اعلام فراخوان حمایت از پژوهش‌های سلول‌درمانی و پزشکی بازساختی

 تهران- ایرنا- بنیاد ملی علم ایران با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی از پژوهشگران فعال در حوزه سلول‌درمانی و پزشکی بازساختی در قالب فراخوان مشترک سلول‌درمانی و پزشکی بازساختی حمایت می‌کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از بنیاد ملی علم ایران، اعلام چهارمین فراخوان شتاب‌دهی به پژوهش‌های انقلاب زیستی با محوریت سلول‌درمانی و پزشکی بازساختی، در راستای شتاب‌دهی به پژوهش‌های حوزه‌ پزشکی بازساختی و پیشبرد سیاست‌های ارتقای ظرفیت‌های انسانی و ترویجی برای شناسایی و نگهداشت نیروهای نخبه از پژوهشگران فعال در حوزه سلول‌درمانی و پزشکی بازساختی صورت می‌گیرد.

در این فراخوان از طرح‌های توسعه‌ای، طرح پسادکتری و رساله دکتری در راستای چهار اولویت موضوعی هدف فراخوان حمایت خواهد شد و مهلت ارسال پیشنهاده برای پژوهشگران پسادکتری تا پایان روز ۸ مهرماه ۱۴۰۳ و برای متقاضیان رساله دکتری تا ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.

حوزه‌های اولویت‌دار

برای طرح‌های پژوهشی-توسعه‌ای :

طرح های پژوهشی توسعه‌ای باید منطبق بر یکی از دو موضوع زیر و اهداف و دستاوردهای ذیل آن تعریف شوند.

(ضروری است پیش از تهیه پیشنهاده طرح‌های پژوهشی-توسعه‌ای، فایل پیوست شامل جزئیات فنی و دستاوردهای مد نظر فراخوان مطالعه شود.)

توسعه‌ درمان‌های مبتنی بر فناوری سلول و فرآورده‌های سلولی

توسعه درمان‌های مبتنی بر فناوری‌های مهندسی بافت

برای رساله‌های دکتری و طرح‌های پسا دکتری :

توسعه فناوری‌ها با پتانسیل استفاده در رویکردهای نوین سلول‌درمانی

توسعه فناوری‌ها با قابلیت استفاده در تولید محصولات درمانی مبتنی بر مهندسی بافت

توسعه زیرساخت‌های فناورانه حوزه‌ پزشکی بازساختی در مقیاس صنعتی

توسعه زیرساخت‌های مطالعه‌ پیش‌بالینی از جمله ارگانوئید، Organ on chip

واجدین شرایط

هر متقاضی متناسب با شرایط خود و اولویت‌های فراخوان، می‌تواند در سه قالب حمایتی زیر (طرح توسعه‌ای- رساله دکتری-پسادکتری) پیشنهاده خود را تعریف و ارسال کند. متقاضیان نمی‌توانند هم‌زمان دو پیشنهاده برای هر قالب حمایتی ارسال کنند.

پژوهش‌های توسعه‌ای: مجری اصلی طرح‌ در این فراخوان حتماً باید یک نفر و عضو هیات‌ علمی دانشگاه باشد.

طرح‌های پسادکتری: مسئول طرح در دوره‌ پسادکتری باید حتماً عضو هیات‌ علمی دانشگاه یا مراکز پژوهشی تحقیقاتی کشور و دارای مرتبه‌ علمی حداقل دانشیار در رشته‌ مرتبط با پروپوزال ارائه شده باشد. چنانچه مسئول طرح پسادکتری واجد رتبه‌ استادی باشد می‌تواند یک طرح پسادکتری فعال در بنیاد ملی علم ایران داشته‌ باشد و هم‌زمان برای فراخوان انقلاب زیستی هم یک طرح پسادکتری ارسال کند اما چنانچه مسئول طرح پسادکتری واجد مرتبه‌ دانشیاری باشد در صورتی که یک طرح پسادکتری فعال در بنیاد ملی علم ایران داشته‌ باشد نمی‌تواند طرح پسادکتری دیگری برای فراخوان انقلاب زیستی ارسال کنند. در زمان ثبت تقاضای پژوهشی نباید بیشتر از پنج سال از زمان فراغت از تحصیل پژوهشگر پسادکتری گذشته باشد. پژوهشگر حداقل سه مقاله JCR از ۳ تا ۵ سال پس از دفاع رساله دکتری در سه سال منتهی به ثبت درخواست و یا حداقل ۲ مقاله JCR تا دو سال پس از دفاع رساله دکتری در سه سال منتهی به ثبت درخواست داشته ‌باشد.

رساله‌های دکتری: دانشجوی دکتری، آزمون جامع خود را با موفقیت گذرانده باشد. از تاریخ دفاع از موضوع رساله دکتری تا ثبت پیشنهاده‌ تحقیقاتی در سایت بیشتر از یک سال و از زمان شروع دوره دکتری دانشجو، بیشتر از سه سال تحصیلی نگذشته باشد. استاد راهنما در زمان ارسال پیشنهاده می‌تواند حداکثر یک طرح دکتری خاتمه نیافته در بنیاد ملی علم ایران داشته‌ باشد. لازم به ذکر است که پژوهشگر باید نسخه نهایی از پیشنهاده را که در دانشگاه تصویب شده برای فراخوان ارسال کند.

تاریخ فراخوان

شروع زمان دریافت پیشنهاده از امروز، ۲۳ مردادماه ۱۴۰۳ است.

مهلت ارسال پیشنهاده برای پژوهشگران پسادکتری تا پایان روز ۸ مهرماه ۱۴۰۳ و برای متقاضیان رساله دکتری تا ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.

سقف مبلغ حمایت

از طرح‌های توسعه‌ای منتخب (دو تا هشت طرح) که دقیقاً در چهارچوب موضوعی چهار RFP اعلام شده‌ باشند تا سقف ۳ میلیارد تومان حمایت خواهد شد.

در این فراخوان برای حمایت از طرح‌های پسادکتری (تا پنج طرح) مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به‌عنوان کمک به شخص پژوهشگر و ۲۵ میلیون تومان به‌عنوان کمک به استاد مسئول طرح پرداخت خواهد شد. همچنین تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به‌عنوان گرنت اجرای طرح به استاد میزبان جهت تأمین مواد آزمایشگاهی پرداخت خواهد شد.

در این فراخوان برای حمایت از رساله‌های دانشجویان دکتری (تا پانزده طرح) با موضوع سلول‌درمانی، مبلغ ۱۳۵ میلیون تومان کمک به دانشجو و همچنین مبلغ ۳۰ میلیون تومان به‌عنوان کمک به استاد و تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای تأمین ملزومات پژوهش به استاد راهنما پرداخت خواهد شد.

شیوه ثبت‌نام و ارسال درخواست

پژوهشگران برای ثبت‌نام می‌توانند به سامانه کایپر مراجعه و از طریق بخش متقاضیان/ پژوهشگران اقدام کنند. درصورتی‌که فرد متقاضی، در این سامانه پروفایل مشخصات فردی ندارد ابتدا ثبت‌نام کرده و سپس به‌وسیله نام کاربری (Email) و رمز عبور اعطا شده وارد سامانه شود. پس از ورود در بخش ارسال طرح جدید می‌تواند از کارتابل کارگروه فراخوان ویژه علوم و معارف دینی اقدام به ارسال طرح کند.

پژوهشگران در صورت داشتن سوال و ابهام در خصوص فرایند ارسال طرح و شرایط فراخوان می‌توانند با علی ناظریان، کارشناس بنیاد علم (سؤالات ترجیحاً از طریق سامانه کایپر قسمت ثبت تیکت خطاب به (مدیریت ارتباط با جامعه و صنعت) یا از طریق ایمیل industry@insf.org ارسال شود و در خصوص سؤالات تخصصی در مورد محتوای علمی فراخوان با مجتبی طاهرین نماینده ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی از طریق ایمیل MTbiotechnology@gmail.com تماس بگیرند.

پژوهشگران همچنین می‌توانند سؤالات خود را در گروه‌ فراخوان مشترک سلول‌درمانی و پزشکی بازساختی در پیام رسان بله و تلگرام مطرح کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha