۲۲۰۰ گونه گیاه دارویی کهگیلویه و بویراحمد جذابیتی برای توسعه تحقیقات علمی

یاسوج- ایرنا- معاون دانشجویی دانشگاه یاسوج گفت: این استان با یک درصد خاک و جمعیت کشور بیش از ۱۰درصد روان آبهای ایران را دارد، پوشیده از انبوه جنگل های بلوط ، به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید و به یقین می توان گفت که ۲ هزار و ۲۰۰ گونه گیاه دارویی گنجینه ای فراموش شده در این استان است که جذابیت و ظرفیتی مضاعف برای توسعه تحقیقات علمی دارد.

به گزارش ایرنا، علی مدبر روز چهارشنبه در هفتاد و چهارمین نشست معاونین دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در یاسوج، اظهار کرد: حدود ۲ هزار گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که افزون بر یکهزار گونه گیاهی آن در منطقه حفاظت شده دناست و از این تعداد ۴۵ گونه بومی و منحصر به این منطقه است که تاکنون کمتر به آن توجه شده است.

وی بیان کرد: ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس در این استان واقع شده است، از ۲ هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی در استان، ۳۰ درصد گونه‌های گیاهی استان را تشکیل می‌دهد این درحالی است که در اروپا هشت هزار گونه گیاهی وجود دارد که استان ما یک درصد گونه گیاهی جهان را در اختیار دارد.

معاون دانشجویی دانشگاه یاسوج تصریح کرد: پوشش جنگلی و رویشگاه بسیاری از گیاهان خوراکی و دارویی از جمله درخت و درختچه های نادر در حالی که یکی از راهبردی ترین محورهای توسعه ای استان بشمار می آید اما تاکنون بهره وری چندانی از این سرمایه های ارزشمند نشده است که این مهم می تواند ظرفیت مطلوبی برای موضوع تحقیقات دانشجویان استفاده شود.

مدبر ابراز کرد: این گنجینه گرانبها و گیاهان شفابخش نه تنها مورد بهره وری مناسب قرار نگرفته بلکه در سالیان متمادی با تخریب های روز افزون و دخالت های فجیع انسانی یکی پس از دیگری به تاراج می روند اما با ورود علمی به این قضیه می توان از انقراض این گونه های گیاهی جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: مرکز استان به نام پایتخت طبیعت نام‌گذاری شده و میهمان نوازی از خصلت‌های بارز مردم این استان است.استان یک درصد جمعیت و مساحت کشور را در اختیار دارد اما دارا بودن ۱۱ میلیون متر مکعب آب و ۱۰ درصد روان آب، کهگیلویه و بویراحمد را به نگینی در جنوب کشور تبدیل کرده است‌.

معاون دانشجویی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه استان رتبه اول اعزام رزمنده در دوران دفاع مقدس را در اختیار دارد، افزود: کهگیلویه و بویراحمد در هشت سال دفاع مقدس یک هزار و ۶۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرد که روحیه ایثارگری و شهادت طلبی که میان مردم استان وجود داشت آمار شهدای استان دو هزار شهید والامقام است.

مدبر عنوان کرد: استان تا قبل از انقلاب فاقد یک مرکز آموزش عالی بود که به برکت انقلاب اسلامی شاهد ایجاد دانشگاه و توسعه مراکز آموزش عالی هستیم. سال ۱۳۶۲ یک آموزشکده فنی و بعد از آن به مجتمع آموزش عالی و در سال ۱۳۷۸ از مجتمع آموزش عالی به دانشگاه ارتقا یافتیم‌.

وی با اشاره به ۱۱ دانشکده، ۹ پردیس و ۲۵۰ عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج، افزود: ۶ هزار دانشجو در ۱۱۸ رشته در این دانشگاه در حال تحصیل هستند.

معاون دانشجویی دانشگاه یاسوج تصریح کرد: هفتاد و چهارمین نشست معاونین دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از امروز تا ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ به میزبانی دانشگاه یاسوج برگزار شده است.

به گزارش ایرنا، این نشست به میزبانی دانشگاه یاسوج و با همکاری سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه‌ریزی شده است.

در این نشست تمام برنامه و راهکارهایی که برای بازگشایی هر چه بهتر دانشگاه‌ها در سال تحصیلی (۱۴۰۴_۱۴۰۳) برنامه‌ریزی و مورد تصویب قرار خواهد گرفت.

جایگاه دانشگاه یاسوج در رنکینگ‌ها (رتبه بندی ها) بسیار خوب است به گونه ای که در بین دانشگاه های جامع سراسر کشور هفتمین دانشگاه در حوزه آموزش است.در تایمز نیز ۶۰ دانشگاه حضور دارند که این دانشگاه رتبه هفدهم را داراست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha