رونمایی از اولین نرم‌افزار دارویی/لباس فرم مدارس و دغدغه والدین

تهران-ایرنا- بسته اخبار اجتماعی ایرنا در بیست وسوم مرداد به کاهش تراز آب خزر،استرداد ساشا سبحانی،برگزاری شانزدهمین جلسه دادگاه منافقین،لباس فرم مدارس و دغدغه والدین،رونمایی از اولین نرم‌افزار دارویی،افزایش۱۰۰درصدی ظرفیت هلال احمر برای ایام اربعین،پرداخت مطالبات پرستاران به زودی،برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش در دولت چهاردهم و جمع‌آوری هزار مدرسه کانکسی پرداخته است.

در بسته خبری پیش رو مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را باهم مرور می‌کنیم ،امروز سرویس جامعه خبرگزاری ایرنا با اخبار مختلفی از حوزه اجتماعی ایران همراه بود که گزیده این اخبار را می‌توانید در ادامه بخوانید.

زائران اربعین مراقب پشه آئدس باشند/چگونه از تب دنگی در امان بمانیم؟

 معاون آموزش سازمان اورژانس کشور با تأکید بر اهمیت پیشگیری از گزش پشه آئدس و انتقال بیماری تب دنگی، زائران اربعین را به رعایت نکات ایمنی از جمله استفاده از لباس‌های آستین بلند و جوراب، به‌ویژه در ساعات ابتدایی صبح و نزدیک به غروب توصیه کرد.

حسن نوری ساری درباره مراقبت زائران در سفر اربعین اظهار داشت: تب دنگی یک بیماری ویروسی است که عمدتاً از طریق نیش پشه آئدس منتقل می‌شود. این بیماری به هیچ عنوان از طریق روابط بین انسانی قابل انتقال نیست؛ مگر از طریق انتقال خون و در شرایطی نادر که خون فرد مبتلا به تب دنگی به شخص دیگری تزریق شود که البته به دلیل وجود تب در بیماران دنگی، چنین امری بسیار نادر است.

وی افزود: عامل ابتلا به تب دنگی، نیش پشه آئدس است و این بیماری از طریق سایر گونه‌های پشه‌ قابل انتقال نیست.

معاون آموزش سازمان اورژانس کشور خاطرنشان کرد: پشه آئدس رفتار خاصی دارد؛ نوع پشه‌ای که در ایران غالب است، روزگرد و بیشتر در اوایل صبح و نزدیک به غروب آفتاب اقدام به گزش می‌کند. این پشه در صورتی به ویروس دنگی آلوده می‌شود که فردی که مورد گزش قرار می‌گیرد، به این ویروس آلوده باشد و پس از آن، همه گزش‌های بعدی آن پشه می‌تواند بیماری را منتقل کند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

پایه تشخیص بیماری در کودکان از دوران جنینی آغاز می‌شود

 دبیر علمی سمینار «سلامت جنین» با بیان اینکه پایه تشخیص بیماری و درمان کودکان از دوران جنینی آغاز می‌شود، گفت: بر همین اساس مرکز جامع سلامت جنین تاسیس شده است.

 احسان آقایی در نشست خبری سمینار «سلامت جنین» اظهار داشت: این سمینار برای نخستین بار در ایران برگزار می شود و هدف آن بررسی راه‌های تشخیص بیماری های کودکان در دوره پیش از تولد است.

وی با بیان اینکه در بیمارستان های تخصصی کودکان دیگر کشورها بخش‌های مرتبط با زنان نیز وجود دارد، افزود: در این بیمارستان ها بنای کار بر این است که پایه تشخیص و درمان بیماری در کودکان از دوران جنینی است و هرقدر به این هدف نزدیک‌تر شویم، معیارها و شاخص‌های توانمندی درمانی خود را ارتقا داده ایم.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

مطالبات پرستاران به زودی پرداخت می‌شود

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه کل میزان مطالبات نیروهای پرستاری ۸ همت(هزار میلیارد تومان) است، گفت: بخشی از این مطالبات پس از پیگیری‌های انجام شده به زودی پرداخت می‌شود.

 دکتر عباس عبادی در خصوص میزان کل مطالبات پرستاران در کل کشور افزود: معوقات به نیروهای نظام سلامت ۳۲ همت بوده که از این میزان حدود ۸ همت مطالبه ۲۱۰ هزار پرستار کل کشور است که با ورود سازمان برنامه و دیوان محاسبات کل کشور و پیگیری‌ های انجام شده روند پرداخت مطالبات تسریع شده است.

وی با بیان اینکه معوقات پرستاران در حوزه‌ های اضافه کاری و کارانه است که درخواست به حقی بوده و کوتاهی‌ ها از سوی ما مسئولان رخ داده است، گفت: سهم ۵ درصدی رئیس دانشگاه از مطالبات اختصاصی برای پرداخت معوقات کافی نبوده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تضامین و وثایق کشاورزان بلافاصله پس از تسویه تسهیلات آزاد شود

رئیس هیات تخصصی مالیاتی و بانکی دیوان عدالت اداری گفت: بخشنامه بانک کشاورزی که آزادسازی تضامین و فک رهن تسهیلات را منوط به تایید نهایی حسابرس قانونی کرده بود با نظر هیات عمومی دیوان عدالت اداری از تاریخ تصویب ابطال شد.

محمدعلی برومندزاده درباره ابطال بند ۶ و ۷ از بخشنامه ۴۰۴۸۶۶۶/۷۳ تاریخ ۲۷ دی ۱۳۹۷ بانک کشاورزی، افزود: بر اساس بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه، تسهیلات کشاورزی دارای امتیازات قانونی خاص هستند به نحوی که دریافت‌کنندگان تسهیلات کشاورزی از بانک کشاورزی یا بانک‌های عامل دیگر در صورتی که مورد حوادث غیرمترقبه مانند سیل، قحطی یا زلزله یا سایر موارد شوند با تایید کارگروه تعیین شده مشمول امهال یا بخشودگی سود و جرایم خواهند شد و در زمانی که این تسهیلات تسویه شوند باید از تضامین و وثایق آنها رفع اثر شده و آزاد شوند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تاسیس داروخانه‌ توسط افراد غیرمتخصص به سلامت مردم آسیب می‌زند/۳۰ همت طلب داروخانه‌ها

 رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: صدور مجوز تاسیس داروخانه توسط افراد غیر متخصص داروسازی به سلامت مردم آسیب می‌زند و به صلاح نیست.

شهرام کلانتری در نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، افزود: بر اساس ابلاغ سازمان غذا و دارو ، برای سایر مدارک تحصیلی هم شرایط اولیه برای تاسیس داروخانه برقرار شده است. این تصمیمات بر خلاف مصالح داروسازی بوده و متاسفانه در قانون داروسازی سال ۱۳۳۴ نواقصی وجود دارد که در شروط تاسیس داروخانه صادر می شود.

وی تاکید کرد: جامعه داروسازی معتقد است هر گونه تفکیک بین مدیریت پزشکی از جمله داروخانه، کلینیک، پاتولوژی و غیره با موسس پزشکی اشتباه بوده و به سلامت مردم خدشه وارد می کند زیرا در جامعه پزشکی قسم یاد کردیم منافع مردم را بر منافع شخصی ترجیح دهیم.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

هزار مدرسه کانکسی مهر امسال جمع آوری می‌شود

 رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: هزار مدرسه کانکسی در راستای ایجاد محیط آموزشی استاندارد مهرماه امسال جمع‌آوری می‌شود.

 حمیدرضا خان محمدی در نشست خبری اظهار کرد: در برنامه هفتم پیشرفت شاخص‌هایی داریم که بر اساس آن مدرسه باید در بهترین نقطه در هر شهر و روستایی باشد.

وی با اشاره به اینکه در ۷ نقطه کشور مشکلاتی وجود دارد و در این مناطق با کمبود مدرسه مواجه هستیم، افزود: مهاجرت نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که بر این مساله دامن می زند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: کارگر نفت فروشی را در اصفهان داشتیم که کل سرمایه خود را برای ساخت یک مدرسه هزینه کرد، این موارد روایت‌های شیرینی از مدرسه‌سازی است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

ایران نایب رئیس کمیسیون نوآوری اتحادیه جهانی تامین اجتماعی شد

مهدی مسکنی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، نایب رئیس کمیسیون سازمان، مدیریت و نوآوری اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی (ISSA) شد.

به گزارش صندوق بازنشستگی کشوری، کمیسیون سازمان، مدیریت و نوآوری این اتحادیه بر ظرفیت سازمان‌ها برای طراحی، اجرا و ارائه مزایا و خدمات مناسب بیمه‌گری تمرکز دارد و با شناسایی و توسعه روندهای جدید و تجربه های موفق از اعضای خود در بهبود حکمرانی، مدیریت، منابع انسانی، ارتباطات، کیفیت خدمات، انعطاف‌پذیری و نوآوری حمایت می کند.

در زمان حاضر ۱۷ سازمان بیمه ای سراسر جهان در این کمیسیون عضویت دارند.

اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی (ISSA) ۱۳ کمیسیون و دو کارگروه تخصصی دارد که اعضای آن ها از سازمان های بیمه ای سراسر دنیا تشکیل شده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

رونمایی از اولین نرم‌افزار دارویی/لباس فرم مدارس و دغدغه والدین

برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت چهاردهم

رویکرد و برنامه‌های حوزه آموزش و پرورش پس از اعلام علیرضا کاظمی به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

به گزارش ایرنا، علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رویکرد و برنامه‌های خود برای مدیریت این وزارتخانه در دولت چهاردهم را اعلام کرد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

رونمایی از اولین نرم‌افزار دارویی/لباس فرم مدارس و دغدغه والدین

پشتیبانی فراجا از ۲۰ هزار نیروی پلیس در ماموریت اربعین

معاون آماد و پشتیبانی فراجا از آمادگی کامل برای پشتیبانی آمادی از ۲۰ هزار نیروی پلیس در ماموریت عظیم و معنوی اربعین حسینی (ع ) خبر داد.

«سردار رضا فریبا» درباره فرایند پشتیبانی آمادی از معاونت‌های ستادی، پلیس‌های تخصصی و فرماندهی انتظامی استان‌ها، همزمان با ماموریت اربعین حسینی (ع) اظهار داشت: بار دیگر این توفیق و افتخار نصیب مجموعه آماد و پشتیبانی فراجا شد تا بتوانیم خادم نیروهای پلیس در ماموریت اربعین و سیل مشتاقان ابا عبدالله الحسین (ع) باشیم.

وی با اشاره به حضور و مشارکت ۲۰ هزار نیروی پلیس در ماموریت اربعین، افزود: پشتیبانی آمادی از نیروهای پلیس در ماموریت اربعین بر عهده معاونت آماد و پشتیبانی فراجا است و به همین منظور پیش‌بینی‌های لازم را اندیشیده‌ایم.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

رونمایی از اولین نرم‌افزار دارویی/لباس فرم مدارس و دغدغه والدین

رونمایی از اولین نرم‌افزار دارویی در کشور

دبیر اجرایی بیست و یکمین همایش داروسازان ایران گفت: امسال برای اولین بار در کشور از یک نرم‌افزار دارویی در حوزه‌ تلفیق دارویی برای تمامی داروسازان رونمایی می‌شود. این نرم‌افزار برای داروسازانی که در حوزه‌ بیمارستان‌ها فعالیت دارند و داروسازان بالینی کاربرد دارد.

دکتر علی رزازان، در آستانه برگزاری بیست و یکمین همایش داروسازان ایران، گفت: یکی از موضوعات اخیر در حوزه‌ سلامت در ایران بحث حکمرانی سلامت است و تمام تلاش کادر پزشکی در راستای حفظ سلامت مردم است که این مطابق با شعار WHO است. بنابراین، شعار کنگره امسال را در رابطه با نقش داروسازی و داروسازان در حکمرانی سلامت انتخاب کرده ایم.

وی ادامه داد: یکی از ارکان کادر پزشکی داروسازان هستند که در بخش های مختلفی فعالیت می کنند که یکی از این بخش ها ؛ بخش تحقیق و توسعه می باشد که کمک شایانی در راستای کشف داروهای جدید و توسعه‌ داروهایی که وجود دارد انجام می دهند.

رزازان تاکید کرد: یک بخش دیگر داروسازان در حوزه‌ تولید دارو فعال هستند و آنهایی که در بخش کنترل و تنظیم کیفیت داروها فعالیت دارند و داروسازان که در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند و حلقه‌ آخر داروسازانی که در داروخانه‌ها مشغول فعالیت هستند؛ همه و همه کمک شایانی در نظام سلامت کشور دارند..ادامه خبر را اینجا بخوانید.

رونمایی از اولین نرم‌افزار دارویی/لباس فرم مدارس و دغدغه والدین

افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت هلال احمر در عراق برای ایام اربعین

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: امسال در راهپیمایی اربعین با افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت‌ امدادونجات و بهداشت و درمان در کشور عراق آماده خدمت رسانی به زائران هستیم.

پیرحسین کولیوند با اشاره به آغاز سفر زائران عتبات عالیات برای شرکت در آیین پیاده روی اربعین اظهار داشت: چهار بیمارستان به همراه بیمارستان امام علی(ع) در نجف، ۶ بیمارستان در کربلا، یک بیمارستان در سامرا و یک بیمارستان در کاظمین، با حضور پزشکان ایرانی به زائران ایرانی خدمات درمانی ارائه می کنند.

وی افزود: در مسیر نجف تا کربلا نیز چهار بیمارستان آماده ارائه خدمت به زائران اربعین هستند. امسال ۷۰۰ مرکز درمانی سطح یک، ۲ و ۳ و همچنین 1500 موکب درمانی مردمی در عراق به زائران خدمت رسانی می کنند.

کولیوند با بیان اینکه این اقدامات در راستای ترویج فرهنگ اربعین حسینی است، افزود: هم اکنون که ما در حال ترویج فرهنگ اربعین حسینی هستیم نباید تعدادی از زائران را به دلیل بروز حوادث ترافیکی از دست بدهیم.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

رونمایی از اولین نرم‌افزار دارویی/لباس فرم مدارس و دغدغه والدین

میدری در حوزه رفاه اجتماعی و بیمه‌ صاحب نظر است

کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی گفت: با توجه به فعالیت چند ساله میدری در معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وی در حوزه رفاه اجتماعی و بیمه صاحب نظر است و در انتصابات این وزارتخانه از افراد متخصص استفاده خواهد کرد.

اکبر شیرمحمدی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اشاره به معرفی احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی کابینه دولت چهاردهم به مجلس اظهار داشت: میدری فردی مسلط به نظام بیمه‌ و بازنشستگی است و نظرات خوبی در این حوزه دارد که مورد تایید کارشناسان است.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی رفاه در میدان اجرا نظرات کارشناسان را در نظر می گیرد، افزود: با توجه به تجارب میدری، نظرات وی در حوزه بیمه مفید و منشاء اثر خواهد بود زیرا فردی که صاحب نظرات کارشناسی و تخصصی باشد، حتما در مقام وزارت هم می تواند خدمات مطلوبی ارایه دهد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

رونمایی از اولین نرم‌افزار دارویی/لباس فرم مدارس و دغدغه والدین

لباس فرم مدرسه؛ از دغدغه هزینه خرید والدین تا یکرنگی دانش‌آموزان

یکپارچه‌کردن پوشش و متحدالشکل‌بودن دانش‌آموزان در مدارس برای ایجاد نظم، از جمله دلایلی است که پای لباس فرم را چند سالی است به مدارس باز کرده تا دانش‌آموزان فارغ از تفاوت در جنس و رنگ لباس به امر آموزش بپردازند.

لباس های یک مدل و یک رنگ که از آن به عنوان لباس فرم نام برده می شود، برای دختران و پسران از ویژگی های خاصی برخوردار است، برخی با استفاده از چند رنگ و ترکیب پارچه های ساده و طرح دار به ویژه برای دختران طراحی شده که هر یک می تواند برای بچه ها جذاب باشد و ضمن بالابردن اعتماد به نفس آنان، دغدغه والدین در رابطه با اینکه هر روز یک نوع لباس بر تن فرزندانشان برای حاضر شدن در مدرسه داشته باشند را رفع کرده است.

پوشاک مدارس در اکثر کشورها وجود دارد و هر کشوری سعی دارد تا با بهره گیری از فرهنگ و نماد ملی خود، لباس های مناسبی برای دانش آموزان طراحی کند و شاید بتوان گفت که به نوعی فرهنگسازی و استفاده از طرح های سنتی است تا آنها از همان دوران کودکی و نوجوانی با این نمادها آشنا شوند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

رونمایی از اولین نرم‌افزار دارویی/لباس فرم مدارس و دغدغه والدین

مشی رحیمی در وزارت دادگستری تعامل پویا و مشارکت در حل مسائل است

مدیرکل دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری گفت: تعامل و مشارکت برای شناخت و حل مسائل همچنین تعامل و ارتباط پویا با همه دستگاه‌ها از ویژگی‌های بارز آقای رحیمی است و وی وزارت دادگستری را مرجع تعاملی می‌داند.

محمود علی‌گوی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی ایرنا درباره توان مدیریتی و کارنامه اجرایی امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دولت وفاق ملی، اظهار داشت: داشتن دغدغه مردم و پیگیری مطالبات مردمی و صداقت از جمله ویژگی‌های بارز آقای رحیمی است.

وی ادامه داد: وفای به عهد، باور به خدمت و پیگیری و اهتمام مجدانه برای به سرانجام رساندن امور از دیگر ویژگی‌های آقای رحیمی است همچنین تعامل و مشارکت برای شناخت و حل مسائل از جمله مهمترین ویژگی‌های آقای رحیمی به شمار می‌آید.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

رونمایی از اولین نرم‌افزار دارویی/لباس فرم مدارس و دغدغه والدین

مصرف روزانه مولتی ویتامین عمر را زیاد نمی‌کند

یک مطالعه بزرگ نشان داده است که مصرف روزانه مولتی ویتامین به افراد کمک نمی‌کند تا بیشتر زنده بمانند و در واقع ممکن است خطر مرگ زودهنگام را افزایش دهد.

به گزارش دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نتایج مطالعات نشان می دهد به جای زندگی طولانی‌تر، افرادی که روزانه مولتی‌ویتامین مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که از آنها استفاده نمی‌کردند احتمال مرگ در دوره مطالعه بیشتر بود و این امر باعث شد که محققان اظهار نظر کنند که "استفاده از مولتی ویتامین برای بهبود طول عمر پشتیبانی نمی‌شود".

تقریبا نیمی از بزرگسالان بریتانیا یک بار در هفته یا بیشتر مولتی ویتامین یا مکمل های غذایی مصرف می کنند که بخشی از بازار داخلی سالانه بیش از نیم میلیارد پوند است. ارزش بازار جهانی مکمل ها سالانه ده ها میلیارد دلار تخمین زده می شود. در ایالات متحده، یک سوم بزرگسالان به امید پیشگیری از بیماری از مولتی ویتامین استفاده می کنند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

رونمایی از اولین نرم‌افزار دارویی/لباس فرم مدارس و دغدغه والدین

شانزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات منافقین آغاز شد

شانزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت حقوقی این سازمان آغاز شد.

شانزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، روز سه‌شنبه (۲۳ مردادماه) در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام والمسلمین دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری و همچنین وزیری، نماینده دادستان در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) به‌صورت علنی آغاز شد.

گروهک تروریستی منافقین از خرداد ۱۳۶۰ و پس از عزل بنی صدر به صورت رسمی عملیات مسلحانه و ترور را برای مقابله با انقلاب مردم ایران برگزیده بود، در طول این سال‌ها دست به جنایات زیادی در حق مردم ایران زده است. کارنامه جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین، تاریخی سیاه و ضد بشری را شامل می‌شود که سند قتل عام بیش از ۱۷ هزار غیرنظامی ایرانی است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

رونمایی از اولین نرم‌افزار دارویی/لباس فرم مدارس و دغدغه والدین

چالش نیروی انسانی نظام سلامت در دولت چهاردهم برطرف شود

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: حوزه نیروی انسانی نظام سلامت در همه سطوح اعم از پرستاری، پرسنلی، کارمندی و نیروهای تخصصی با چالش روبروست که این حوزه باید در دولت جدید به سامان شود.

محمد رئیس زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره انتظارات نظام سلامت از وزیر بهداشت دولت چهاردهم اظهارداشت: اجرا نشدن اسناد و قوانین بالادستی در حوزه بهداشت و درمان اصلی ترین چالش این حوزه است زیرا نه تنها اجرایی نشده و رعایت هم نمی‌شود، گاهی نیز برخلاف آنها قانون وضع می‌شود.

وی به مشکلات نیروی انسانی شاغل در نظام بهداشت و سلامت کشور اشاره کرد و افزود: در همه سطوح اعم از پرستاری، پرسنلی، کارمندی و نیروهای تخصصی این چالش وجود دارد که باید در دولت جدید به سامان شود.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

رونمایی از اولین نرم‌افزار دارویی/لباس فرم مدارس و دغدغه والدین

نامه دبیر ستاد حقوق بشر به وزارت امور خارجه برای استرداد ساشا سبحانی

معاونت امور بین الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر در نامه‌ای به سرپرست وزارت امور خارجه، پیگیری ویژه استرداد محکوم علیه محمدجواد (ساشا) سبحانی از اسپانیا به ایران خواستار شد.

به گزارش معاونت امور بین الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی در این نامه با اشاره به اتهامات ساشا سبحانی از جمله مشارکت در قمار و شرط بندی و فریب نوجوانان ایرانی و سوء استفاده از کودکان زیر سن قانونی و پولشویی، تصریح کرد: همه اطلاعات و اسناد لازم از مدت ها قبل از کانال دیپلماتیک برای دولت اسپانیا ارسال شده، اما متاسفانه تاکنون اقدامی از سوی این کشور انجام نشده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

رونمایی از اولین نرم‌افزار دارویی/لباس فرم مدارس و دغدغه والدین

کاهش ۱۸ متری تراز آب خزر تا پایان قرن/خشکی در کمین تالاب انزلی و خلیج گرگان است

مطالعات نشان می‌دهد تا پایان قرن حاضر تراز آب دریای خزر بین ۹ تا ۱۸ متر کاهش خواهد یافت که تاثیر منفی بر تالاب‌های ساحلی به ویژه تالاب انزلی و خلیج گرگان خواهد داشت به طوری که گفته می‌شود انزلی تا ۳۵ سال دیگر کاملا خشک و خلیج گرگان تا ۱۰ سال آینده شرایط بسیار خشکی را تجربه خواهند کرد.

دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان با خط ساحلی هفت هزار کیلومتری، شمال کشور را به بهشتی زیبا تبدیل کرده است به طوری که سالانه میلیون ها مسافر و گردشگر را به سوی خود می کشاند، از طرفی زیستگاه گونه های جانوری آبزی و کنار آبزی زیادی به شمار می رود که ماهی خاویاری و فک خزری سنبل این پهنه آبی است و آن را به منطقه ارزشمندی برای ایران و کشورهای اطراف خود تبدیل کرده است.

اما همین پهنه آبی ارزشمند طی قرن ها همواره دستخوش تغییرات زیادی بوده و فراز و نشیب های بسیاری از جمله نوسان تراز آب را از سر گذرانده است، از دوران ساسانیان یعنی حدود ۱۵۰۰ سال قبل سطح تراز آب دریای خزر افتی به اندازه منهای ۳۳ داشت، یعنی به ۳۳ متر پایین تر از سطح آب اقیانوس ها رسید، این افت آب باعث شد تا تپه های ماسه ای در سواحل جنوبی دریای خزر شکل بگیرند تپه هایی که امروزه در میانکاله و زیبا کنار می بینیم حاصل همان پسروی گسترده است، اما بعد از آن بین سال های ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۵ به طور ناگهانی دوباره سطح تراز آب افزایش یافت به طوری که قسمت های زیادی از اراضی و حتی خانه های بسیاری در خط ساحلی به زیر آب رفتند، بنابراین نوسان تراز خزر در طول تاریخ همواره با آن بوده است.ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

رونمایی از اولین نرم‌افزار دارویی/لباس فرم مدارس و دغدغه والدین

اگر قصد دنبال کردن اخبار گروه جامعه ایرنا به صورت کامل در حوزه‌هایی مانند محیط زیست، زنان و خانواده، رفاه و تأمین اجتماعی، حقوقی و قضایی، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، هلال احمر، اورژانس، انتظامی و حوادث، بهزیستی، مسائل و آسیب‌ها و مدیریت بحران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم هر روز سری به این سایت‌ https://www.irna.ir/service/society بزنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha