۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۹
کد خبر: 85566451
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مساله ۹ هزار چاه دیزلی برای سهمیه سوخت جنوب کرمان

جیرفت- ایرنا- دولت باهدف پیشگیری از قاچاق سوخت و براساس سطح زیر کشت کشاورزان سهمیه سوخت برای تراکتورها تعیین کرده که این سهمیه با وجود ۹ هزار حلقه چاه با موتورهای دیزلی که عمدتا غیرمجاز هستند به مساله ای مهم تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا شامگاه دوشنبه نشستی برای تجلیل از اهالی رسانه (به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار) در سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان برگزار شد که بحث سوخت کشاورزان در این نشست به موضوعی برای گفت و گو و سئوال و جواب اهالی رسانه با مسئولان سازمان تبدیل شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در این زمینه گفت: طی پنج سال از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ مصرف سوخت در ماشین های کشاورزی از ۴۳ میلیون لیتر به ۱۴۳ و نیم میلیون لیتر رسیده است.
پیمان نامور افزود: در سال ۱۴۰۲ دولت تصمیم جدید می گیرد و سوخت به جای تعداد تراکتور بر اساس نیاز مبتنی بر سطوح کشت محاسبه و توزیع می شود که در ابتدا ۵۴ میلیون لیتر برای جنوب سهمیه تعیین شد.
وی ادامه داد: ۹ هزار حلقه چاه دیزلی در جنوب استان وجود دارد که عمدتا غیرمجاز است و از سوخت تراکتورها استفاده می کردند که با تغییر شیوه توزیع سوخت الان به چالش خورده‌اند.
نامور یادآور شد: با اینکه متناسب سطح زیر کشت سوخت تعیین می شود اما به دلیل وجود این چاه‌ها نیاز به توزیع سوخت در میان کشاورزان باز هم وجود دارد.

٢ گام بزرگ جنوب کرمان برای کشور

وی درباره آفت سرخرطومی حنایی درختان نخل نیز گفت: به واسطه سطح وسیع نخلستان ها بیشترین ابتلا را داریم اما پژوهش هم در کنار مبارزه وجود داشت
و در این زمینه ابداع و نوآوری داشتیم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ادامه داد: طرح حفاظت فیزیکی درختان در مقابل آفت از طریق پوشاندن تنه درختان به وسیله توری یکی از این طرح ها بود که موفقیت داشتیم.

وی درباره مقابله با درختان آلوده هم گفت: تاکنون به شیوه سنتی دهه ۷۰ عمل می‌کردیم و با برش زدن تنه درخت به محل آفت می‌رسیدیم که این وقت‌گیر و هزینه بر بود بنابراین یک برنامه دیگر یعنی استفاده از سموم گازی(تدخین تنه درخت بدون برش ) را هم پیگیری کردیم.
نامور اضافه کرد: به این شیوه آسیبی به درخت نمی رسید و سرعت هم بالا می رفت که بعد از تدخین و پاکسازی درخت از آفت از طرح حفاظت فیزیکی استفاده می کنیم تا بار دیگر درخت مبتلا نشود.
وی ادامه داد: با پژوهش و رسیدن به این ۲ شیوه و تایید آن ۲ گام بزرگ را برای کشور در این زمینه انجام دادیم.

مساله ۹ هزار چاه دیزلی برای سهمیه سوخت جنوب کرمان

مطالبات گندمکاران مناطق گرمسیری جنوب استان پرداخت شد
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم در این نشست گفت: همه مطالبات گندمکاران شهرستان های جنوبی و گرمسیری پرداخت شده است.

احمد احمدپور افزود: توسعه گلخانه‌ها از اولویت های ما در جنوب است که ایجاد ۱۰ هزار هکتار گلخانه در برنامه است اما نیاز به اعتبارات خاص دارد.
وی با بیان اینکه اگر کشت زمینی را به سمت گلخانه‌ای نبریم با مشکل مواجه می شویم ادامه داد: ۶۰ درصد محصول گلخانه‌ای ما صادر می شود، گواهی سلامت دارد و این موجب تسهیل صادرات آن شده است.

احمدپور با اشاره اینکه کشت قراردادی پیاز را پیشنهاد دادیم بیان کرد: موفق شدیم سطح ابلاغی پیاز را از ۶ هزار هکتار سال ۱۴۰۱ به ۹ هزار هکتار برسانیم.

وی تاکید کرد: باید کشت های بهاره و تابستانه را با توجه به تبخیر زیاد و منابع آبی محدود به سمت کشت های پاییزه و زمستانه سوق دهیم.

احمدپور یادآور شد: تقویت تشکل ها و انجمن های صنفی با همکاری تعاون روستایی و اتاق اصناف را پیگیری کردیم که تقریبا در تمام شهرستان ها اتفاق افتاد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha