عکس‌ها در جشنواره به‌ فروش می‌رسند/ جشنواره عکس تهران منفک از جشنواره فیلم کوتاه نیست

تهران- ایرنا- دبیر نخستین جشنواره عکس تهران گفت: در این مدت جشنواره‌های زیادی داشتیم که چند دوره برگزار شده و دیگر ادامه نداشتند. انجمن سینمای جوانان به دلیل پشتوانه سازمانی خود، نخستین جشنواره عکس تهران را برگزار می‌کند. جشنواره عکس تهران همزمان با جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار خواهد شد و آثار، در جشنواره به فروش می‌رسند.

نشست خبری نخستین جشنواره عکس تهران صبح امروز ۲۴ مردادماه با حضور سید وحید سیدحسینی معاون امور استان‌های انجمن، فرهاد سلیمانی دبیر رویداد، رئوف شهبازی مسئول آژانس عکس ایران و محمد صابری روابط عمومی انجمن در محل انجمن سینمای جوانان ایران و با همراهی اصحاب رسانه و خبرنگاران برگزار شد.

سیدوحید سیدحسینی معاون امور استان‌های انجمن درباره نسبت این جشنواره با انجمن سینمای جوان گفت: از زمان تاسیس انجمن تا به امروز، رویدادها و هفته‌های فیلم و عکس، پای ثابت آن هستند و در سراسر کشور برگزار می‌شوند. در این میان بخش عکاسی از باقی بخش‌ها مهم‌تر بود.

وی افزود: بسیاری از فارغ‌التحصیلان انجمن، عکاس بودند. زین رو طبق مشورتی که داشتیم فکر کردیم بهتر است بخش عکس را در دفاتر انجمن گسترش بدهیم و نخستین جشنواره عکس تهران را برگزار کنیم. در ادامه با جلساتی که تشکیل شد از آقای سلیمانی برای دبیری این جشنواره کمک گرفتیم.

عکس‌ها در جشنواره به‌ فروش می‌رسند/ جشنواره عکس تهران منفک از جشنواره فیلم کوتاه نیست

فرهاد سلیمانی دبیر این رویداد نیز با تاکید بر اهمیت این حرفه مطرح کرد: انجمن سینمای جوانان، کار خود را با فیلمسازی شروع کرده اما مقدمات عکاسی را نیز فراهم کرده است. همچنین بسیاری از فیلمبرداران و سینماگران شناخته شده کار خود را با عکاسی آغاز کرده‌اند.

وی افزود: انجمن تنها جایی است که به صورت مرتب کلاس‌هایی برای عکاسی برگزار می‌کند. ما در این مدت جشنواره‌های زیادی داشتیم که چند دوره برگزار شده و دیگر ادامه نداشتند. این جشنواره‌ها به دلیل اینکه سازمان و بنیان محکمی نداشتند، نتوانستند کار خود را ادامه دهند. انجمن به دلیل پشتوانه سازمانی خود، این امکان را فراهم کرده تا نوجوانان و جوانان در حوزه عکاسی و فیلمسازی فعالیت کنند. پس از ثبت آژانس عکس ایران، برای این آژانس یک آیین‌نامه تدوین می‌شود که آثار تولیدشده‌ به دنیا ارائه شوند. همچین این یک بستر مناسب برای تولید عکس نیز هست. یکی از دستاوردهای آژانس، همین جشنواره عکس تهران است و سعی کردیم اولین گام را محکم برداریم

دبیر این رویداد با بیان اینکه همزمان با چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره عکس هم برگزار می‌شود، تاکید کرد: پس از ثبت آژانس عکس ایران، برای این آژانس یک آیین‌نامه تدوین می‌شود که آثار تولیدشده‌ به دنیا ارائه شوند. همچین این یک بستر مناسب برای تولید عکس نیز هست. یکی از دستاوردهای آژانس، همین جشنواره عکس تهران است و سعی کردیم اولین گام را محکم برداریم.

سلیمانی با اشاره به داوران رویداد توضیح داد: عباس میرهاشمی، محمود کلاری و مجید دوخته‌چی‌زاده، از داوران این رویداد هستند. موضوع جشنواره آزاد است و یک بخش جنبی به نام جوان ایرانی داریم.

سلیمانی درباره این بخش گفت: قبلاً بخش ایران من را در جشنواره داشتیم که عمدتا عکس‌هایی درباره طبیعت ارسال می‌شدند اما خواستیم چنین نامی روی آن بگذاریم که عکس‌هایی با موضوعات مرتبط با جوانان برسد.‌ چه بسیار جوانانی داریم که با سختی‌ها پیش رفته‌اند و هدف این بخش این است که آنان الگویی برای دیگران باشند.

عکس‌ها در جشنواره به‌ فروش می‌رسند/ جشنواره عکس تهران منفک از جشنواره فیلم کوتاه نیست

دبیر نخستین جشنواره عکس تهران درباره مبلغ جوایز این دوره نیز تشریح کرد: از ۳ خرداد تا ۳۰ مردادماه، موعد ثبت‌نام جشنواره است. به نفرات اول تا سوم به ترتیب ۲۰ میلیون، ۱۵ میلیون و ۱۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد. جایزه مجموعه عکس، ۲۵ میلیون تومان است. در بخش جنبی نیز عکس‌ها به شکل مجموعه خواهند بود و ۲۰ میلیون تومان جایزه تعلق خواهد گرفت.

وی با اشاره به بخش بازار عکس گفت: برای شرکت در این بخش نیز شرکت‌کنندگان در هنگام ثبت‌نام، تمایل خود را برای فروش عکس اعلام می‌کنند و انجمن، متولی فروش آثار آنها خواهد بود. در نهایت درصدی از فروش نیز به انجمن تعلق خواهد گرفت. اتفاق نادری است که فروش آثار به طور جدی در دل جشنواره اتفاق بیفتد. ما کف و سقفی برای فروش آثار نگذاشته‌ایم و دخالتی در میزان قیمت نداریم. به نفرات اول تا سوم به ترتیب ۲۰ میلیون، ۱۵ میلیون و ۱۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد. جایزه مجموعه عکس، ۲۵ میلیون تومان است. در بخش جنبی نیز عکس‌ها به شکل مجموعه خواهند بود و ۲۰ میلیون تومان جایزه تعلق خواهد گرفت

سلیمانی ادامه داد: دبیرخانه جشنواره همچنان در حال دریافت آثار است و تاکنون بالغ بر ۱۳۰۰ مجموعه و تعدادی تک عکس به دست ما رسیده است. ۷۸۴ عکاس نیز تا امروز ثبت‌نام کرده‌اند که این آمار افزایش پیدا خواهد کرد.‌ مهلت ارسال آثار را نیز تمدید نخواهیم کرد.

صابری هم گفت: جشنواره عکس تهران قطعا رویداد مهم و کلیدی است و تلاش می‌شود هویت آن حفظ شود اما در اتمسفر کلی فعالیت انجمن، قطعا این جشنواره بخشی از جشنواره فیلم کوتاه تهران است و ضریب دادن به جشنواره‌ عکس تهران، منفک از جشنواره فیلم کوتاه تهران نیست.

رئوف شهبازی مسئول آژانس عکس ایران نیز گفت: ما سالانه ۱۲۰۰ دانش‌آموخته عکاسی داریم اما بعد از فارغ‌التحصیلی هیچ‌ حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل یک آژانس عکس راه‌اندازی شد تا مسئول حمایت‌های ثانویه از این دانش‌آموختگان باشد. انجمن سالی پنج جشنواره عکس برگزار می‌کند؛ سه جشنواره منطقه‌ای، یک جشنواره اصلی و یک دوسالانه ژیار. هدف ما در آژانس عکس این است که به شکل مداوم از پروژه‌های عکاسی حمایت کنیم.

نخستین جشنواره عکس تهران هم‌زمان با چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، به صورت انحصاری و در تاریخ ۲۷ مهر تا ۲ آبان‌ماه ۱۴۰۳ در پردیس سینما گالری ملت برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha