کاظمی فرزند آموزش و پرورش و کار بلد است

تهران- ایرنا- رئیس اسبق دانشگاه فرهنگیان وزیر معرفی شده از سوی رئیس جمهور برای سکانداری وزارت آموزش و پرورش در دولت چهاردهم را نیرویی متدین، مومن و کار بلد توصیف کرد و گفت: او فرزند آموزش و پرورش است.

حسین خنیفر روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره معرفی علیرضا کاظمی به مجلس شورای اسلامی برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: این وزارتخانه یکی از دستگاه‌های حساس و بزرگ است و برنامه‌ریزی برای آن باید همراه با آینده‌نگری باشد و در حقیقت ما باید تفکر پس‌فردایی داشته باشیم.

وی افزود: ۱۷ و نیم میلیون نفر دانش‌آموز که یک ششم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند؛ همچنین حضور یک میلیون نفر کارمند و معلم که آنها نیز حدود یک سوم کارکنان دولت را شامل می‌شوند و وجود ۱۲۳ هزار مدرسه در کشور از مزیت‌های این وزارتخانه است.

رئیس اسبق دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: با یک نگاه از بالا و یا کلی‌نگری، متوجه می‌شویم که آموزش و پرورش، تنها وزارتخانه‌ای است که در تمامی کشور و در شهرها، روستاها و نقاط مختلف شعبه دارد و نیازمند برنامه‌ریزی است.

خنیفر بیان کرد: حوزه آموزش و پرورش در کشور ما بسیار حساس و نیازمند دید وسیعی است از این رو باید بودجه مناسبی برای آن در نظر گرفته شود.

به گفته وی، مهم‌ترین موضوع نظام آموزشی، تربیت معلم است همان کاری که در سال ۸۶ تا سال ۱۴۰۱ انجام شد و پذیرش دانشگاه فرهنگیان از یک هزار نفر به ۲۵ هزار نفر افزایش یافت.

کارشناس مسائل آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم تفکر ۱۰۰ سال آینده را داشته باشیم باید از معلم، دانش‌آموز و مدرسه شروع کنیم، گفت: مولفه‌های نظام آموزشی شامل ساختار منابع انسانی، فضای فیزیکی و کالبدی، نظام ارزشیابی، منابع انسانی، محتوای آموزشی، فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی است که همه آنها به برنامه‌ریزی کلان نیاز دارد.

خنیفر با بیان اینکه کاظمی گزینه تصدی وزارت آموزش و پرورش توانایی این پست را دارد و فرزند آموزش و پرورش است، تاکید کرد: او دوره‌های مختلف خدمت در آموزش و پرورش را گذرانده و سال‌ها به عنوان معلم در دوره‌های مختلف ابتدایی، متوسطه اول و دوم تدریس کرده است.

وی ادامه داد: کاظمی همچنین در کارنامه اجرایی خود مدیریت استانی و سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را ثبت کرده و نیروی متدین، مومن و کار بلد است که می‌تواند این بار یعنی سکانداری وزارتخانه را به دوش بکشد.

رئیس اسبق دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: انتخاب مشاوران خوب و چینش معاونان وزیر می‌تواند به این فرزند آموزش و پرورش کمک کند تا در این پست نیز موفق باشد.

خنیفر با تاکید بر اینکه آقای کاظمی این توانایی را دارد که هر فردی را در جای خود قرار دهد و به چهار اولویت آموزش و پرورش بپردازد، گفت: اهمیت این وزارتخانه تا آنجاست که جای وزیر آموزش و پرورش در کنار رئیس جمهور است و نباید ته صف قرار گیرد چرا که یک ششم جمعیت در اختیار این دستگاه بزرگ قرار داد.

وی افزود: در عصر ترانزیت اطلاعات، مرگ مانایی، عصر نسل تلخ پرسشگر و عصر چریک‌های آموزشی به سر می‌بریم که باید حرف نو در نظام آموزشی برای آنان داشته باشیم.

کارشناس مسائل آموزشی با اشاره به برخی موضوعات در آموزش و پرورش و اینکه معلم نیاز به تعریف ندارد بلکه نیاز به تقدیر دارد و باید ضمن حفظ حرمت، نیازهایش تامین شود، بیان داشت: وزیر در اولین گام باید ایرادات طرح رتبه‌بندی معلمان را برطرف کرده و برای ترمیم حقوق فرهنگیان تلاش کند.

خنیفر یادآور شد: معلم باید فقط معلمی کند و این نکته‌ای است که وزیر باید مد نظر قرار دهد، اکنون بسیاری از معلمان مجبورند برای تامین معیشت خود و خانواده شغل دیگری داشته باشند.

به گفته وی، ۷۰ درصد فضاهای آموزشی و مدارس کشور فرسوده است؛ زمانی می‌گفتیم وزیر باید معاون اقتصادی داشته باشد یعنی بتواند درآمدهایی که قانون برای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته است را استخراج کند.

به گزارش ایرنا، علیرضا کاظمی روز یکشنبه - ۲۱ مردادماه - از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

وی متولد ۱۳۴۴ مشهد، تحصیل‌کرده حوزه و دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان یکی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی ایران است که بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود.

وی در مقاطع مختلف، مسئولیت‌های گوناگونی در این حوزه بر عهده داشته است که یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های او سرپرستی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در شهریور ۱۴۰۰ بود؛ در آن زمان حسین باغ‌گلی به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه رای لازم را برای حضور در دولت سیزدهم از مجلس کسب نکرد و محسن حاجی میرزایی وزیر وقت آموزش و پرورش از مسئولیت خود استعفا کرد تا رئیس جمهور جدید بنا بر برنامه‌ها و مصالح خود سرپرست این وزارتخانه را تا زمان معرفی وزیر پیشنهادی بعدی انتخاب کند.

کاظمی همچنین پیش از این قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی بود.

معاون پرورشی و فرهنگی، معاون آموزش متوسطه، مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش و مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی از دیگر سوابق اجرایی کاظمی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha