تخصص در علوم انسانی و آشنایی با مناسبات هیات‌دولت؛ مزیت سیمایی‌صراف است

تهران- ایرنا- معاون وزیر علوم و رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، تخصص سیمایی‌صراف در حوزه علوم انسانی و آشنایی به مناسبات میان اعضای کابینه و هیات دولت را مزیت وی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست. 

در پی معرفی فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی، علی باقر طاهری‌نیا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا دلایل صلاحیت حسین سیمایی صراف برای عهده‌دار شدن مسئولیت وزارت علوم را برشمرد و گفت: استدالال نخست من این است که علوم انسانی، مزیت نسبی زیست‌بوم علوم جمهوری اسلامی است و جمهوری اسلامی اساسا یک انقلاب مبتنی بر ایدئولوژی باورها بود و باید علوم انسانی در ادامه حیات انقلاب میدان‌داری می‌کرد.

معاون وزیر علوم افزود: در ۴۰ سال گذشته تنها سه سال ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وزارت علوم، توسط متخصصین علوم انسانی اداره می‌شد و پس از شریعتمداری و حسن حبیبی برای اولین بار است که یک متخصص حوزه علوم انسانی برای تصدی وزارت علوم معرفی می‌شود؛ بنابراین این یک امتیاز برای حسین سیمایی صراف است و باید به صورت جدی به آن توجه داشته باشیم.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اظهار داشت: نکته دیگر در مزیت انتخاب صراف این است که در حوزه علوم انسانی به عنوان مزیت زیست‌بوم جمهوری اسلامی، دو نهاد علمی معتبر دیرپا؛ شامل دانشگاه و حوزه را داریم که سیمایی صراف، دانش‌آموخته دانشگاه و تحصیل‌کرده حوزه علمیه است و تجربه هر دو نهاد علمی کشور را دارد بنابراین وقتی صحبت از علم بومی کند و تحول در علوم انسانی داشته باشد با باورمندی و تجربه شخصی، دیدگاه را مطرح می‌کند و این امتیاز قابل توجهی است.

وی در بیان استدلال دوم در تایید صلاحیت سیمایی صراف گفت: تجربه حضور در هیات دولت و دبیری هیات دولت از مزیت‌های وی است یعنی او به مناسبات میان اعضای کابینه و اعضای هیات دولت آشناست و این آشنایی در آینده برای پیشبرد سیاست‌هایش در حوزه وزارت علوم کمک خواهد کرد.

طاهری‌نیا ادامه داد: وقتی وزیر علوم نسبت خود را با دیگر دستگاه‌های علمی مثل وزارت بهداشت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آموزش و پرورش و همچنین با دستگاه‌های مدیریتی و اجرایی همچون سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی خوب بشناسد در سیاستگذاری و پیشبرد سیاست‌ها از این ظرفیت استفاده می‌کند و با سرعت و دقت بیشتری پیگیر امور خواهد بود.

وی تاکید کرد: توانمندی‌های حسین سیمایی صراف در آشنایی به مناسبات میان اعضای کابینه و هیات دولت و تخصص در حوزه علوم انسانی بسیار مهم است و در کنار سایر توانمندی‌ها می‌تواند مورد توجه نمایندگان قرار گیرد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دادن رای اعتماد به وی باید مورد توجه قرار دهند.

به گزارش ایرنا، فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، روز یکشنبه ۲۱ مردادماه توسط شهرام دبیری معاون امور مجلس رئیس جمهور، به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

به گفته سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، کمیسیون‌های تخصصی مجلس از همان روز، بررسی برنامه‌ها، اهداف و دیدگاه‌های وزرای پیشنهادی دولت را در دستور کار قرار دادند و پیگیری این روند به صورت دو شیفت در کمیسیون‌ها ادامه دارد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی همچنین خبر داد که وزرای پیشنهادی دولت در همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی حضور خواهند یافت و آخر هفته جاری نیز کمیسیون‌ها نتیجه بررسی‌های انجام شده و جمع‌بندی را به هیات رئیسه اعلام خواهند کرد.

از شنبه آینده (۲۷ مردادماه) جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز خواهد شد و این روند به صورت دو شیفت در صحن علنی مجلس تا چهارشنبه (۳۱ مردادماه) ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha