۳۴۲ هزار تن محصول از گندمکاران استان اردبیل خریداری شد

اردبیل- ایرنا- مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل اعلام کرد: میزان خرید محصول از گندم‌کاران در استان اردبیل که از روز ۱۶ خرداد ماه شروع شده، به ۳۴۲ هزار تن رسیده است.

ابوالفضل دشتبانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به افزایش ۴۴ درصدی میزان خرید گندم در استان اردبیل نسبت به سال زراعی گذشته افزود: در سال جاری تا کنون ۶۲ هزار و ۸۰۰ تن گندم بیشتر از سال گذشته از کشاورزان استان اردبیل خریداری شده است.

وی با پیش بینی خرید بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان اردبیل به نرخ تضمینی تا پایان فصل خرید بیان کرد: عملیات برداشت محصول گندم در شهرستان‌های مرکزی و شمالی استان اردبیل پایان یافته و روند برداشت در شهرستان‌های نیر، سرعین، کوثر و خلخال در مراحل پایانی قرار دارد.

به گزارش ایرنا، امسال برای خرید تضمینی گندم به نرخ ۱۷۵ هزار ریال ۴۸ مرکز خرید شامل مراکز خرید ملکی، سیلوهای‌های بخش خصوصی و مباشران خرید دایر شده است و محدودیتی در خرید گندم در این مراکز وجود ندارد.

استان اردبیل در زمان ترسالی در تولید گندم جزو سه استان برتر کشور بوده است ولی به علت خشکسالی این جایگاه به رتبه هشتم و نهم کشوری تنزل پیدا کرده است.

استان اردبیل حدود یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۶۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می‌شود.

امسال محصول گندم در ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده و محصول گندم با ۴۷ درصد سطح زیر کشت، بیشترین سهم اراضی کشت محصولات کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

میانگین تولید گندم در مزارع آبی استان اردبیل چهار هزار و ۷۸۲ کیلوگرم در هر هکتار و میانگین تولید در مزارع دیم نیز یک هزار و ۱۷۳ کیلوگرم است.

میزان تولید گندم در استان اردبیل در سال‌های گذشته تا سطح ۶۰۰ هزار تن نیز افزایش یافته بود ولی به علت بروز خشکسالی و وضعیت جوی نامناسب و نیز نامتوازن بودن میزان و زمان بارش، طی ۲ سال گذشته میزان تولید گندم به شدت کاهش یافت.

علت افزایش تولید گندم در مزارع استان اردبیل، علاوه بر شرایط مساعد آب و هوایی و بارش‌های مناسب بهاری، اجرای موفق طرح جهش تولید در دیم‌زارها اعلام شده به طوری که امسال ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی دیم این استان با ۳۷ هزار کشاورز گندم‌کار در یک هزار و ۲۷۱ روستا تحت پوشش اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها قرار گرفته است.

استان اردبیل در تولید غلات گندم و جو، در رتبه هشتم کشوری قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha