ظفرقندی با دغدغه‌های نظام سلامت آشناست/ پرهیز از نگاه سیاسی

تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با دغدغه های نظام سلامت آشناست، گفت: باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که نظام سلامت و در راس آن وزارت بهداشت که نقش مهمی در تولیت نظام سلامت و در سایه برنامه توسعه هفتم دارد، از نگاه سیاسی پرهیز کند.

علیرضا زالی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: تجربه شیرین دفاع مقدس و حضور پرافتخار جامعه پزشکی برای دفاع از مرزهای غیرت و شرف ایرانی، تابلوی درخشانی از حضور پزشکان و نظام پرافتخار سلامت در برهه‌های حساس تاریخی این سرزمین به جای گذاشت.

وی اظهار داشت: شاید یکی از دلایل این افتخارآفرینی پرهیز از نگاه سیاسی و سلیقه‌ای بود؛ به طوری که امروزه بسیاری از یادگاران دوران تیم‌های اضطراری در گروه‌های مختلف سیاسی عضویت دارند و این موضوع نشان می‌دهد که دفاع مقدس این توانایی را داشت که در ذیل تیم‌های اضطراری سلایق مختلف را گردهم آورد و همین صحنه زیبا را در دوران مقابله با همه‌گیری کرونا نیز دیدیم.

زالی ادامه داد: در دوران مقابله با کرونا دیدیم که جامعه خدوم سلامت به رغم تمام کم‌مهری‌هایی که در سالیان گذشته صورت گرفته بود، به دور از هرگونه جناح‌بندی سیاسی نقش موثر خود را ایفا کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: سوابق دکتر ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در عرصه‌های گوناگون که از جمله آن‌ها می‌توان به تلاش‌های ایشان در دوران دفاع مقدس، آشنایی با دغدغه‌های صنفی به دلیل حضور در سازمان نظام پزشکی و همچنین سابقه ایشان در اداره یکی از بزرگترین‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره کرد؛ به اندازه کافی شرایط را از نظر جمع جبری تجربیات مورد لزوم فراهم کرده است.

زالی اظهار داشت: این توفیق حاصل شود که ایشان در سایه تجارب خود با کسب نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر چه سریعتر سکانداری وزارت بهداشت را بر عهده بگیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه اکنون حضور جامعه پزشکی در دولت حضور موثرتر و فراگیرتری نسبت به سنوات قبل تلقی می‌شود باید از این فرصت استثنایی برای نظام سلامت و رفع چالش‌های این حوزه استفاده کرد. خوشبختانه کمیسیون بهداشت و درمان با نگاه غیر سیاسی همواره حامی برنامه‌های سلامت در کشور است و نگاه این کمیسیون برای هر یک از وزرا در هر دولتی نگاهی حمایتی بوده است.

به گفته زالی، با توجه به اینکه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان غالبا افراد با تجربه و صاحب ایده در بخش‌های مختلف و بسیاری از آنان افراد پیشکسوت عرصه سلامت هستند، حتما همچون سنوات و ادوار گذشته شاهد همگرایی بین وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای کمک به نظام سلامت باشیم.

وی در پایان افزود: با توجه به اینکه امسال اولین سال اجرای برنامه توسعه هفتم است، همه باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم که‌ مجموعه وزارت بهداشت بدون حاشیه، رای اعتماد و حمایت مستمرتر و پیوسته مجلس شورای اسلامی را مپکسب کند تا شرایط لازم برای تحقق مفاد برنامه توسعه هفتم در وزارت بهداشت مهیا شود.

به گزارش ایرنا ، محمدرضا ظفرقندی زاده ۱۳۳۷ در تهران که از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت بهداشت و آموزش پزشکی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، یک پزشک و سیاستمدار است که از ۳ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در اوج همه‌گیری کووید ۱۹ رئیس سازمان نظام پزشکی ایران بود.

وی فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است؛ وی اکنون دبیر کلی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران را بر عهده دارد.

ظفرقندی در شهر تهران متولد و بزرگ شده محله سرچشمه است. دوران ابتدایی تا دبیرستان را در مدرسه علوی به آموختن پرداخت و در سال تحصیلی ۱۳۵۴-۱۳۵۵ فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به دبیرستان مفید رفت تا به امر معلمی بپردازد. وی همزمان با معلمی در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول و ادامه تحصیل داد.

وی برای کمک به مصدومان جنگ به عنوان جراح داوطلب به جبهه جنگ ایران و عراق اعزام شد. پس از بازگشت از جنگ و اتمام دوره دستیاری جراحی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۶۸ به درجه استادیاری نائل و سپس در سال ۱۳۷۰ دوره فلوشیپ جراحی عروق و تروما را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز کرد، رشته‌ای که ثمره آن راه‌اندازی بخش جراحی عروق در سال ۱۳۷۴ در دانشگاه علوم پزشکی تهران شد.

ظفرقندی در سال ۱۳۷۴، موفق به راه‌اندازی مرکز تحقیقات تروما در بیمارستان سینا شد و در سال ۱۳۸۳ به درجه استاد تمامی دانشگاه نائل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha