دریافت وام‌های یارانه‌ای در پوشش فعالیت‌های محیط‌زیستی

تهران - ایرنا - مدیرعامل صندوق ملی محیط‌زیست گفت: در گذشته بخشی از منابع صندوق در قالب وام‌های یارانه‌ای به فعالیت‌هایی تخصیص پیدا کرده که اولویت‌های محیط‌زیستی در آن‌جا تنها یک پوشش برای بهره‌‎مندی از منابع ارزان بود که در صدد رفع رویه‌های غلط هستیم.

به گزارش ایرنا از مرکز مدیریت ارتباطات، فرهنگ‌سازی و مشارکت‌های صندوق ملی محیط زیست، علی عبدی‌زاده در رابطه با اینکه تاکنون چه اندازه از تسهیلات ارائه شده از سوی صندوق ملی محیط زیست، به هدف رسیده است افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد به رغم اینکه صندوق در سال‌های گذشته یارانه‌های متنوعی به متقاضیان داده، اما متاسفانه بخشی از منابع صندوق به فعالیت‌هایی تخصیص پیدا کرده که اولویت‌های محیط زیستی در آن‌جا تنها یک پوشش برای بهره‌‎مندی از منابع ارزان بوده است.

وی اظهار داشت: اینکه در دوران کرونا، متقاضیانی داشتیم که برای توسعه کسب‌وکار خود از محل صندوق ملی محیط زیست، وام با یارانه قابل توجه دریافت کرده‌اند قابل تأمل است و مسئولیت نظارتی ما را سنگین‌تر می‌کند.

مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست افزود: دسته دیگری از متقاضیان را شناسایی کردیم که برای شروع کسب‌وکار خود، تسهیلات را در حوزه‌هایی غیر از تولید فناورانه سازگار با محیط زیست هزینه کرده‌اند.

وی با تاکید براینکه فرایندهای اعطای تسهیلات در صندوق ملی محیط زیست در حال پایش و اصلاح است، گفت: تمرکز این صندوق در مقطع کنونی، آسیب‌شناسی، اصلاح رویه‌های غلط گذشته، تشدید نظارت‌ها و اولویت بخشیدن به حوزه‌های مدیریت پسماند، رفع آلایندگی و تولید فناورانه محصولات کشاورزی با مدیریت بهینه منابع طبیعی است.

عبدی‌زاده با بیان اینکه در پی محاسبه اثربخشی تسهیلات ارائه شده در دوران تحولی صندوق هستیم، تصریح کرد: در کنار پژوهشکده محیط زیست از دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی پژوهشی برای سنجش میزان اثربخشی پروژه‌های تأمین مالی شده، در قالب فراخوان دعوت به همکاری کردیم.

مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست ابراز امیدواری کرد با اقدامات صورت گرفته در مسیر اصلاح ساختار اعطای تسهیلات، منابع مالی این نهاد در وهله اول با اولویت به طرح‌های تکنولوژی محور، نوآور یا دانش‌بنیان و بعد از آن به صنایع مخاطب ماموریت‌های صندوق در راستای بهبود وضع محیط زیست تعلق بگیرد.

دریافت وام‌های یارانه‌ای در پوشش فعالیت‌های محیط‌زیستی

به گزارش ایرنا، صندوق ملی محیط زیست به عنوان یک دستگاه اجرایی تحت سیاست گذاری هفت عضو وزیران با ماهیت توسعه عمومی غیر دولتی از اواخر دهه ۹۰ فعالیت جدی خود را شروع کرده است و با سه ابزار اعطای تسهیلات، سرمایه گذاری (مستقیم یا مشارکتی) و حمایت مالی از پروژه ها و با هدف کاهش آلاینده ها و جلوگیری از تخریب محیط زیست و بیمه حیات وحش فعالیت می کند، حوزه فعالیت این صندوق رفع و پیشگیری از آلودگی آب، خاک، هوا و پسماند است و از توسعه انرژی های تجدیدپذیر و طرح های گردشگری طبیعی و فناوری های نوین و دانش بنیان دوست دار محیط زیست در کشور حمایت می کند.

صندوق ملی محیط زیست تنها نهاد مالی اختصاصی محیط زیست در کشور است که در راستای تجربیات کشورهای موفق در امر ارتقا کیفیت محیط زیست براساس برنامه های چهارم و پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاسیس شده است که این موضوع به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه محیط زیست یکی از نقاط عطف و دستاوردهای مهم محیط زیست کشور بعد از انقلاب بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha