۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۰۵
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85566797
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دستیابی به شواهد جدید از احتمال وجود آب مایع در زیر سطح مریخ

تهران- ایرنا- یک مطالعه تحقیقی با استفاده از داده‌های گردآوری شده از فرودگر «این‌سایت» بر سطح مریخ، شواهد و مدارکی از وجود آب مایع در اعماق زیر سطح سیاره مریخ ارائه داده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی نیودیلی، این یافته جدید می‌تواند کاوش برای حیات در مریخ را پیش ببرد و همچنین نشان دهد چه بر سر اقیانوس‌های باستانی مریخ آمده است. فرودگر این‌سایت که از سال ۲۰۱۸ روی سطح مریخ بوده است، در مدت چهار سال اقدام به اندازه‌گیری داده های لرزه‌نگاری (seismic) کرده و چگونگی تکان خوردن سطح مریخ بر اثر زلزله و مواد و ترکیبات زیر سطح مریخ را بررسی کرده است.

شواهد جدید از احتمال وجود آب مایع در زیر سطح مریخ
تصویری از ابزارهای لرزه‌نگاری فرودگر «این‌سایت» روی سطح مریخ

محققان بر اساس این داده‌ها به این نتیجه رسیدند به احتمال زیاد آب مایع در اعماق زیر سطح مریخ وجود دارد. آب عنصر اساسی برای وجود حیات است و مطالعات زمین‌شناختی (ژئولوژیک) نشان داده سطح مریخ در بیش از ۳ میلیارد سال پیش، دریاچه‌ها، رودها و اقیانوس‌هایی داشته است.

شواهد جدید از احتمال وجود آب مایع در زیر سطح مریخ

واشان رایت از موسسه اقیانوس‌شناسی دانشگاه سن‌دیه‌گو کالیفرنیا و یکی از محققان دست اندر کار این مطالعه گفت: می دانیم روی زمین، جایی که به اندازه کافی رطوبت و منبع انرژی باشد، حیات میکروبی وجود دارد. اگر این ارزیابی‌های درست باشد اجزای لازم برای حیات آنچنانکه ما می‌شناسیم، در زیر سطح مریخ وجود دارد.
این مطالعه حاکی از این است که مخازن بزرگی از آب مایع در شکاف‌هایی در عمق حدود ۱۱ تا ۲۰ کیلومتری زیر سطح مریخ وجود دارد که اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط فرودگر «این‌سایت» را توضیح می‌دهد. همچنین حجم آب مایع پیش بینی شده در زیر سطح مریخ «بیش از حجم آب برآورد شده برای اقیانوس‌های فرضی مریخ در دوران باستان است.»

هر چند راهی برای مطالعه مستقیم آب در اعماق زیر سطح مریخ وجود ندارد؛ مولفان این گزارش تحقیقی می‌گویند این نتایج تبعات و نتایجی برای شناخت چرخه آب در مریخ خواهد داشت و می‌تواند سرنوشت آب‌های سطحی مریخ در زمان‌های گذشته را مشخص کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha