از تشویق صنایع به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا اصلاح اقتصاد آب 

تهران- ایرنا- «عباس علی‌آبادی» وزیر پیشنهادی نیرو به تشریح مهمترین برنامه‌های خود در این وزارتخانه به دو بخش اصلی برق و آب پرداخت که از جمله مهمترین این برنامه‌ها، تشویق صنایع به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و اصلاح اقتصاد آب با رویکرد بهره‌وری قابل اشاره است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئیس‌جمهوری «عباس علی‌آبادی» را به‌عنوان گزینه مناسب برای تصدی وزارت نیرو به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. علی‌آبادی نیز مهم‌ترین برنامه‌های خود برای مدیریت این دو بخش مهم و حیاتی کشور یعنی آب و برق را منتشر کرد.

این برنامه در بخش برق شامل، اولویت قرار دادن تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی و هوشمندسازی شبکه انتقال و توزیع و احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

همچنین بهبود مشوق‌ها برای تشویق صنایع به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، اختصاص بخشی از عوارض برق به هوشمندسازی شبکه‌های انتقال و توزیع برق و نیز جهت‌گیری برای حذف گام‌به‌گام نقش اجرایی دولت و تاکید بر نقش تنظیم‌گری در جهت تقویت نقش‌آفرینی بخش خصوصی، از جمله دیگر محورهای این برنامه است.

استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تسهیل تامین منابع مورد نیاز پروژه‌های تولید برق، تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با ایجاد بازار صرفه‌جویی انرژی و نیز ایجاد بازار اوراق گواهی صرفه‌جویی انرژی به‌عنوان زیرمجموعه بورس انرژی، از دیگر سرفصل‌های این برنامه است.

همچنین برنامه‌ریزی برای ایجاد بستر برخط خرده‌فروشی برق تحت نظارت دولت، ارائه مشوق برای اصلاح و نوسازی تجهیزات سرمایشی خانگی از دیگر محورهای برنامه علی‌آبادی است.

مهمترین محورهای برنامه وزیر پیشنهادی نیرو در حوزه آب

برپایه این گزارش، پیگیری دیپلماسی موثر با کشورهای همسایه با هدف مدیریت مشترک منابع آب و حفظ و صیانت از حقابه‌های کشور و تمرکز بر توسعه و بهره‌برداری بهینه از منابع آبی حوضه‌های آبریز مرزی و مشترک، از جمله محورهای برنامه علی‌آبادی در بخش آب است.

همچنین رفع تعارض بین وزارتخانه‌ای با کمک شورای‌عالی آب و ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف در حوزه مدیریت منابع و بازچرخانی و استفاده مجدد از آب نیز از دیگر محورهای برنامه علی‌آبادی عنوان شده است.

تدوین مقررات واردات و صادرات آب مجازی با هدف تعیین ترازنامه سالیانه آب مجازی، استفاده از فناوری و راهکارهای ممانعت از تبخیر آب و نیز اصلاح اقتصاد آب با رویکرد ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و تقویت بازار آب، از مهم‌ترین محورهای برنامه وزیر پیشنهادی نیرو است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha