۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۶
کد خبر: 85566742
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آسه‌آن به دنبال رویارویی مستقل با چین

۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۶
کد خبر: 85566742
آسه‌آن به دنبال رویارویی مستقل با چین

تهران- ایرنا- همزمان با افزایش بحران در مناقشات دریای جنوبی چین، فیلیپین و ویتنام به عنوان اعضای مهم آسه‌آن که مدعی حاکمیت بر مناطقی از این آبراه مهم هستند، با برگزاری رزمایشی به دنبال رویارویی مستقل با پکن برآمدند.

به گزارش ایرنا، روزنامه نیکی آسیا امروز سه‌شنبه گزارش داد که گاردهای ساحلی فیلیپین و ویتنام روز جمعه یک رزمایش آموزشی مشترک را در نزدیکی دریای غربی فیلیپین برگزار کردند. این رزمایش به عنوان بخشی از توافق صورت گرفته در جریان سفر فردیناند مارکوس رییس جمهوری فیلیپین به ویتنام در ماه ژانویه صورت گرفت.

هر دو کشور در مورد بخش‌هایی از دریای جنوبی چین ادعاهایی دارند درحالیکه چین نیز تقریبا ادعای حاکمیت بر تمام این آبراه را دارد. ویتنام با استفاده از ساخت جزایر مصنوعی، قطعاتی از املاک و مستغلات در آبراه مورد مناقشه را گرفته است. مشهودترین حضور فیلیپین هم در این دریا، سکونتگاهی در جزیره تیتو (Thitu) و کشتی «سیِرا مادره» است؛ یک کشتی جنگی که مانیل در سال ۱۹۹۹ به طور عمدی در جزیره مرجانی توماس شوال دوم به گل نشاند.

گارد ساحلی فیلیپین در مورد برگزاری رزمایش گفته است که مانورهای مشترک «یک تمرین صرفاً بشردوستانه» است، درحالیکه به نوشته روزنامه نیکی آسیا این فعالیت‌ها می‌تواند به عنوان الگوی همکاری بین کشورهای دارای خطوط ساحلی در امتداد دریای جنوبی چین و جزایر مورد مناقشه باشد.

مانورهای مشترک بیش از دو ساعت به طول انجامید و به کارکنان گارد ساحلی هر دو کشور اجازه داد تا عملیات جستجو و نجات و نظارت هوایی را انجام دهند. آنها همچنین یک تمرین برای اطمینان از برقراری ارتباط روان بین کشتی‌های هر دو گارد ساحلی انجام دادند.

آسه‌آن به دنبال رویارویی مستقل با چین

بنیانگذار اندیشکده «توسعه و همکاری امنیتی بین المللی» در مانیل، مدعی شد که مانورهای مشترک پاسخی مستقیم به اقدامات نظامی غیرقانونی پکن است. این رزمایش یکی از اقدام‌هایی است که دولت مارکوس در میانه تنش‌های دریای جنوبی چین، برای بهبود همکاری‌های دریایی انجام داده است.

چستر کابالزا معتقد است که با شبیه سازی رفتارهای چین و اقدامات غیرقانونی در دریا، کشورهای مدعی حاکمیت بر بخش‌هایی از دریای جنوبی چین آماده دفاع و حفاظت از سرزمین‌های خود هستند.

در این میان مدیر امنیت سایبری و فناوری‌های مهم در انجمن بین‌المللی اقیانوس آرام در هاوایی، بر اختلافات میان کشورهای عضو آسه‌آن در مورد تنش‌های دریایی در دریای جنوبی چین تاکید می‌کند.

مارک منانتان گفت: ویژگی‌های رزمایش هر چه باشد، آنچه در اینجا قابل تاکید است، نمایش ویتنام و فیلیپین برای هماهنگی و همکاری بدون حضور بازیگران خارجی مانند آمریکا و ژاپن است.

این در حالی است که کشورهای این منطقه در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها از احتمال روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری آمریکا و برداشتن حمایت واشنگتن از آنها، در تکاپوی استقلال بیشتر برای مواجهه با چین افتادند.

این مدیر امنیت سایبری در انجمن بین‌المللی اقیانوس آرام بیان کرد: جالب خواهد بود ببینیم سایر کشورهای مدعی آسیای جنوب شرقی که در این آبراه سهیم هستند چگونه این توسعه را درک می‌کنند و آیا ممکن است در آینده به چنین رزمایش‌هایی بپیوندند یا خیر.

گارد ساحلی فیلیپین در ماه ژوئن از کشورهای آسه‌آن مانند کامبوج، تایلند و مالزی دعوت کرد تا در تمرینات آتی شرکت کنند.

منانتان امید دارد که فعالیت‌هایی از این دست برای نشان دادن این مساله به پکن که کشورهای مدعی آسیای جنوب شرقی صرفا مهره‌های دیگر قدرت‌ها نیستند، معمول‌تر شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha