موانع پیش پای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری شهرستان دنا

یاسوج - ایرنا -مسوولان و فعالان حوزه گردشگری کهگیلویه وبویراحمد اعتقاد دارند که سرمایه گذاری و فعالیت در زمینه ایرانگردی در شهرستان توریستی دنا در شمال این استان با موانعی و مشکلاتی مواجه است و همین امر تا حد قابل ملاحظه ای بر رکود و توسعه نیافتگی صنعت توریسم در این منطقه و شهر هدف گردشگری سی سخت سایه افکنده است.

به گزارش ایرنا، ضوابط سفت و سخت زیست محیطی و جهاد کشاورزی در منطقه کوه گل و وجود واحدهایی مانند خانه مسافر، احداث و فعالیت در حوزه سرمایه گذاری این شهرستان را با موانعی روبه رو کرده به طوری که درآمد برخی از سرمایه گذران و آنان از ادامه فعالیت دلسرد شده اند.

در تیرماه ۱۳۹۰ با حضور نمایندگانی از یونسکو ۲۵۵ هزار هکتار از وسعت جغرافیایی استان در قالب ۲ منطقه حفاظت شده یک پارک ملی ، ۲ منطقه شکار ممنوع و نیز بخشی از مناطق آزاد استان به عنوان دهمین ذخیرگاه زیست کره ایران و نخستین بعد از انقلاب مصوب واعلام شد و این موضوع پس از بررسی های میدانی کارشناسان در خرداد ماه پارسال برای ۱۰ ساله دیگر تمدید شد.

اعلام ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره برای جلوگیری از تغییرات برگشت‌ناپذیر و بهره‌برداری ناپایدار از منابع طبیعی، در عین نیاز به بهره‌برداری از طبیعت (با توجه به رشد روزافزون جمعیت) شکل گرفته‌ و به یکی از تقسیم بندی‌های مهم حفاظتی جهان تبدیل شده‌ است.

موانع پیش پای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری شهرستان دنا

شهرستان دنا که از شمال با شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری، از شرق با شهرستان سمیرم استان اصفهان، از جنوب و جنوب غربی با شهرستان بویراحمد و از غرب با شهرستان مارگون همسایه است این روزها میزبان گردشگرانی است یکی از مقاصد ایرانگردی جنوب کشور به شمار می رود که تقویت زیرساخت ها افزون ایجاد درآمد برای ساکن این خطه سیر و سیاحت دلچسب برای گردشگران کمک می کند.

شهر سی سخت در دامنه کوه دنا که با ارتفاع ۲هزار و ۲۵۰ متر از سطح دریا، پس از شهرهای فریدون‌شهر،سمیرم ،داران در استان اصفهان،کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری،صفاشهر در استان فارس و بافت در استان کرمان هفتمین شهر مرتفع ایران زمین به شمار می رود این روزها با هوایی خنک و طبیعت زیبا آغوش خود را به روی گردشگران خسته گشوده است.

البته که جاذبه های گردشگری شهرستان دنا فراتر از هوای مطبوع آن است و اینجا طبیعت با چشمه ساران پرآب، کوهساران سرسبز، روستاهای زیبا،آبشارهای خروشان،دریاچه نیلگون کوه گل و غارهای طبیعی بهشتی از زیبایی های خدادادی را گرد هم آورده است.

در این سرزمین زیبا آسمان یک دست آبی با تکه های ابرهای سفید رنگ، هوای پاک و به دور از آلودگی، طبیعت بکر،نوای دلنشین پرندگان، زمین سرسبز،نغمه آب چشمه سارها آرامشی وصف ناشدنی برای مسافران به ارمغان آورده است.

در کنار همه زیبایی های طبیعی اما اینجا هم صحبتی با مردمان مهمان نواز شهرستان دنا، غذاهای محلی که در برخی رستوران ها سرو می شود و مشاهده زنان و مردانی که با لباس های محلی در مزارع و باغستان ها برای امرار معاش در تلاش هستند خاطرات به یادماندنی برای گردشگران به یادگار می گذارد.

درآمد اندک برخی سرمایه گذاران

کارآفرین و فعال حوزه گردشگری شهرستان دنا و صاحب یک اقامتگاه بومگردی در شهر سی سخت می گوید: با تلاش فراوان و سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد ریالی از محل آورده شخصی و تسهیلات بانکی در سال ۱۴۰۲ واحد خدماتی خود را افتتاح کرد اما درآمدش اندک است.

موانع پیش پای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری شهرستان دنا

ندا زابلی زاده افزود: در شهر سی سخت واحدهای گردشگری با عنوان خانه مسافر فعالیت می کند که به علت ارزان بودن خدمات آنان بیشتر مسافران را جذب می کنند این درحالی است که صاحبان اقامتگاه های بومگردی که با سرمایه گذاران های میلیاردی محیطی زیبا را برای گردشگران فراهم کرده اند درآمد رضایت بخشی ندارند.

مسوولان چه می گویند

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دنا گفت: ایجاد زیرساخت های گردشگری در شهرستان دنا به علت قرار گرفتن در دل یک منطقه حفاظت شده با موانع زیست محیطی زیادی روبه روست.

افشین بهمنی تاکید کرد: کوه گل، چشمه آب سردو،چشمه میشی از مهمترین تفرجگاه های گردشگری شهرستان دنا هستند که در دل پارک ملی دنا قرار دارند که برای توسعه زیرساخت ها با موانع زیست محیطی همراه است.

وی با یادآوری اینکه اکنون در منطقه گردشگری کوه گل به علت موانع زیست محیطی روشنایی و برق وجود ندارد از متولیان خواست ضمن حفاظت از میراث طبیعی منطقه حفاظت شده دنا برای تقویت زیرساخت های یاد شده در منطقه کوه گل چاره اندیشی شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دنا تصریح کرد: همچنین انجام عملیات آسفالت و دیوار حائل به منظور ایمن سازی در نزدسکی چشمه سردو با موانع زیست محیطی همراه است.

بهمنی با اشاره به اینکه ۱۲۰ هکتار از زمین های داخل شهر کوچک سی سخت از روزگار قدیم تاکنون باغ بوده تاکید کرد: فرایند بسیار سخت و تقریبا غیرممکن تغییر کاربری زمین های باغی ایجاد زیرساخت های جدید را با موانعی مواجه کرده است.

وی با یادآوری اینکه برخی از زمین های با کاربری باغی شهر سی سخت درختی در آن کاشته نشده تاکید کرد: در صورت آسان شدن فرایند تغییر کاربری می توان زیرساخت های گردشگری در این شهرستان را تقویت کرد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پارک ملی دنا زیست از میراث جهانی طبیعی بشر محسوب می شود تاکید کرد: ایجاد هر زیرساختی در این منطقه باید براساس شوابط زیست محیطی شکل گیرد.

محسن پاکباز افزود: سرویس های بهداشتی تفرجگاه کوه گل که در دل پارک ملی دنا قرار دارد باید به صورت سپتیک تانک ایجاد شود.

وی بیان کرد: سیستم سپتیک تانک یک محفظه زیر زمینی است که از بتن ، فایبرگلاس یا پلی‌ اتیلن ساخته می شود و از طریق آن فاضلاب برای تصفیه اولیه به داخل این مخازن سرازیر می شود.

پاکباز با اشاره به وجود رودخانه فصلی در دل تفرجگاه کوه تاکید کرد: سرویس های بهداشتی این تفرجگاه باید تخریب و به شکل اصولی ساخته شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ایجاد زیرساخت های دیگر مانند دیوار حایل در این منطقه باید با نظارت صاحب نظران محیط زیست و براساس ضوابط صورت گیرد.

از آنجا که رونق حوزه گردشگری در شهرستان دنا افزون بر درآمد برای فعالان این عرصه به فروش محصولات کشاورزی از مسوولان انتظار می رود برای رفع این موانع چاره اندیشی کنند.

البته رونق صنعت گردشگری در پارک ملی دنا نباید به قیمت آسیب به این بخش از میراث طبییعی زاگرس باشد اما با تعامل بهتر می توان برای رفع این مشکلات چاره اندیشی کرد.

وضعیت بهره برداری از زیرساخت های موجود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دنا گفت: میانگین اشغال تخت های اقامت گردشگران در این شهرستان در سال جاری حداقل ۶۰ تا ۷۰درصد است.

بهمنی افزود: ۱۳۵ تخت شامل اقامتگاه های بومگردی، خانه های مسافر، مهمان سرا،هتل و سایر زیرساخت های اقامتی در شهرستان دنا به گردشگران خدمات رسانی می کنند.

وی بیان کرد: ابتدای سال جاری تاکنون ۳۵ هزار نفر از جاذبه های دیدنی شهرستان دنا بازدید کرده اند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دنا تصریح کرد: ۱۲۸ جاذبه طبیعی و تاریخی این شهرستان پذیرای گردشگران است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دنا ابراز کرد: در قالب تبصره ۱۸ از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۹۰ میلیارد ریال به چهار سرمایه گذار برای ایجاد واحدهای خدمات گردشگری پرداخت شده است.

وی عنوان کرد: اکنون هم آماده حمایت هایی مانند پرداخت وام های بانکی و اعطای مجوز به متقاضیان برای ایجاد واحدهای خدمات گردشگری از جمله بازارچه های محلی هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha