۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۵
کد خبر: 85567289
T T
۲۷ نفر

برچسب‌ها

بازگشت صف‌های طولانی به نانوایی‌های مازندران

۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۵
کد خبر: 85567289
بازگشت صف‌های طولانی به نانوایی‌های مازندران

ساری -ایرنا - اخلال در فرایند توزیع آرد، تعطیلی خودسرانه برخی خبازان به همراه پخت زود هنگام نان و کم فروشی در نانوایی های مازندران به گفته خبازان و مسوولان امر سبب شد شهروندان در شهرهای مختلف این استان شاهد بازگشت دوباره صف به نانوایی های محل زندگی خود باشند و تهیه نان حتی در برخی از روستاهای این خطه از شمال کشور همانند مناطق شهری به یک چالشی وقت گیر تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این روزها اخطارهای پی در پی مدیران ارشد استانی و شهرستانی به خبازان مازندران به خاطر ناهماهنگی در پخت و نوزیع نان در شهرهای مختلف این استان به اوج خود رسیده است. در ۲ هفته اخیر در شهرهای مختلف مازندران به خصوص شهرهای مرکزی این استان صف های پرتعداد به گونه ای شکل گرفت که شهروندان برای تهیه نان روزانه وقت زیادی را برای صف نشینی هدر می دهند.

در روزهای اخیر چالش تهیه نان کمی پیچیده شد چون خبازان، شهروندان و مدیران ارشد همه از موج حاکم در توزیع و پخت نان گله مند هستند.

خبازان مازندران بر این باورند علت طولانی شدن صف ها اخلال در توزیع آرد است که در زمان مناسب به نانوایی ها نمی رسد. و از طرف دیگر شهروندان گلایه شدیدی از کیفیت و ساعت های پخت نان دارند که تحت هیچ شرایطی هیچ کدام از فرایند موجود راضی نیستند.

از طرف دیگر مدیران شهرستانی بر اساس نظارت های که در پیش گرفتند شاهد تخلف های گسترده ای از سوی خبازان هستند، کم فروشی، پخت نان در اوج گرما زمانی که مردم در منزل هستند و فروش آنها به مرغداری ها در کنار پخت بی کیفیت نان از جمله تخلفات خبازان است که مدیران ارشد این مباحث را رسانه ای کردند.

اخلال در فرایند توزیع آرد به گونه ای است که به روستاهای که از شهر و مرکز توزیع آرد فاصله دارند آرد به سختی دست آنها می رسد و مردم برای تهیه نان به ناچار به نانوایی های همجوار یا سطح شهر مراجعه می کنند.

به عنوان نمونه بازرسی های که فرماندار شهر بابل از ۴۰ نانوایی انجام داد ۳۲ نانوایی آرد اضافه داشتند و این امر نشان از آن دارد که سهمیه روزانه خود را به صورت کامل پخت نکردند.

بازگشت صف‌های طولانی به نانوایی‌های مازندران

در هفته جاری اخطارهای شدیدی از سوی استاندار مازندران و برخی فرمانداران در شهرهای مختلف صادر شد که بدون تردید با متخلفین برخورد خواهند کرد و بستن نانوایی متخلف را بدون تردید در دستور کار دارند.

شهروندان در شهرهای مختلف استان با اشتراک گذاری عکس های صف طولانی نانوایی محل زندگی خود از مسوولان خواستند برای روان سازی تهیه نان تدابیری اندشه کنند.

کیفیت پایین آرد

یکی از خبازان بابلی در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بدون تردید کیفیت آرد در مازندران نسبت به استانهای دیگر پایین تر است که این امر در کیفیت نان اثری مستقیم دارد.

محمد حسن نتاج اظهار کرد: در ۲ هفته اخیر با مشکل توزیع آرد روبرو هستیم که این امر به یک چالش جدی برای خبازان سطح روستاهای شهرستان تبدیل شد.

وی با بیان این مطلب که شرکت توزیع کننده آرد دیگر برای نانوا آرد ارسال نمی کند، اظهار کرد: این شرکت به ما اطلاع داد که خودتان یک ماشین تهیه کنید و از انبار آراد را تحویل بگیرد که مشکل اصلی اختلال در این بخش است.

این خباز بابلی گفت: کرایه ای که شرکت برای هر کیسه آرد مشخص کرد به هیچ عنوان برای راننده صرفه اقتصادی ندارد و حاضر به حمل آرد نیست.

حسن نتاج ادامه داد: برخی از رانندگان نیسان حاضر نیستد با ماشین خود آرد حمل کنند که همه این عوامل سبب شد برخی از نانوایی ها به خاطر نداشتن آرد در برخی از روزها تعطیل باشند.

بازگشت صف‌های طولانی به نانوایی‌های مازندران

این نانوای بابلی با بیان این مطلب که در هر روز چهار کیسه آرد پخت دارد، ادامه داد: وقتی سه روز درگیر تهیه ماشین برای حمل آرد هستم بدون تردید در فرایند خدمت رسانی به مردم اخلال ایجاد می شود.

حسن نتاج تصریح کرد: تقاضای ما از مسوولان آن است که ساز و کاری تعریف شود تا آرد زودتر به دست نانواها به خصوص در روستاها برسد تا مردم با درهای بسته نانوایی روبرو نشوند.

بهانه برای افزایش قیمت نان

در این پیوند فرماندار بابل اظهار کرد: برخی از نانوایی ها با ایجاد اخلال در فرایند پخت و توزیع نان به دنبال تحمیل افزایش قیمت نان بر دولت هستند.

علی پیرفلک بیان داشت: نانوایی ها هر تراکنشی که برای فروش نان داشته باشند ۴۰ درصد دیگر را دولت در همان شب به حساب آنها واریز می کند و آنها دلیلی ندارد به مردم بگویند پخت نان برای ما صرفه اقتصادی ندارند.

فرماندار بابل با بیان این که در زمان صدور مجوز برای نانوایی نباید تحت هیچ شرایطی به ملک اجاره ای مجوز داده شود، گفت: بسیاری از نانوایی ها می گویند چون مبلغ اجاره زیاد است برای ما پخت نان به این قیمت صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: برخی از نانوایی ها حتی پا را فراتر گذاشته و جواز نانوایی را هم اجاره کردند که همه این عوامل را دلیلی بر افزایش قیمت نان اعلام می کنند.

پیرفلک ادامه داد: ۸۰۰ نانوایی در سطح شهرستان بابل فعالیت می کنند که اگر ۳۰۰ پروانه در راستای تخلفات ابطال شود با همان ۵۰۰ نانوایی شهرستان را اداره خواهیم کرد.

بازگشت صف‌های طولانی به نانوایی‌های مازندران

وی بیان کرد: بدون تردید مانع انجام تخلف از سوی نانوایی ها خواهیم شد و طی بررسی های اخیر از ۴۰ نانوایی، تعداد ۳۲ نانوایی آرد اضافه داشتند که این امر نشانگر آن است که آنها نان پخت نمی کردند و در اختیار مردم قرار نمی دادند.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از نانوایی ها به دلیل پخت زود هنگام نان مشتری ندارند و آنان پخت نان به هنگام را کنار گذاشته و در اختیار مرغداری ها قرار می دهند.

وی اضافه کرد: کاهش ۵۰ درصدی وزن نان از دیگر تخلفات در نانوایی ها است که در نان های تافتون و در کنار آنها بربری و سنگک این کم فروشی انجام می شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه کشیدن کارت های متعدد بدون عرضه نان به مشتری و فروش آرد بدون قانون از دیگر تخلفات نانوایی ها است؛ گفت: هیچ تخلفی در نانوایی ها قابل قبول نیست و بدون هر گونه ملاحظه‌ ای پروانه متخلفان باطل خواهد شد.

این مقام مسوول تصریح کرد: شرکت خلیج فارس که وظیفه توزیع آراد شهرستان بابل را دارد اگر نتواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد شرکت قوی تر جایگزین آن خواهد شد و این آخرین اخطار به این شرکت است.

اخطار شدید استاندار به خبازان

یوسف نوری استاندار مازندران اظهار کرد: کیفیت نان خبازان در شهرهای مختلف استان باید افزایش یابد و در این بخش نظارت ها تشدید خواهد شد.

وی ادامه داد: شهروندان این استان و مسافران از ما انتظار پخت نان با کیفیت دارند و در این بخش نباید کوتاهی صورت بگیرد.

استاندار مازندران با بیان این مطلب که نانوایی های متخلف باید تعطیل شوند، بیان داشت: اگر نیاز باشد نان از تهران وارد این استان خواهیم کرد و اجازه بی نظمی در پخت و توزیع نان را نخواهیم داد.

نوری تصریح کرد: توزیع آرد در شهرستان ها باید به صورت دقیق و منظم انجام شود تا خبازان به موقع بتوانند به اندازه سهمیه ای که برای آنها تعیین شد نان پخت کنند.

سالانه حدود ۳۸۰ هزار تن و ماهانه ۳۱ هزار تن آرد بین بیش از چهار هزار و ۶۰۰ واحد خبازی که مسوولیت پخت نان در مازندران را برعهده دارند، توزیع می شود. در استان حدود پنج هزار واحد نانوایی وجود دارد و براساس آمار رسمی سرانه نانوایی در مازندران از میانگین کشوری نیز بالاتر است.

بازگشت صف‌های طولانی به نانوایی‌های مازندران

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha