موتور محرکی که بدون برق از نفس می‌افتد + فیلم

مشهد- ایرنا- تولید، موتور محرک اقتصاد است و در زمانی که بیش از همیشه به آن نیاز است، قطع برق و تداوم آن می‌تواند این موتور را از کار انداخته و انگیزه را از تولیدکننده بگیرد اما در این شرایط ناتراز انرژی، چاره کار چه می‌تواند باشد؟

به گزارش ایرنا، چند سالی است که معضل قطعی برق به شدت دامن بخش صنعت را گرفته است و هر سال بر دامنه آن می‌افزاید، با گرمای هوا این معضل برای صنعت به‌ویژه صنایع بزرگ بسیار جدی می‌شود، هرچند دولت راهکارهایی چون ایجاد نیروگاه خورشیدی، نصب دیزل ژنراتور و سی.ان.جی را پیش روی صاحبان صنایع گذاشته اما این مسیر پرچالشی است که در کوتاه‌مدت نمی‌تواند پاسخگو باشد.

با گرم شدن هوا در ۲ ماه اخیر در خراسان رضوی، قطعی برق بیشتری بر صاحبان صنایع استان تحمیل شد که به گفته صاحبان صنایع تعداد ساعات قطعی برق از یک روز در هفته به ۲ تا چهار روز افزایش یافت، حتی برخی صنایع که امید داشتند در شب‌ها بتوانند فعالیت داشته باشند، اکنون می بییند که این قطعی برق شبها نیز آنها را راحت نگذاشته است.

مدیریت مصرف برق، عنوان برنامه وزارت نیرو برای مقابله با ناترازی برق است، این ناترازی حاصل چند سال عقب افتادگی در توسعه زیرساخت‌ها است که امروز سربرآورده و کشور را با مشکل مواجه کرده است، با این حال تلاش زیادی در سه سال گذشته صورت گرفت تا نیروگاه‌ها توسعه یابد و بتوان الگوی مدیریت مصرف را به بخش های مختلف تسری داد.

در برنامه دولت برای مدیریت مصرف، صنایع و بخش کشاورزی و اصناف در اولویت قرار می‌گیرند، بخش خانگی خط قرمز دولت در برنامه قطعی برق استدر برنامه دولت برای مدیریت مصرف، صنایع و بخش کشاورزی و اصناف در اولویت قرار می‌گیرند، بخش خانگی خط قرمز دولت در برنامه قطعی برق اعلام شده است اما تلاش شده با برنامه های تشویقی مانند اختصاص پاداش به خوش‌مصرف‌ها و رایگان کردن قبض آنها به نحوی بخش خانگی را نیز مجاب به کاهش مصرف برق کند که در مقابل این قطعی برق برای صاحبان صنایع بسیار سنگین تمام شده است.

مدیرعامل شهرک صنعتی کاویان فریمان که جزو شهرک‌های بزرگ استان خراسان رضوی است و برنامه مدیریت مصرف برای آنها در این روزهای گرم اعمال شده است، به خبرنگار ایرنا گفت: طبق قانون، واحد صنعتی باید آخرین جایی باشد که برق آن در شرایط اضطرار قطع می‌شود، اما در شرایط کنونی قطعی برق صنایع اولین گزینه ای است که در این شرایط قطع می شود.

وحید تعقیبی افزود: هم اینک قطعی برق در شهرک صنعتی کاویان ۲ روز در هفته است، که از دیروز این قطعی به شب ها نیز تسری یافته است، به طوری که برق از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۱:۳۰ نیز قطع می‌شود.

وی بیان کرد: قطعی برق صنایع در استان خراسان رضوی روزانه ۸۰ هزار میلیارد ریال خسارت وارد می‌کند، همین چهارشنبه گذشته قطعی یکباره و بدون برنامه برق توسط مرکز دیسپاچینگ کشور باعث سوختن یکی از دستگاه‌های واحد تولیدی این شهرک و خسارت ۲۰۰ میلیارد ریالی به ما شد.

وی اظهار کرد: هم اینک قطعی برق یک واحد تولیدی پتو با ۲ هزار و ۴۰۰ نیروی انسانی در شهرک صنعتی فریمان، که بیش از ۲ مگاوات مصرف برق دارد، از ۱۲ ساعت سال قبل به ۴۸ ساعت و چهار روز در هفته افزایش یافته که حتی شب ها هم برق ندارد.

بیشتر بخوانید:

هزینه برق ۴۶۶ هزار مشترک برق خانگی خراسان رضوی صفر شده است

دولت سیزدهم عقب‌ماندگیهای برق خراسان رضوی را جبران کرد+فیلم

مردم خراسان رضوی سال گذشته ۱۳۶ میلیون کیلو وات برق بیشتر مصرف کردند

نیروگاه‌های خورشیدی، مرهمی که در کوتاه‌مدت جواب نمی‌دهد

نیروگاه خورشیدی شاید در درازمدت راهکار بسیار مناسبی برای تامین انرژی صنایع باشد اما در شرایط کنونی نمی‌تواند سرمایه‌گذاری زودبازدهی به حساب آید، صنایع خراسان رضوی به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه خورشیدی حرکت کرده‌اند اما مدعی هستند که دولت حمایت خوبی از این بخش ندارد.

مدیر یک کارخانه بزرگ با مصرف برق روزانه بیش از ۲ مگاوات در شهرک صنعتی کاویان که این روزها مشمول قطعی برق و مدیریت مصرف شده است، به خبرنگار ایرنا گفت: با برنامه قطعی برقی که برای این کارخانه گذاشته‌اند، ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت تولید آن تعطیل شده و فقط یک خط فعال است.

علی براتی افزود: این در حالی است که کارخانه مزبور بیش از ۲ هزار نیروی انسانی دارد و حقوق و دستمزد هیچ یک از این کارگران قطع نشده و به صورت مرتب پرداخت شده است، قطعی یا کمبود برق خسارات زیادی برای کارفرما به دنبال دارد با این حال کارخانه مزبور تلاش کرده است که تنوع زیادی به حوزه انرژی خود بدهد.

ایجاد یک نیروگاه خورشیدی و تولید هر مگاوات برق از آن به یک هکتار زمین و ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری اولیه نیاز داردوی اظهار کرد: هم اینک آب مصرفی این کارخانه به صورت بازچرخانی تامین می‌شود، نیروگاه خورشیدی و نیروگاه سی.اچ.پی نیز در این کارخانه ایجاد شده، اما خسارت‌های ناشی از قطعی برق برای این کارخانه سنگین است و قطعی آن علاوه بر متوقف کردن بخش تولید، به ماشین آلات نیز صدمه می‌زند و بعضا باعث از بین رفتن آنها می‌شود. قطع برق بدون اطلاع در ۲ روز گذشته یک ژنراتور یک مگاواتی این کارخانه را سوزانده است.

به گفته این مدیر کارخانه، ایجاد یک نیروگاه خورشیدی و تولید هر مگاوات برق از آن به یک هکتار زمین نیاز دارد، در کنار آن تاسیسات نیز نیاز است، تقریبا تولید هر مگاوات برق ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری اولیه نیاز دارد.

مدیرعامل شهرک صنعتی کاویان نیز گفت: صنعتگر با درک مشکلات کشور در تامین برق، پذیرفت که باید به سمت سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی یا نیروگاه سی.اچ.پی برود، دولت هم اعلام کرد که برق تولیدی این نیروگاه‌ها را خریداری کرده و به شبکه خواهد داد و هزینه آن را در قبوض اعمال کرده و برق آنها در مواقع اضطرار قطع نخواهد شد.

تعقیبی افزود: با این حال ۲ سال است که هزینه خرید برق تضمینی از واحدهای صنعتی توسط دولت پرداخت نشده است و برق صنایع در مواقع اضطرار از سوی مرکز دیسپاچینگ کشور قطع می‌شود، بدون آنکه خسارتی به واحد داده شود، در این شرایط آیا انگیزه برای سرمایه‌گذار باقی می‌ماند؟

وی بیان کرد: به منظور راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در شهرک صنعتی فریمان، زمینی در نظر گرفته شد اما زمانی که بررسی بیشتری انجام گرفت، مشخص شد که تضمینی برای عدم قطعی برق واحدهای صنعتی در صورت بهره برداری از این نیروگاه نیز وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

۱۵۵۰ متقاضی بخش کشاورزی خراسان‌ رضوی نصب نیروگاه خورشیدی را آغاز کردند+ فیلم

آینده روشن خراسان رضوی در توسعه نیروگاه های خورشیدی

۶۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در خراسان رضوی ظرفیت‌سازی شد

موتور محرکی که بدون برق از نفس می‌افتد + فیلم

سهم اندک صنایع از برق و سهم بالای آنها از قطعی برق

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز به مشکلات زیرساختی شهرک‌ها و خطر از بین رفتن مزیت‌های آن برای صنایع اشاره کرد و گفت: ۴۹ درصد از واحدهای صنعتی بهره برداری شده، ۱۸ درصد از سرمایه گذاری انجام گرفته و ۳۷ درصد از اشتغال در حوزه واحدهای صنعتی بهره برداری شده در خراسان رضوی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی اختصاص دارد.

جعفر فرشچی اظهار کرد: به ازای اختصاص هر مگاوات برق به شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان برای ۹۸ نفر شغل و به ازای هر لیتر آب برای ۸۳ نفر شغل ایجاد می شود.۲ دهم درصد از آب مصرفی و سه درصد از گاز مصرفی در خراسان رضوی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی اختصاص دارد و مصرف برق صنایع کوچک نسبت به بسیاری از بخش‌های دیگر کمتر است اما آنها چند برابر بخش‌های دیگر در تامین آب و برق و گاز دچار مضیقه هستند.

وی بیان کرد: متاسفانه با وجود افزایش نیروگاه‌های برق و توسعه تولید، قطعی برق صنایع در استان در مقایسه با سال گذشته ۲ برابر شده به طوری که از ۱۲ ساعت قطعی برق در هفته به ۲۴ ساعت قطعی برق رسیده است. قطعی‌های برق به شدت صاحبان صنایع را متضرر کرده است چرا که برق برای برخی از واحدهای تولیدی حیاتی است و استفاده از ژنراتور و دیزل تنها به عنوان یک مُسکن موقتی عمل می کند.

فرشچی تاکید کرد: وزارت نیرو یا شرکت توانیر، شرکت‌های گاز و مخابرات باید به رسالت خود عمل کرده و خدمات مزبور را تا ورودی شهرک‌ها و نواحی صنعتی تامین کنند، شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با کمک واحدهای تولیدی این خدمات را به واحدها خواهد رساند.

اکثر شهرکهای صنعتی بزرگ در کشور از جمله این شهرک در خراسان رضوی تاسیسات و زیرساختهای فرسوده‌ای دارند که نیازمند به روز رسانی است، واحدهای صنعتی نیز دیگر توان مشارکت در نوسازی این تاسیسات و زیرساخت ها را ندارندمدیرعامل شهرک صنعتی کاویان فریمان هم به فرسودگی زیرساخت های این شهرک نیز اشاره کرد و گفت: اکثر شهرک‌های صنعتی بزرگ در کشور از جمله این شهرک در خراسان رضوی تاسیسات و زیرساخت‌های فرسوده‌ای دارند که نیازمند به‌روزرسانی است، واحدهای صنعتی نیز دیگر توان مشارکت در نوسازی این تاسیسات و زیرساخت ها را ندارند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی نیز با قدردانی از همکاری مطلوب بخش صنعت در مدیریت مصرف برق، گفت: شرایط مصرف برق برای بخش صنعت به ۲ صورت تقسیم شده است به طوری که برنامه های مدیریت مصرف برق برای این بخش در خراسان رضوی ماه‌های خرداد و شهریور به صورت شرایط هشدار و در ماه‌های تیر و خرداد به صورت شرایط اضطرار است.

علیرضا خدابنده افزود: این شرکت یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک در سطح استان به جز شهرستان‌های مشهد و طرقبه شاندیز دارد که مربوط به بخش‌های خانگی، صنعتی، کشاورزی، اداری و تجاری هستند. بیشترین مشترکان این شرکت را بخش خانگی تشکیل می دهد اما بیشترین مصرف برق متعلق به بخش کشاورزی با وجود سهم یک درصدی از کل مشترکان استان است به طوری که سهم بخش کشاورزی از کل مصارف استان ۴۰ درصد، بخش خانگی ۲۰ درصد، بخش صنعت ۲۵ درصد، بخش تجاری هشت درصد و بخش اداری هفت درصد است.

وی اظهار کرد: همکاری صنایع خراسان رضوی در مدیریت مصرف برق به طور متوسط در طول هفته ۳۶ ساعت در ماه‌های تیر و مرداد و ۲۴ ساعت در ماه های خرداد و شهریور است و طبق تفاهمنامه‌ای که این شرکت با صنایع استان منعقد کرده است، محدودیت مصرف برق در طول هفته برای شهرک‌های صنعتی زمان بندی شده است به طوری که به عنوان مثال محدودیت مصرف برای شهرک‌های صنعتی نیشابور و سبزوار شنبه‌های هر هفته است.

بنا بر آنچه مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی گفت، برنامه‌های مدیریت مصرف برای بخش‌های خانگی و اصناف نیز اجرا شده است، هم اینک شاهد تعطیلی اصناف در ساعات بعدازظهر هستیم و برنامه‌های تشویقی در قالب "پویش با انرژی" برای مشترکان خانگی به اجرا گذاشته شده و مشترکان پرمصرف هم جریمه شده‌اند.

با این حال به نظر بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی بهتر است سهم بخش خانگی و بخش عمومی از مدیریت مصرف برق در تابستان بیشتر شود و فقط صنایع این بار بزرگ را بر دوش نکشند که جبران برخی خسارات بسیار سنگین است.

بیشتر بخوانید:

زیرساختهای شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیازمند نوسازی است

شهرک انرژی برای تامین برق واحدهای صنعتی در خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود

نفس راحت صنایع خراسان رضوی با کاهش اعمال محدودیت برق

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha