سیدعباس صالحی در زمان وزارت توجه ویژه‌ای به سمن‌های حوزه کتاب داشت

تهران- ایرنا- معاون آموزشی دانشکده روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در دوره مسئولیت «سیدعباس صالحی» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دولت از تصدی‌گری در حوزه کتاب دست برداشته بود، گفت: توجه به نقش مردم، حمایت از انجمن‌ها و نهادهای غیردولتی این حوزه از مهمترین اقداماتی آن دوران است.

محسن‌ حاجی‌زین‌العابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، درباره سال‌هایی که سیدعباس صالحی در دولت دوازدهم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود مسئولیت داشت، گفت: زمانی که او معاون فرهنگی بود، همچنین زمانی که مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده داشت، دوره طلایی کتاب و کتابخوانی در چهار دهه گذشته بود؛ او اهل کتاب و مطالعه است و به فرهنگ کتابخوانی باور داشت، زمینه فعالیت فرهنگیان اصیل و اهل فرهنگ و مطالعه را مهیا کرد و باعث شد که دوره او دوره طلایی کتاب باشد.

معاون آموزشی دانشکده روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه صالحی در زمان معاونت و وزارت با مشاوران کاردان همکاری کرد، ادامه داد: مشاوران صالحی طرح‌های خوبی را در حوزه کتاب اجرا کردند و به همه اجزای حوزه کتاب توجه داشتند. صالحی به نویسندگان، ناشران، کتاب‌فروشان، مخاطبان کتاب و گروه‌های دیگر در این حوزه توجه داشت. گروهی که با او همکاری می‌کردند توجه ویژه‌ای به همه فعالان حوزه کتاب داشتند. این فرآیند به شکلی تاثیرگذار بود که از کتاب‌فروش، ناشر، کتابخانه، و دیگر اجزا همه حمایت می‌شدند و همه نقش خود را به درستی ایفا می‌کردند.

سیدعباس صالحی در زمان وزارت توجه ویژه‌ای به سمن‌های حوزه کتاب داشت
محسن‌ حاجی‌زین‌العابدینی معاون آموزشی دانشکده روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی

حمایت از سمن‌های حوزه کتاب در دوره وزارت صالحی

حاجی‌زین‌العابدینی با بیان اینکه در زمان مسئولیت صالحی، دولت از تصدیگری خود دست برداشته بود، افزود: توجه به نقش مردم، حمایت از انجمن‌ها و نهادهای غیردولتی حوزه کتاب از مهمترین اقداماتی بود که در دوره او اتفاق افتاد و تاثیرش را دیدیم. حتی دولت سیزدهم هم به شکلی سعی کرد همین مسیر را پیش ببرد.

بازرس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با بیان اینکه اقدامات صالحی در دوره معاونت فرهنگی و وزارت به رونق و توسعه کتاب و کتابخوانی در کشور کمک کرد، گفت: شاهد تاثیر اقدامات وزارت فرهنگ در آن دوره بودیم. این کاری نبود که صالحی به تنهایی انجام بدهد، بلکه شرایط فعالیت انجمن‌های علمی و حرف‌های و سمن‌ها و موسسه‌های فرهنگی را مهیا کرده بود و آنها توانستند نقش خود را به درستی ایفا کنند این کاری عمیق و ریشه‌ای بود.

سیدعباس صالحی در زمان وزارت توجه ویژه‌ای به سمن‌های حوزه کتاب داشت
سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش ایرنا، سیدعباس صالحی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولد ۱۳۴۳ در مشهد و فرزند مرحوم آیت الله میرزاحسن صالحی (متوفی ۱۳۹۶) است.

او دانش آموخته علوم حوزوی و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و دیگران تلمذ کرده؛ هرچند لباس روحانیت به تن ندارد.

صالحی همچنین در مباحث فلسفی از محضر استادان ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن‌زاده آملی بهره برده است. او از سال ١٣٧٠ تاکنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است.

سیدعباس صالحی در دولت یازدهم به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد و در ۲۸ مهر ۱۳۹۵ بعد از استعفای وزیر وقت فرهنگ به سرپرستی این وزارتخانه منصوب و در ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

وی از ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیرمسئول این روزنامه منصوب شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha