تعهد تامین زمین برای ساخت مسکن در گلبهار بیشتر از بضاعت این شهر است

مشهد-ایرنا- مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: تعهدات این شرکت برای تامین زمین در طرح نهضت ملی مسکن بیشتر از بضاعت این شهر است چرا که اغلب زمین‌های این منطقه موقوفی بوده یا به کسانی که واگذار شده است که هنوز نساخته‌اند.

به گزارش ایرنا، محمدعلی محمدنیا حنایی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در محل این شرکت افزود: با اتفاقاتی که در تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن در مشهد افتاد، سر ریز جمعیت متقاضی مسکن در این طرح به سمت گلبهار هدایت شد به طوری که تعهدات این شهر برای نهضت ملی از ۱۷ تا ۱۸ هزار واحد به ۲۳ هزار واحد افزایش پیدا کرد.

وی بیان کرد: در هر صورت ظرفیت شهر گلبهار برای واگذاری زمین به منظور ساخت مسکن محدود است، چرا که از سمت شمال به کوه، از سمت جنوب به جاده، از سمت شرق به شهر گلمکان و از سمت غرب به چناران می‌رسد و در یک محدوده مشخص قرار گرفته است لذا چندان گستره زیادی برای توسعه شهر متصور نیست.

حنایی اظهار کرد: از سوی دیگر ۶۰ درصد از زمین‌های گلبهار موقوفه "ملک" است و به سبب اختلافاتی که بین وزارت راه و شهرسازی و متولی موقوفه وجود داشته، اجاره آن تمدید نشده است؛ لذا به دلیل وقفی بودن برخی از زمین‌ها، تسهیلات پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی برای ساخت هر واحد در بانک بلوکه شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: اقداماتی برای الحاق زمین به گلبهار در حال انجام است اما هنوز به نتیجه نرسیده است؛ اما باید با قطعیت اعلام کرد که در صورت الحاق تنها می‌توان ۵۰ درصد از تقاضای زمین برای طرح نهضت ملی مسکن را در گلبهار پاسخ داد.

وی با بیان اینکه سهمیه شهرستان گلبهار از طرح نهضت ملی مسکن ۵۰ هزار واحد مسکونی است که تاکنون ۱۸ هزار و ۸۵۰ واحد در چهار بخش "حمایتی، خودمالک، بازآفرینی شهری و روستایی" عملیاتی شده است، افزود: این طرح بیش از ۱۸ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

حنایی مشکل دیگر اجرای این طرح را تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات اعلام و اظهار کرد: به طوری که هم اکنون بیش از ۲ ماه است که بانک‌ها تسهیلاتی در زمینه طرح نهضت ملی مسکن پرداخت نکرده‌اند.

تعهد تامین زمین برای ساخت مسکن در گلبهار بیشتر از بضاعت این شهر است

تامین زمین برای ۲۴۰ نفر از خبرنگاران / هشت هزار نفر متقاضی در نوبت دریافت زمین

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: پیرو نشستی که استاندار خراسان رضوی با خبرنگاران داشت، در مرحله نخست ۴۰ خبرنگار به این شرکت برای نهضت ملی مسکن معرفی شدند که قرعه کشی واگذاری زمین برای آنان انجام گرفت و برای آنان در قالب "گروه ساخت" زمینه لازم فراهم شد؛ در این شرایط تنها تعهد این شرکت واگذاری زمین و پرداخت تسهیلات است اما ساخت واحدها برعهده خود متقاضیان است.

حنایی اظهار کرد: در مرحله دوم ۲۰۰ خبرنگار دیگر به شرکت عمران شهر جدید گلبهار معرفی شدند که از این تعداد صلاحیت ۵۰ نفر تایید شد، در این راستا با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم برای واگذاری زمین به آنها انجام گرفته است.

وی همچنین با اشاره به سوداگری سودجویان در خصوص واگذاری زمین در قالب طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان در فضای مجازی گفت: فضای مجازی محل مطمئنی برای خرید و فروش و معاملات ملک نیست، متقاضیان برای معامله یا خرید و فروش زمین در گلبهار حتما مشورتی با کارشناسان شرکت عمران شهر جدید گلبهار داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید تقریبا به اندازه تسهیلاتی که برای نهضت ملی مسکن دریافت می‌کنندریال آورده لازم را داشته باشند، گفت: افرادی که تاکنون از طریق سامانه مربوطه در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند به پروژه ساخت متصل شده‌اند.

حنایی ادامه داد: حدود هشت هزار نفر نیز موفق به ثبت نام شده و تایید اولیه را دریافت کرده است اما هنوز تامین زمین برای آنان انجام نگرفته و هر زمان که پیامک برای تلفن همراهشان ارسال شد، به منزله تامین زمین برای آنان است.

هدفگذاری ۲۴۰ هزار نفری جمعیت برای شهر جدید گلبهار

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: جمعیت این شهر در افق توسعه آن ۲۴۰ هزار نفر در نظر گرفته شده اما براساس آخرین آمار جمعیت مقیم این شهر حدود ۱۲۰ هزار نفر است، دلیل اینکه به کمبود زمین در گلبهار مبتلا شدیم اما هنوز جمعیت شهر به هدف خود نرسیده، آن است که برخی از زمین‌های واگذار شده به افراد یا شرکتهای تعاونی هنوز ساخته نشده است.

حنایی با اعلام اینکه بخش قابل توجهی از گستره شهر گلبهار به زمین‌های خالی یا نیم ساخته‌ای اختصاص دارد که به متولی واگذار شده اما ساخت و سازی در آن انجام نشده است، اظهار کرد: در این راستا زمین‌های خالی که در اختیار دستگاه‌های اجرایی گلبهار بود، پایش و از آنها خواسته شد هر چه سریعتر زمین‌های خود را تعیین تکلیف کنند؛ همچنین زمین‌هایی که به مردم تعلق داشت را نیز عارضه یابی شدند و با وجود اینکه طبق قانون می‌توانستیم قرارداد با آنان را فسخ و زمین‌ها را پس گیریم اما به آنان هم مهلت داده شد که ساخت و ساز خود را تعیین تکلیف کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر گلبهار چهار هزار واحد مسکن مهر بلاتکلیف دارد که دارای بیش از ۳۰ درصد پیشرفت اجرایی است؛ موضوع این طرح به ۱۷ سال قبل بازمی‌گردد که شرکت‌های تعاونی مسئول ساخت آنها بوده‌اند که یا منحل شده‌اند یا دیگر مردم اعتمادی به آنان برای ادامه کار ندارند؛ البته طی یک ماه گذشته نیز نشست‌های متعددی با مدیران شرکت‌های تعاونی و نمایندگان مردم گذاشته شد تا بتوان بخشی از این مشکلات را حل کرد.

حنایی بیان کرد: برای تعیین تکلیف واحدهای نیمه تمام مسکن مهر، گفتگویی با مدیر صندوق سرمایه‌گذاری مسکن شده و موافقت‌های اولیه برای پرداخت وام اخذ شده است؛ در این راستا سه هزار میلیارد ریال درخواست وام شده که ۷۰۰ میلیارد ریال آن صرف محوطه سازی و ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال آن صرف تکمیل ساخت واحدها خواهد شد؛ همچنین باید توجه کرد که پس از اتمام ساخت و در زمان صدور سند برای مالکان، هزینه‌هایی انجام شده در این طرح از مالکان دریافت می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار در خصوص ساخت مسکن از محل طرح جوانی جمعیت گفت: در مجموع ۲۶۴ متقاضی مسکن در طرح جوانی جمعیت در این شهر تایید صلاحیت و از این تعداد ۲۲۰ متقاضی در قرعه کشی واگذاری زمین تعیین تکلیف شده‌اند؛ مقرر شد به این تعداد متقاضی ۱۴۰ قطعه زمین و ۸۰ آپارتمان اختصاص یابد که زمین‌ها در حال آماده سازی و فرآیند واگذاری آپارتمان نیز در حال طی شدن است؛ آپارتمان‌ها به قیمت تمام شده به متقاضیان واگذار می‌شود و بازپرداخت هزینه آن بعد از ۲ سال تنفس انجام می‌گیرد.

تعهد تامین زمین برای ساخت مسکن در گلبهار بیشتر از بضاعت این شهر است

قرارگاه خاتم الانبیا عملیات قطار سریع السیر مشهد - گلبهار- چناران را اجرا می‌کند

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار با تاکید بر اینکه قطار سریع السیر مشهد-گلبهار- چناران جزو اولویت‌های این شرکت است، گفت: این طرح مزیت‌های متعددی از جمله صرفه‌جویی در وقت و هزینه، توسعه شهری و ایجاد ارزش افزوده دارد؛ در نشستی که با هشت شرکت بزرگ برای ادامه روند اجرای این طرح برگزار شد، تفاهم نامه‌ای برای واگذاری عملیات اجرایی آن به قرارگاه خاتم الانبیا منعقد و به امضای وزیر و معاون وزیر راه و شهرسازی رسید که با پیگیری‌های انجام گرفته، این تفاهم نامه به قرارداد تبدیل شد و اکنون منتظر ابلاغ آن هستیم.

حنایی اظهار کرد: از آنجا که با شروع عملیات اجرایی توسط قرارگاه خاتم الانبیا، تردد مردم از سمت شهر گلبهار با کمی مشکل واجه خواهد شد، عملیات اجرایی پل "امام رضا" آغاز شد؛ طبق زمان بندی قرار بر این بود تا این طرح طی ۶ ماه به اتمام برسد که با تلاش شبانه روزی هم اکنون در عرض چهار ماه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

وی بیان کرد: آنچه برای عملیات اجرایی قطار سریع السیر مشهد- گلبهار- چناران توسط قرارگاه خاتم الانبیا دیده شده است، ۱۸ ماه روسازی و ریل، ایجاد سه ایستگاه و اتصال آن به خط یک قطار شهری مشهد است؛ این طرح نیز تا امروز ۸۰ درصد در زیرسازی‌ها و ۳۵ درصد در کل عملیات اجرایی آن پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار به اقدامات و برنامه‌های این شهر برای توسعه مبلمان شهری بویژه در ورودی آن به عنوان یک شهرستان اشاره کرد و گفت: با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تلاش کرده‌ایم طرح "باب الرضا" را برای ورودی این شهر اجرا کنیم و یک موزه قرآن نیز برای آن مستقر شود؛ برای تکمیل این برنامه نیز مشاور خوبی در نظر گرفته شده و در مرحله برگزاری مناقصه برای این مهم هستیم.

حنایی در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای برخی از بوستان‌های شهر در گلبهار گفت: شرکت عمران شهر جدید گلبهار مشکلی در تامین زمین و طراحی بوستان ندارد، اما شهرداری باید آب مورد نیاز برای فضای سبز آن را تامین کند؛ در صورت رفع این مشکل بوستان‌های مورد نظر ساخته و به بهره برداری خواهد شد.

به گزارش ایرنا، قطار سریع السیر مشهد- گلبهار - چناران از طرح‌های بزرگ و مهم ریلی خراسان رضوی است که این طرح نیز مانند قطار سریع السیر مشهد - تهران با عقب ماندگی‌هایی به سبب تامین نشدن مالی از طریق فاینانس خارجی مواجه شده بود اما اجرای طرح متوقف نشد و دولت به هر نحو ممکن اجرای آن را تاکنون ادامه داده است.

آغاز عملیات اجرایی قطار سریع السیر مشهد - گلبهار که بعدها مسیر ریلی چناران نیز به آن اضافه شد، مربوط به سال ۱۳۹۱ می شود و از آن زمان تاکنون عملیات زیرسازی این طرح با وجود کندی پیشرفت، در حال انجام بوده است.

مسیر راه‌آهن قطار سریع‌السیر مشهد تا شهر جدید گلبهار ۴۰ کیلومتر و تا شهر چناران ۴۶ کیلومتر است؛ انتهای این طرح قرار است به مسیر خط یکم قطار شهری مشهد متصل می‌شود؛ عمده زمین های واقع در این مسیر ریلی تملک و آزادسازی شده و این مهم هنور در حال انجام است.

گلبهار از شهرهای جدید و اقماری مشهد بوده که در ۳۵ کیلومتری غرب این کلانشهر واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha