و دستگاه ها از این موکب ها انجام می‌شود.

شوق زیارت اربعین و ضرورت مدیریت سفر و حفظ سلامتی

زائران سفر خود را به روزهای پایانی موکول نکنند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان نیز با اشاره به آغاز اجرای طرح اربعین از سوی این اداره کل، گفت: بخشی از کارهای ما در زمان حاضر حمل و نقل بار و مسافران اربعین بوده که از ۱۶ مرداد آغاز شده است.

اصغر اسماعیلی با بیان اینکه ۱۳۰ دستگاه اتوبوس از ناوگان استان،‌ زائران اربعین را جا به جا خواهند کرد، ادامه داد: از زائران درخواست می کنیم به جهت گرمای هوا سفر معنوی خود را مدیریت کرده و به روزهای خاص و شلوغ موکول نکنند.

وی با بیان اینکه امسال ۲۸ هزار زائر اربعین زنجانی با ۹۰۰ سرویس رفت و برگشت جابه جا می‌شوند، گفت: افزایش ۲۰ درصدی اعزام زائران زنجانی به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی پیش بینی می‌شود.

اسماعیلی یادآور شد: در راستای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم اربعین سال ۱۴۰۳، همانند سال گذشته کمیته حمل‌ونقل و سوخت اداره کل راهدار ی و حمل و نقل جاده‌ای استان، نسبت به برنامه‌ریزی همه جانبه و جامع در چارچوب وظایف محوله برای ارایه خدمات شایسته در جابه جایی زائرین اربعین و مهیا کردن امکانات لازم اقدام کرده است.

بیش از ۳۳ هزار زایر زنجانی در مراسم اربعین با ۸۴۲ دستگاه اتوبوس جابه جا می شوند.وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۳ هزار و ۷۵۹ زائر از استان در مراسم اربعین با ۸۴۲ دستگاه اتوبوس جابه جا شدند، اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته امسال این میزان افزایشی خواهد شد.

اسماعیلی گفت: با توجه به محدودیت‌های ناوگان مسافری ۲۸ هزار سرویس با ناوگان اتوبوسی به خاک عراق انجام خواهد شد.

این مسوول با تاکید بر اینکه از تمام ظرفیت ناوگان بخش حمل و نقل مسافر استان برای ارائه خدمات هرچه مطلوب‌تر به زائران اربعین استفاده می‌شود، افزود: جابه‌جایی ایمن زائران اولویت اول اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان است.

وی با بیان اینکه دمای هوا در مسیر پیاده روی اربعین گاه به بالای ۵۰ درجه می رسد، بر لزوم تعامل تمام دستگاه ها در این سفر ملی مذهبی تاکید و خاطرنشان کرد: با هماهنگی های انجام شده تلاش می شود، با تامین نیازهای زائران خدمت رسانی به نحو مطلوب صورت گیرد و زائران با سلامت این سفر معنوی را انجام دهند.

اسماعیلی با اشاره به اهمیت طرح جابه‌جایی سفرهای اربعین و ارتقای ایمنی در مدت زمان انجام سفر، افزود: همه دستگاه‌های اجرایی هر ساله اداره کل را مسئول جابه‌جایی مسافران می‌دانند بنابراین تلاش‌هایمان باید به گونه‌ای باشد که با رفع نقاط ضعف سال‌های گذشته، بتوانیم بهترین سرویس را به زائرین حسینی ارایه کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان در ادامه بر افزایش موکب‌ها در محورهای پرتردد تاکید کرد و گفت: سال گذشته با همکاری مجتمع‌های خدماتی رفاهی شاهد کاهش تصادفات ناشی از خستگی و خواب آلودگی بودیم که امیدواریم امسال نیز با افزایش ایستگاه‌های توقف در حوزه استحفاظی استان به کاهش تصادفات کمک و این فرآیند را به خوبی سپری کنیم.

وی تصریح کرد: جابه جایی زوار با رعایت تمامی جوانب ایمنی در حال انجام است البته میزان تقاضای سفر افزایش خواهد یافت و طبیعتا باید برای سفر ایمن،‌ تمامی جوانب ایمنی را رعایت کرد.

اسماعیلی گفت:‌ زائرانی که با خودروی شخصی خود به مرزها عزیمت کرده اند، هنگام برگشت از سفر اربعین از هرگونه عجله و شتاب که موجب ایجاد مخاطرات جبران ناپذیری می‌شود پرهیز کنند و پس از ورود به کشور ساعاتی در مرزها استراحت و حتما جوانب ایمنی در تردد را رعایت کنند تا در جاده‌ها با حادثه ای مواجه نشوند.

شوق زیارت اربعین و ضرورت مدیریت سفر و حفظ سلامتیشوق زیارت اربعین و ضرورت مدیریت سفر و حفظ سلامتی

زائران اربعین بهداشت دستان خود را جدی بگیرند

کارشناس آموزش سلامت مرکز بهداشت شهرستان زنجان نیز با تاکید بر لزوم رعایت هرچه بیشتر اصول بهداشتی در این سفر معنوی با توجه به گرمای هوا و ازدحام جمعیت، گفت‌: زئران اربعین نسبت به رعایت بهداشت دست خود حساسیت داشته باشند و تا حد امکان از دست دادن و روبوسی با دیگران، خودداری و در اجتماعات از ماسک مناسب استفاده کنند.

علی گنج‌خانلو افزود: لازم است زائران شست و شوی دست‌ها را به خصوص بعد از اجابت مزاج، تماس با فرد بیمار، قبل و بعد از آماده کردن غذا، قبل از صرف غذا و بعد از تماس با مواد غذایی خام، حیوانات و زباله‌ها جدی بگیرند.

وی تاکید کرد: زائران می‌توانند در صورت دسترسی نداشتن به آب و صابون، از ژل ضدعفونی کننده الکلی استفاده کنند.

این کارشناس با بیان اینکه زائران اربعین به مصرف غذاهای تازه پخته شده و گرم توجه جدی داشته باشند، اظهار داشت: بهتر است زائران از مصرف سالاد، سبزیجات، ماهی، لبنیات غیر پاستوریزه، غذاهای دارای سس و کشک همچنین کنسروهایی با قوطی بادکرده، زنگ‌زده، سوراخ و با بوی نامطبوع خودداری کنند.

وی با بیان اینکه زائران نباید غذا و مایعات را در ظروف مشترک مصرف کنند، تاکید کرد: زائران از سلامت آب آشامیدنی خود مطمئن باشند و از میوه‌های دارای پوست (بعد از شست و شو و کندن پوست میوه) استفاده کنند.

گنج‌خانلو بر استفاده از کفش راحت و مخصوص پیاده‌روی در زیارت اربعین تاکید کرد و گفت: شست و شوی مکرر پاها، خشک نگه داشتن پاها و کفش، استفاده از ۲ جوراب یا جوراب حوله‌ای و استراحت کوتاه بین مسیر پیاده‌روی از جمله راه‌های پیشگیری از تاول‌زدگی پا در پیاده‌روی اربعین است.

وی در خصوص راه‌های پیشگیری از انقباضات عضلانی ناشی از گرمازدگی نیز اضافه کرد: خروج از محیط گرم، در حالت استراحت قرار دادن عضلات منقبض و استفاده از آب خنک و نمک ( یا دوغ) از جمله روش‌هایی است که می‌توان برای سلامت هرچه بیشتر زائران برشمرد.

این کارشناس، استفاده از کلاه لبه‌دار و کرم ضدآفتاب را در پیشگیری از گرمازدگی و عرق‌سوز شدن، بسیار موثر عنوان و خاطرنشان کرد: استفاده از عینک آفتابی، پوشیدن لباس مناسب (گشاد با الیاف نخی) و رفتن به جای خنک و نوشیدن مایعات خنک در صورت گرمازدگی از دیگر راه‌های پیشگیری از گرمازدگی است.

وی به راه‌های پیشگیری از عقرب و مارگزیدگی اشاره کرد و گفت: بررسی کفش‌ها قبل از پوشیدن، خودداری از رها کردن کوله‌پشتی در فضای باز بدون بستن در آن، خودداری از دویدن پس از گزش، مراقبت از گزش مجدد و کمک خواستن از امدادگران از جمله راه‌های پیشگیری از عقرب و مارگزیدگی است.

گنج‌خانلو به زائران اربعین توصیه کرد: پس از بازگشت از سفر در صورت داشتن هرگونه علائم مشکوک به بیماری به نزدیک‌ترین پایگاه یا مرکز بهداشتی مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است زائران از آوردن مواد غذایی فله‌ای و بدون بسته‌بندی، دست دادن و روبوسی کردن و برگزاری دورهمی یا مهمانی در زمان بازگشت خودداری کنند.

شوق زیارت اربعین و ضرورت مدیریت سفر و حفظ سلامتی

خدمات دهی نیروهای امداد و نجات زنجان تا خاک عراق

دبیر ستاد اربعین استان زنجان گفت: عملکرد ستاد اربعین استان در اعزام زائران و خدمات رسانی به آنان طی سال گذشته در سطح عالی ارزیابی شد و بعد از رکورد شکنی ثبت و اعزام زائرین اربعین در سال گذشته، آسیب شناسی ها و تجربه نگاری های متعددی انجام دادیم و پیرو این موضوع امسال برخی کمیته ها را زودتر فعال کردیم.

باقر سپهری از زائران اربعین خواست، امسال قبل از اعزام به پیاده روی در سامانه سماح ثبت نام کنند چون بر پایه اطلاعات ثبت شده در این سامانه، امکان مدیریت بهتر و ارتقای سطح خدمات رسانی به زائران فراهم می شود.

وی اظهار داشت: مسوولان دبیرخانه ستاد اربعین استان تلاش می کنند با توجه به تجربه هایی که از سال های گذشته به دست آمده است، خدمات رسانی به زائران را به مطلوبترین شکل ارائه دهند.

زنجان به عنوان استان معین مرز تمرچین در آذربایجان شرقی و اقبال زایران از این استان مرز مهران است.معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز با بیان اینکه زنجان به عنوان استان معین مرز تمرچین در استان آذربایجان شرقی تعیین شده است، گفت: این مسیر از جهت زیرساخت ها مشکل چندانی ندارد هرچند مرز مهران مورد اقبال زنجانی هاست.

محمد شعاعی افزود: در حوزه زیرساخت های مورد نیاز اعزام زائران اربعین، لازم است دستگاه های اجرایی همکاری های لازم را با ستاد اربعین داشته باشند.

اعزام پنج تیم عملیاتی هلال احمر زنجان به عراق

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: پنج تیم عملیاتی هلال‌ احمر استان به منظور ارائه خدمات امدادی به زائران اباعبدالله الحسین(ع) در اربعین به کشور عراق اعزام شدند.

حکمت‌اله هاشمی افزود: نیروی‌های عملیاتی امداد و نجات استان از نقطه صفر مرزی در غرب کشور تا داخل خاک عراق به عزاداران حسینی خدمات امدادی ارائه خواهند داد.

وی اظهار داشت: تیم های اعزامی همراه با ۱۰ دستگاه خودرو اعم از آمبولانس، خودروی کمک‌ دار و ترابری سبک و سنگین، تریلی و کامیونت در راستای ارائه خدمات امدادی به عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) از مسیر نجف تا کربلا در کشور عراق مستقر می شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان یادآور شد: ارائه خدمات امدادی هلال احمر استان از نقطه صفر مرزی در غرب ایران آغاز می شود و در مسیر پیاده روی در عراق تا پنجم شهریورماه ادامه خواهد داشت.

هاشمی خاطرنشان کرد: جمعیت هلال‌ احمر به عنوان متولی اصلی امداد و نجات در داخل کشور و متولی خدمات درمانی در خارج از مرزها، در اربعین امسال تمام توان خود را برای خدمت‌رسانی به عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) به کار گرفته است.

وی تاکید کرد: امسال نیز همانند سال گذشته درمانگاه سطح ۲ هلال احمر در مسیر پیاده روی زائران حسینی مستقر شده است و در این بخش نیز به زائران حسینی(ع) خدمات درمانی ارائه خواهد داد.

شوق زیارت اربعین و ضرورت مدیریت سفر و حفظ سلامتی

برآیند:

بنابر اعلام ستاد اربعین استان زنجان سال گذشته بیش از ۴۵ هزار نفر از زائران زنجانی در سامانه سماح برای حضور در اربعین حسینی ثبت‌نام کردند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه قبل ۲۱ درصد افزایش داشت.

امسال هم تاکنون حدود ۲۰ هزار نفر از استان برای پیاده روی اربعین در سامانه سماح ثبت نام کرده اند و ۳۵ موکب از این استان به زائران اربعین خدمت رسانی خواهد کرد.

آنچه در این مسیر برای حفظ سلامتی زائران اهمیت دارد ضرورت مدیریت سفر و رعایت مسائل بهداشتی است که باید مورد توجه زائران و دستگاه های متولی امر باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha