۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۰۸
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85566873
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۵۴۸ مورد حیوان‌گزیدگی در کلاله ثبت شد

۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۰۸
کد خبر: 85566873
۵۴۸ مورد حیوان‌گزیدگی در کلاله ثبت شد
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس - ایرنا - کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کلاله در شرق استان گلستان از ۵۴۸ مورد گازگرفتگی انسان توسط حیوانات اهلی یا وحشی بویژه سگ و گربه از اول فروردین تا پایان تیرماه امسال در این شهرستان خبر داد و گفت: برای واکسیناسیون پیشگیری از «هاری» گزیده شدگان و اقدامات درمانی - خدماتی آنها حدود ۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایوب صوفی‌زاده روز سه‌شنبه در کارگاه آموزشی با موضوع پشه «آئدس» افزود: باوجود افزایش شمار بیماران «تب دانگی» در کشور به سبب گزش پشه آئدس تاکنون موردی از این بیماری و پشه ناقل آن در کلاله مشاهده نشده است.

وی اضافه کرد: پشه آئدس بیشتر در تایرهای خودرو (لاستیک‌های کهنه) و آب‌های راکد کوچک مثل آب گلدان‌ها تخمگذاری می‌کند ضمن اینکه مسافرت به کشورهای همسایه به خصوص امارات می‌تواند به گسترش این بیماری در کشور دامن بزند.

دکتر صوفی زاده ادامه داد: «تب، سردرد، کمردرد، درد در پشت چشم، راش پوستی و در مواردی خونریزی به خصوص از لثه» از جمله علایم اصلی بیماری تب دانگی» است.

۵۴۸ مورد حیوان‌گزیدگی در کلاله ثبت شد

کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کلاله همچنین گفت: مهم‌ترین راه برای کنترل بیماری تب دنگی، جلوگیری از تخمگذاری پشه آئدس است زیرا تخم این پشه در شرایط سخت هم زنده می‌ماند.

وی بهترین اقدام برای کاهش بیماری و جلوگیری از همه گیری آئدس را بهسازی محیط و افزایش سواد سلامت افراد و آموزش مردمی در خصوص ویژگی‌های این پشه و بیماری‌های آن دانست و افزود: افرادی که دچار گزش شده و علائم بیماری همچون تب و بدن درد در آنان بروز می‌کند، باید به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

به گفته دکتر صوفی زاده، پشه مالاریا شب‌ها و آئدس روزها خونخواری می‌کند.

شهرستان کلاله افزون بر ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha