لباس فرم و سرویس مدارس دغدغه همیشگی خانواده ها در کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج- ایرنا- هر ساله کمبود معلم، نبود سرویس مدارس، ناهماهنگی ها در لباس فرم مدارس و مشکلات مشابه در آستانه ماه مهر دانش آموزان و خانواده ها را در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد به دلهره می انداخت اما گویا امسال با رویکرد بهتری برای بازگشایی مدارس برنامه ریزی شده است و طبق اعلام مسئولان متولی یک ماه مانده به باز شدن کلاس ها همه مشکلات در قالب پروژه مهر احصا و برای آن ها تدابیر لازم اخذ شده است.

به گزارش ایرنا، فصل تابستان را می توان فرصت خوبی برای ریکاوری و بازیابی دانش آموزان در نظر گرفت به گونه ای که خود را برای یک سال زحمت و تلاش در مدرسه آماده کنند. دانش آموزان همه خوشحال و مشتاق خود را برای شروع فصل تازه ای از شکفتن دانش اندوزی در مهره ماه مهیا می کنند.

مسئولان کهگیلویه و بویراحمد یک ماه مانده به بازگشایی مدارس استان تلاش دارند تا همه تلاش های خود را بکار گیرند تا آموزش و پرورش در زمان بازگشایی مدارس با کمبود و یا مشکلی مواجه نشود.

تعلیم و تربیت در توسعه هر کشور نقش کلیدی دارد که غیر قابل انکار است و باید در این رابطه تمام توان دستگاه های متولی به کار گرفته شود تا آینده ملت ها تضمین شود.

البته هنوز برخی والدین در استان کهگیلویه و بویراحمد بیم آن دارند که همچون سال های قبل در امور مدرسه فرزندشان با مشکل مواجه شوند به گونه ای که چند تن از آن ها به خبرنگار ایرنا گفتند ما هر ساله در تامین سرویس مدرسه فرزندمان، لباس فرم مدرسه، شهریه و موارد اینچنینی نگرانی داریم.

لباس فرم و سرویس مدارس دغدغه همیشگی خانواده ها برای بازگشایی مدارس

آماده سازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد در قالب پروژه مهر

سرپرست اداره کل آموزش وپرورش کهگیلویه و بویراحمد از آماده سازی سه هزار آموزشگاه و ساماندهی ۱۵ هزار و ۴۰۰ نفراز فرهنگیان درقالب پروژ مهر برای سال تحصیلی جدید خبرداد.

محمد جمالی آرند افزود: پروژه مهرفرصتی برای شناسایی چالش‌ها ومشکلات آموزشی ونیروی انسانی برای بازگشایی مدارس است و تاکنون ۱۳ هزار و ۶۰۰ دانش آموزان درطرح سنجش قرارگرفته اند.

وی اضافه کرد: مابقی کسانی که مورد معاینه قرارنگرفته اند تاپایان مردادماه فرصت دارند روزهای دوشنبه وچهارشنبه معاینه لازم را انجام دهند.

جمالی تاکید کرد: تاخیر در انجام معاینات سنجش موجب تاخیر درثبت نام و دریافت کتب درسی است.

سرپرست اداره کل آموزش وپرورش استان همچنین ازتوزیع یک میلیون و ۳۰۰ هزارجلد کتاب درسی در شهرستان‌ها ومناطق خبرداد وگفت: اولیا از ۱۰ شهریور می‌توانند بامراجعه به مناطق وشهرستان‌ها نسبت به دریافت کتاب دانش آموزان خود اقدام کنند.

جمالی آرند همچنین عنوان کرد: برابر توافقنامه با اداره کل صمت قیمت لباس دانش آموزان مصوب و دراختیار مدارس ودانش آموزان قرارگرفته و اولیا باتوجه به نوع لباس و رنگ هزینه آن راپرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین اولیاء و دانش آموزان می‌توانند با مراجعه به سامانه my.mdu.ir از جزییات پوشش لباس دانش آموزان آگاه شوند. جمالی تاکید کرد: به جز پول بیمه که مبلغ مشخصی تعیین شده است مدارس حق دریافت وجهی از دانش اموزان را ندارند.

سرپرست اداره کل آموزش وپرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهریه مدارس غیردولتی برابرنرخ مصوب وبا حداقل 75 میلیون ریال است که دریافت هرگونه وجه اضافی مازاد بر مبالغ مصوب تخلف محسوب می‌شود.

مشکلات مدارس استان احصا شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به مشکلات کمبود معلم در برخی نقاط استان در سال تحصیلی گذشته، گفت: امسال مشکل کمبود معلم رفع شده است و طبق اعلام سرپرست آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی جدید کلاس بدون معلم نخواهیم داشت.

سید جواد هاشمی مهر در خصوص لباس دانش آموزان، افزود: هم شکل بودن لباس دانش‌آموزان موجب کاهش فاصله طبقاتی است اما نباید اجباری در لباس فرم مدارس باشد که فرمانداران و اداره صمت این موضوع را پیگیری کنند که لباس فرم مدارس با قیمت مناسب ارائه شود تا خانواده ها دچار مشکل نشود.

وی با اشاره به نگرانی‌ها از وضعیت سرویس مدارس، گفت: این نگرانی چند ساله است که در استان به خصوص شهر یاسوج وجود دارد که از ظرفیت بخش خصوصی برای رفع این نگرانی خانواده ها استفاده شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به موضوع انتخاب مدیران مدارس، تصریح کرد: در انتخاب مدیران مدارس به دنبال افراد توانمند باشید و سعی شود نگاه سیاسی را از آموزش و پرورش برداریم.

هاشمی به موضوع ریز نمرات دانش آموزان اشاره کرد و گفت: ارتباط میان والدین و مدارس برای بهبود کیفیت نمرات دانش آموزان افزایش یابد ضمن اینکه خانواده ها به خوبی در جریان قرار گیرند که ۵۰ تا ۶۰ درصد نمرات نهایی دانش آموزان در نتیجه کنکور تاثیر گذار است تا تلاش بیشتری برای بهبود نمرات آنها انجام شود.

وی تاکید کرد: در جهت برقراری نظم و امنیت در جلوی مدارس و همچنین کاهش ترافیک جلسه هماهنگی با نیروی انتظامی استان برگزار و تصمیمات لازم در قالب مصوبات مد نظر قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه وبویراحمد ادامه داد: با توجه به گستردگی و مهاجر پذیر بودن یاسوج و نگرانی از افزایش آسیب های اجتماعی جلسات جداگانه ای با سازمان مدیریت و برنامه ریزی در جهت مصوب و اجرایی شدن برخی مصوبات آموزش و پرورش برگزار می شود.

لزوم ثبت درخواست سرویس دانش آموزان در سامانه سپند

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج گفت: با توجه به درخواست‌های بیشمار والدین دانش آموزان، آخرین زمان ثبت درخواست و یا ویرایش اطلاعات والدین برای سرویس مدرسه در سامانه (سپند) ۱۶ مرداد تا ۱۰ شهریور ماه برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ است و دیگر تمدید نخواهد شد.

عبدی دانش مقدم افزود: براساس مصوبه ابلاغی وزارت کشور و هیات وزیران از سال تحصیلی جدید همه امورات در زمینه سرویس دانش آموزی برعهده شهرداری‌ها است.

وی با بیان اینکه اولویت تخصیص سرویس مدارس با والدینی است که در زمان مقرر ثبت درخواست کرده‌اند ادامه داد: آن دسته از والدین که ممکن است تا شروع سال تحصیلی تغییر محل سکونت و یا مدرسه دانش آموز داشته باشند و یا در مرحله اول ثبت نام والدین نتوانستند درخواست خود را در سامانه ثبت کنند، می‌توانند در این مرحله ثبت نام و یا اطلاعات خود را ویرایش کنند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج ادامه داد: در سامانه سپند، اطلاعات مربوط به شرکت های حمل و نقل دانش آموزی ثبت شده که توسط شهرداری‌ها ارزیابی، اعتبار سنجی و تائید می شود و پس از آن، اطلاعات شرکت‌ها، رانندگان، خودروها و مسیرهای سرویس مدارس به طور کامل ثبت و در دسترس والدین قرار می‌گیرد.

دانش مقدم در خصوص نبود فهرست تعدادی از مدارس در سامانه، بیان کرد: فهرست همه مدارس از آموزش و پرورش دریافت و در سامانه سپند بارگذاری شده و اگر مدرسه ای داخل سامانه ثبت نشده است والدین می‌توانند با استفاده از کارنامه دانش آموز، خود اقدام به درج نام مدرسه و کد مدرسه در سامانه کرده و ثبت نام را تکمیل کنند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج اضافه کرد: براساس مصوبه ابلاغی وزارت کشور و هیات وزیران از سال تحصیلی جدید همه امورات در زمینه سرویس دانش آموزی برعهده شهرداری‌ها است.

وی افزود: رانندگان سرویس مدارس هم باید از طریق شرکت‌های مجاز درخواست خود را ثبت کنند و مجوز و برگه تردد خود را از طریق این سامانه دریافت کنند.

چهار هزار میلیارد ریال طرح آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد آماده افتتاح است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از چهار هزار میلیارد ریال طرح آموزشی و ورزشی در مهر ماه امسال در مناطق مختلف استان تکمیل و به بهره برداری می رسد.

سید رضا حسینی نیک افزود: این تعداد طرح های آموزشی و ورزشی در قالب ۵۱ طرح به بهره برداری خواهد رسید.

وی بیان کرد: این طرح ها در زمینه تخریب و بازسازی، محرومیت زدایی و ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی است.

حسینی نیک اظهار کرد: تمام مدارس کانکسی، اعم از کانکس های بدون معارض و دارای معارض، تا مهر ۱۴۰۳ جمع آوری خواهند شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای جمع آوری این کانس ها اعتباری بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

حسینی نیک ابراز کرد: در ۲ سال گذشته ۴۹۳ کلاس درس در مناطق مختلف استان با اعتباری بیش از ۹۰ میلیارد ریال تعمیر شده اند.

وضعیت برخی مدارس استان بحرانی است

با تمام تلاش های صورت گرفته طبق اعلام استاندار کهگیلویه و بویراحمد، وضعیت چند مدرسه در استان بحرانی است و با اینکه در آستانه بازگشایی مدارس هستیم اما همه تلاش ها را بکار گرفته ایم تا اول مهر به خوبی از دانش آموزان استقبال کنیم.

سید علی احمدزاده به وجود ۴۸۳ مدرسه ناایمن در استان اشاره کرد و افزود: وقتی این تعداد مدرسه ناایمن داریم چرا باید پول آموزش و پرورش را برای دستگاه‌ دیگری جابه جا کنیم و اگر در همین مدارس اتفاقی برای دانش آموزی رخ دهد چه جوابی می‌خواهیم به خانواده ها بدهیم.

به گزارش ایرنا، هم اکنون بیش از سه هزارو واحد آموزشی در این استان وجود دارد که ۲ هزار ۸۰۰ مرکز آن در قالب ۹ هزار کلاسه درس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شد.

زیرساخت های آموزشی این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی متحول شده و ۹۲درصد مدارس این استان معادل ۲ هزارو ۸۰۰ باب از سال ۵۷ تاکنون در مناطق مختلف ساخته شده است.

این رشد چشمگیر فضاهای آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد نشان از توجه نظام جمهوری اسلامی به توسعه علم و دانش در این خطه از ایران اسلامی دارد.

از مجموع ۲۰۰ هزار مجوز استخدام آموزش و پرورش در سه سال گذشته بیش از چهار هزار نفر مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت،هشت شهرستان و۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه و حدود ۱۷۲ هزار دانش آموز و بزرگسال و در بیش از ۳۰۱۸باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد دانش آموز، ۱۲هزار در پیش دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند.

از کل دانش آموزان استان، ۴۹ درصد از آنها را دختران و ۵۱ درصد را پسران تشکیل می دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha