شفیعیان: به تصمیم پزشکیان در انتخاب کابینه احترام بگذاریم/ مجلس به وزرای پیشنهادی رأی دهد

تهران- ایرنا- یک فعال رسانه ای درباره رویکرد مجلس در رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی،گفت: انتظار می‌رود که مجلس بیشترین همکاری را با دولت چهاردهم داشته باشد تا دولت به شکل کامل و به موقع بتواند کار خود را آغاز کند.

علی‌اصغر شفیعیان در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب ایرنا، در ارزیابی خود از ترکیب وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت: ترکیب کابینه آقای پزشکیان مانند هر کابینه دیگری نیروهای ضعیف، متوسط و قوی دارد، اما آن چیزی که حائز اهمیت است و مردم انتظار دارند نتیجه کار تیمی است که این موضوع با محوریت آقای رئیس‌جمهور انجام می‌شود.

وی افزود: در صورتی که همین حالا بخواهیم درباره ترکیب کابینه قضاوت کنیم، باید ببینیم آیا میانگین اعضای کابینه به لحاظ افکار عمومی نمره لازم را می‌گیرد یا نه، اما اگر بخواهیم در مورد تک تک افراد کابینه قضاوت کنیم می‌توان گفت افراد متفاوتی در این لیست دیده می‌شوند.

این فعال رسانه‌ای تاکید کرد: زمانی ممکن است، من با توجه به هدف و انتظاری که از همه وزارتخانه‌ها دارم فکر کنم که آیا فلان آقا یا خانم می‌تواند مسئولیت خود را در آن وزارتخانه انجام دهد یا خیر، ضمن آنکه آقای پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور موظف است از اعضای تیمی که معرفی کرده بخواهد تا سیاست‌های مدنظر او را پیش ببرند و به نحوی آنها را مدیریت کند که شعارهای او را محقق کنند.

انتقادات به کابینه از قبل قابل پیش‌بینی بود؛ باید منتظر نتیجه باشیم

شفیعیان با بیان اینکه انتقاداتی که به کابینه مطرح می‌شود، از قبل قابل پیش‌بینی بود زیرا به هر حال نظرات متفاوت است و افراد با انگیزه‌ها و اهداف متفاوتی قضاوت می‌کنند، افزود: تقاضای من این است که قدری تامل کنند و بیشتر منتظر نتیجه باشند و ببینند آیا در یک ماه، یک‌سال یا چهار سال آینده تیم دولت کارنامه موفقی ارائه خواهد کرد یا نه، ضمن اینکه افراد را چندان از روی اسم یا اینکه از چه گرایش سیاسی برخوردار هستند، قضاوت نکنیم

باید به تصمیم آقای پزشکیان در انتخاب اعضای کابینه احترام بگذاریم

وی بیان کرد: به هرحال کسانی بودند که در مرحله اول انتخابات یا شرکت نکردند و رأی نداده بودند و یا شرکت ‌کردند و به افرادی دیگری رأی داده بودند، اما در مرحله دوم در سبد رأی آقای پزشکیان قرار گرفتند. راضی کردن همه رای‌دهندگان و جریان‌های مختلف سیاسی کار ساده‌ای نیست زیرا انتظارات آنها یکسان نیست، اما همه آنها روی آقای پزشکیان توافق دارند، بنابراین باید به رئیس‌جمهور اعتماد کنیم و به تصمیمی که وی در انتخاب اعضای کابینه گرفت، احترام بگذاریم و منتظر نتیجه باشیم.

این فعال رسانه‌ای در پاسخ به این سوال که به چه اندازه تخصص‌گرایی در فهرست کابینه چهاردهم لحاظ شده است؟ گفت: اکثر قریب به اتفاق اعضای کابینه معرفی شده در حوزه تخصصی‌شان یا تخصص دارند و یا صاحب تجربه‌اند و افراد شناخته شده و توانمندی هستند. البته می‌توان به عملکرد آنها انتقاداتی هم داشت و بعید به نظر می‌رسد که منتقدان کابینه هم نقدی از منظر تخصص‌گرایی آنها داشته باشند.

شفیعیان درباره تعامل اعضای کابینه با بخش‌های دیگر نظام، اظهار کرد: شخصیت آقای پزشکیان و ترکیب کابینه به نحوی است که این امکان را دارند تا بتوانند با سایر اصحاب قدرت چه جریان‌های سیاسی و چه نهادهای مختلف ارتباط برقرار کنند. البته من این موضوع را درباره کل کابینه بیان می‌کنم نه تک تک افراد، زیرا قاعدتا بخش‌هایی از کابینه گرایش‌های متنوعی دارند، اما در مجموع به نظر می‌رسد کابینه آقای پزشکیان قدرت تعامل با نهادهای مختلف از جمله مجلس را داشته باشد.

اجماع‌سازی برخی شعارهای پزشکیان نیاز هماهنگی همه ارکان نظام دارد

وی درباره محقق شدن شعارهای پزشکیان با توجه به ترکیب کابینه، گفت: به اعتقاد من این کابینه به مشی و منش دکتر پزشکیان بسیار نزدیک است و در نتیجه می‌تواند شعارهای او را محقق کند. البته همانطور که رئیس‌جمهور عنوان کرد، برخی شعارها نیاز به اجماع‌سازی دارد از این رو باید این موضوع را هم مدنظر قرار داد که برای به اجماع‌رساندن این شعارها نیاز به هماهنگی دیگر ارکان قدرت داریم و پزشکیان نشان داده که توان این کار را دارد.

این فعال رسانه‌ای افزود: انتظار ما این است که سایر نهادها و جریان‌ها، این همکاری را با منتخب ملت داشته باشند زیرا انتخاباتی که برگزار شد، بسیار خوبی بود و به سرمایه اجتماعی نظام کمک کرد و سرمایه اجتماعی دولت جمهوری اسلامی را بالا برد.

شفیعیان با بیان اینکه همه کمک کنیم که خواسته‌های مشروع مردم مطابق با شعارهای آقای پزشکیان پیش برود و دچار مانع نشود، تصریح کرد: البته این مساله قطعاً به نوع گفتار و رفتار شخص آقای رئیس‌جمهور و اعضای کابینه او بستگی دارد که به نحوی رفتار کنند که دیگران احساس کنند قرار است کاری برای این مردم انجام شود و قرار نیست فقط یک رقابت سیاسی میان جریان‌های مختلف شکل بگیرد.

می‌توان از ظرفیت برخی مدیران در دولت‌های قبل استفاده کرد

وی درباره چینش کابینه چهاردهم و استفاده از ۴ عضو دولت سیزدهم، گفت: دولت شهید رئیسی و دولت‌های قبل نقاط قوت و ضعفی داشته‌اند، قطعا می‌توان از ظرفیت برخی مدیران در دولت‌های قبل استفاده کرد. همانگونه که شهید رئیسی هم از ظرفیت افراد توانمند دولت قبل استفاده کرده بود.

این فعال رسانه‌ای با بیان این مهم که گفتمان دولت آیت‌الله رئیسی با دولت آقای پزشکیان و دولت‌های دیگر متفاوت است و هر کدام گفتمان خود را دارند، خاطرنشان کرد: آقای پزشکیان شعاری داده و انتظار این است که مدیران او که از مدیران دولت شهید رئیسی هم هستند، بتوانند در قالب همین گفتمان تازه فعالیت کنند.

شفیعیان درباره رویکرد مجلس در رأی اعتماد به کابینه چهاردهم اظهار کرد: با توجه به اینکه آقای پزشکیان ملاحظاتی که رهبری مطرح کردند را رعایت کردند و خودشان هم همواره به دنبال این بود که از گرایش‌های مختلف در کابینه حضور داشته باشند، انتظار می‌رود که مجلس بیشترین همکاری را با دولتِ چهاردهم داشته باشد تا دولت به شکل کامل و به موقع بتواند کار خود را آغاز کند و اینگونه نباشد که یک یا ۵ نفر از وزرای پیشنهادی رای نیاورند و کار مردم بر زمین بماند.

دولت پزشکیان از ظرفیت ظریف استفاده می‌کند

وی درباره چگونگی استفاده از ظرفیت‌ سرمایه‌هایی مانند «محمد جواد ظریف»، اظهار کرد: دکتر ظریف در حوزه سیاست‌های خارجی توانایی بسیار بالا و بی‌نظیری را دارد و ما در دولت آقای روحانی شاهد بودیم که وی و تیمش چقدر در مذاکرات توانمند بودند

تحلیل گر مسائل سیاسی و رسانه‌ای خاطرنشان کرد: آقای ظریف پیش از انتخابات و بعد از انتخابات در فرآیند تعیین وزرا هم بسیار فعال بود و رئیس‌جمهور بارها از او قدردانی کردند. آقای پزشکیان همواره تاکید دارند که باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود؛ بنابراین قطعاً از ظرفیت آقای ظریف استفاده خواهند کرد. البته درست است که آقای ظریف در قالب وزیر در کابینه معرفی نشد، اما در هر قالبی که مسئولیت مشخصی داشته باشند - حتی اگر خارج از دولت هم باشند - کاملاً همراه با گفتمان آقای پزشکیان و در همین مسیر حرکت خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha