رییس کل دادگستری مازندران: برخی طرح‌های هادی روستایی پشتوانه کارشناسی ندارد

نوشهر- ایرنا- رئیس کل دادگستری مازندران با بیان‌ این‌که متولیان تدوین طرح‌های شهری و روستایی با حضور در محل و بر اساس مطالعات کارشناسی محدوده‌های این طرح‌ها را مشخص کنند تاکید کرد: تعیین بافت در روستا و شهر باید به گونه‌ای باشد که زمینه ساخت و سازی غیر مجاز از سوی مردم فراهم نشود.

عباس پوریانی روزِ سه‌شنبه در حاشیه نشست با مردم تنکابن، پیرامون ساخت و سازهای غیرمجاز در غرب مازندران به خبرنگاران گفت: بررسی‌ها گویای آن است که برخی طرح‌های هادی روستایی این استان بدون پشتوانه کارشناسی تدوین شده است. به این معنی که کارشناس بدون مراجعه به محل، محدوده طرح هادی یا حتی طرحِ مربوط به بافتِ یک شهر را مشخص کرده است.

او با انتقاد از این روند تصریح کرد: در تعیین این طرح‌ها می بایست توسعه اصولی و تمامی نیازهای مردم یک منطقه با حضور فیزیکی مورد بررسی قرار گیرد و سپس تدوین شود.

وی نمونه فراوان از زمین‌هایی که برای مثال ۴۰۰ متری هستند و ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر از آن داخل بافت و مابقی خارج از بافت شهری یا روستایی قرار دارد، مصداق طرح‌های غیر کارشناسی دانست و اظهار کرد: همین وضعیت نشان‌ می‌دهد، دستِ کم طرح‌های برخی از مناطق استان بدون پشتوانه کارشناسی، فنی و بدون مراجعه به محل تدوین شده است.

وی ضعف‌های کارشناسی در تدوین طرح، بدون توجه به لزوم توسعه مناسب و منطقی را بستری برای ساخت و سازهای غیر مجاز که جنبه کیفری هم دارد برشمرد و تاکید کرد: در بحث تعیین بافت روستایی حتی محدوده شهری برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که زمینه برای انجام یک کار غیر قانونی و ساخت و ساز غیرمجاز از سوی مردم فراهم نشود.

پوریانی توضیح داد: امروز یک شهروند رامسری مراجعه کرد و گفت: با وجود آنکه زمین او در فاصله کوتاهی از شهرداری رامسر واقع شده، این منطقه هنوز در بافت شهری قرار نگرفته و برای ساخت و ساز با مشکل مواجه شده است، در چنین شرایطی مردم به ساخت و سازهای غیر قانونی روی می‌آورند.

این مقام مسوول خاطر نشان کرد: به هر حال استان مازندران نیازمند توسعه است، طرح‌ها میبایست بدون سخت‌گیری‌های بی‌مورد و یا اغماض زیاد انجام شود تا زمینه بی‌قانونی فراهم نشود.

به گزارش ایرنا، افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و خارج از بافت حوزه های روستایی و شهری یکی از چالش جدی امروز غرب مازندران است که به تاکید کارشناسان رفع این دغدغه مهم اجتماعی نیازمند کار مطالعاتی، برنامه ریزی اصولی و بازنگری قوانین نهادهای مربوط است.

ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهرهای گردشگرپذیر غرب مازندران از جمله پدیده هایی است که از سه دهه گذشته به وفور در منطقه پدیدار شده است، پدیده ای که گسترش آن به گفته کارشناسان امر تاکنون اثرات مخربی نظیر تخریب سیمای کالبدی شهر و روستایی، از بین رفتن منابع، تعرض به حریم رودخانه ها و سواحل و عرصه های طبیعی و در نهایت آلودگی زیست محیطی برجا گذاشته است.

برابر آمار رسمی موجود به دلیل گسترش ساخت و سازهای بی رویه و غیر مجاز در اراضی ملی غرب مازندران، در زمان حاضر ۳۰ هزار مشترک غیر مجاز برق بدون داشتن انشعاب به این انرژی دسترسی و استفاده بی رویه می کنند و همین چالش به شمار متفاوت در دیگر بخش های مربوط در منطقه مشکلاتی را دامن زده است.

مازندران و بویژه غرب استان به دلایل مختلف همیشه برای افراد غیر بومی جذاب بوده و همین وضعیت باعث شده تا آنها در این دیار سرسبز و خوش آب و هوا به فکر تهیه سرپناهی برای خود و خانواده باشند تا سهمی از این سرزمین سبز داشته باشند.

خرید و فروش زمین و ساخت ویلا در مازندران قصه تازه ای نیست و بارها و بارها این موضوع مورد کنکاش و بررسی قرار گرفته اما این بار داستان به گونه ای دیگر رقم خورده به طوری که تقاضای بالا و نامعقول برای خرید زمین یک هرج و مرج شدید در قیمت ها ایجاد کرده که سرانجام خوشی به همراه نداشته است و شهرهای این منطقه به خاطر همین سکته زده است که نیاز به درمان کارشناسی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha