۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۵۳
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 85566899
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

۴۰ هزار واحد صنفی در رشت پروانه کسب دارند

۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۵۳
کد خبر: 85566899
۴۰ هزار واحد صنفی در رشت پروانه کسب دارند

رشت - ایرنا - رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان با بیان اینکه بیش از ۴۰ هزار واحد صنفی در شهرستان رشت دارای پروانه کسب هستند، گفت: همچنین هفت هزار و 400 واحد هم بدون مجوز و پروانه کسب فعالیت می کنند.

به گزارش ایرنا، علیرضا تهیدست روز سه‌شنبه در نشست با فعالان رسانه‌ای گیلان اظهار کرد: در استان گیلان واحدهای فاقد پروانه کسب در مجموع به بیش از ۱۲ هزار واحد صنفی می رسد.

وی عنوان کرد: به دلیل نداشتن سامانه متمرکز، آمار واحدهای صنفی فاقد پروانه اتاق اصناف مرکز گیلان با سایر دستگاهها تفاوت دارد زیرا آماری که ما اعلام می‌کنیم، واحدهای صنفی است که تاریخ پروانه آنها منقضی شده و یا برخی واحدهایی که استیجاری بوده و هم اینک هیچ فعالیتی ندارند اما پروانه کسب خود را باطل نکرده اند نیز شامل می‌شود.

وی عنوان کرد: با اجرای طرح هوشمندسازی اصناف در محیط GIS که بر اساس آن واحدهای صنفی شناسه‌دار می‌شوند، قابلیت رهگیری برای دستگاه‌های نظارتی و اداره پست وجود خواهد داشت.

در این طرح واحدهای دارای پروانه و یا بدون پروانه با درج کد پستی شناسایی می شوند. همچنین در این قالب تراکم استقرار یک رسته شغلی با رنگ های سبز و قرمز برای متقاضیان جدید نشان داده می شود.

تهیدست اضافه کرد: از جمله مزایای اجرای این طرح آن است که می توانیم اطلاعات جامع صنفی را مشاهده کنیم زیرا در هر منطقه انواع و تعداد واحدهای صنفی مشخص خواهد شد و حتی می توانیم نزدیکترین واحدهای صنفی موردنیاز خود را با یک جستجوی ساده پیدا کنیم.

رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان بیان کرد: البته مجوزهای لازم برای اجرای این طرح انجام و شرکت مجری طرح نیز مشخص شده و به زودی در گیلان آغاز می شود.

وی در ادامه با انتقاد از گسترش فروشگاه‌های زنجیره ای خاطرنشان کرد: وجود این فروشگاهها در استانها علاوه بر ضربه زدن به واحدهای خرد و کوچک، هیچ مزیت و منافعی در پی ندارد زیرا گردش مالی آنها به استان‌های مربوطه انتقال نمی یابد و انتظار حداقلی ما آن است شرایطی فراهم شود که این فروشگاهها مجاب شوند حسابهای خود را در استان مربوطه افتتاح کنند.

وی در ادامه با اشاره به وجود نمایشگاه‌های عرضه مستقیم و فصلی در سطح شهرستان رشت گفت: در زمینه نمایشگاه ها آیین نامه تنظیم بازار وجود دارد که برای برپایی آن، استانداری و فرمانداری‌ها مجوز لازم را صادر می کنند اما متاسفانه برخی از مواقع شاهد برپایی نماشگاه‌های غیرضروری هستیم.

رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان اظهار کرد: با توجه به پیگیری های انجام شده، یک نمایشگاه سوغات محلی که تبدیل به فروش کیف و کفش شده بود، پلمب شد و چنانکه در این دست این نمایشگاهها، کالاها در شرایط بهداشتی توزیع نمی شود.

وی ادامه داد: در برپایی نمایشگاهها باید تمامی مسایل بهداشتی در عرضه محصولات خوراکی رعایت شود و از سویی نمایشگاه ها باید به صورت هدفمند برپا شوند تا به کسب و کار اصناف نیز ضربه نزنند.

تهیدست، به مشکل ازدیاد دستفروشان در سطح شهرستان رشت نیز اشاره و خاطرنشان کرد: به دلیل بیکاری و روی آوردن به شغل دوم، دستفروشی در رشت زیاد شده و هم اینک تعداد زیادی از این افراد در تمامی سطح شهر و پیاده‌روها کسب و کار می کنند.

وی اضافه کرد: همچنین تعداد زیادی از خودروهای ون و وانت‌ها به یک اغذیه فروشی و یا قهوه خانه سیار تبدیل شده‌اند که غیرقانونی است و باید توسط دستگاه‌های ذیربط با آنان برخورد شود.

رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان با اشاره به ساماندهی دستفروشان و واحدهای صنفی اظهار کرد: برای ساماندهی دستفروشان و همچنین واحدهای صنفی باید شهرداری‌ها زمین‌های بلااستفاده خود را به این امر اختصاص دهند و ما آمادگی داریم که در صورت فراهم شدن زیرساختهای مناسب و با تهیه زمین‌های موردنیاز، صنوف مزاحم آلاینده را هم به یک مکان خاص انتقال دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha